Toggle Søg

  1. Hjem
  2. Bæredygtig levevis
  3. Sustainable Living-nyheder
  4. Vores rejse mod bæredygtighed: Hvor langt er vi kommet?

Vores rejse mod bæredygtighed: Hvor langt er vi kommet?

Vores årlige bæredygtighedsrapport viser forretningsvækst og overordnede fremskridt og opfordrer til mere omfattende kollektiv handling for at skabe en bedre fremtid.

En småbonde, der dyrker sorte sojabønner

Vores seneste fremskridtsrapport viser, at vi lever op til de fleste af de ambitiøse målsætninger i Unilever Sustainable Living Plan (USLP) – og opfordrer til mere kollektiv handling for at kunne håndtere de største af de udfordringer, som virksomhederne og verden står over for.

Stærk bæredygtighedspræstation hænger sammen med vækst

'Mobilising Collective Action', vores Unilever Sustainable Living Plan Summary of Progress in 2015 (EN), beretter om de ambitiøse mål, vi satte os, da vi integrerede USLP i vores forretningsmodel i 2010.

Den fremhæver de måder, hvorpå vi mener, USLP skaber værdi for vores virksomhed samt for samfundet og miljøet ved at øge væksten, skabe tillid, reducere risici og sænke omkostningerne. Sustainable Living-varemærker som f.eks. Knorr, Dove, Dirt is Good, Lipton og Hellmann's, der alle fremstiller produkter, der er direkte knyttet til et bæredygtigt formål og bidrager til USLP-målene, stod for næsten halvdelen af Unilevers vækst i 2015 – og de voksede hurtigere end resten af forretningen.

På rette vej i vores aktiviteter – men der er stadig store udfordringer tilbage

Rapporten viste stærke resultater for de bæredygtighedsmålsætninger, som vi har direkte kontrol over. Vi har hjulpet mere end 480 millioner mennesker med at forbedre deres sundhed og velbefindende, og vi har forbedret folks levevilkår gennem jobs, uddannelse og fremme af menneskerettigheder.

Vi har også reduceret vores aktiviteters miljøpåvirkning. Sammenlignet med 2008 sendte Unilever-fabrikkerne i 2015 97 % mindre affald til bortskaffelse, udledte 39 % mindre CO2 fra energi og indvandt 37 % mindre vand pr. ton produktion.

Men det har vist sig vanskeligt at reducere miljøpåvirkningen fra forbrugernes anvendelse af vores produkter, når de først har forladt vores fabrikker. Selvom den mængde affald, der er forbundet med forbrugernes bortskaffelse af vores produkter, er blevet reduceret med 29 % siden 2010, er den mængde vand, der er forbundet med forbrugernes anvendelse af vores produkter, kun faldet med ca. 1 %, og den drivhusgaspåvirkning, der er forbundet med forbrugernes anvendelse, er steget med ca. 6 %.

Innovative tilgange – og behovet for kollektiv handling

Vi indfører innovative strategier for at håndtere disse problemer. Men at ændre forbrugeradfærden kræver ligesom klimaændringer og voksende ulighed også kollektiv handling på et globalt niveau. Vi samarbejder med det globale samfund om at bygge videre på de fremskridt, der blev gjort i 2015 i form af FN-målene for bæredygtig udvikling og Paris-aftalen om klimaændringer.

"Der ligger enorme muligheder og venter på dem, der forpligter sig til at handle...."

Unilevers administrerende direktør Paul Polman beskrev 2015 som et "bemærkelsesværdigt år for menneskeheden og for jorden" og udtalte, at bæredygtige forretningsmodeller fortsat ikke blot er relevante, men afgørende.

Han udtalte: "Nu, hvor USLP går ind i sit sjette år, beviser USLP, at det ikke er nødvendigt at vælge mellem bæredygtighed og profitabel vækst. USLP hjælper os også med at reducere omkostningerne, fremme innovation og rekruttere og fastholde de bedste medarbejdere."

"Faktisk ligger der enorme muligheder og venter på dem, der forpligter sig til at handle. Der findes ikke nogen forretningsmuligheder i vedvarende fattigdom og ukontrollerede klimaforandringer."

Vi har alle en rolle at spille, når vi skal skabe en bedre fremtid. Hvad er din rolle? Del dine tanker med #collectiveaction

tilbage til toppen