Fem vigtige facts om vores bæredygtige vækst

Vores seneste rapporter viser, at vi frembringer en vækst, som vi kan være stolte af, samtidigt med at vi tackler mange miljømæssige udfordringer. Her finder du vores opskrift på vækst i 2016.

Customer at a Unilever recycling station in Sao Paolo, Brazil

Vores virksomhed er i ekspansion - og vores seneste resultater bekræfter endnu engang, at vores vækst er bæredygtig og samtidigt rentabel.

Hver år udsteder vi en rapport omhandlende vores fremskrift hen imod at opnå de mål, som vi har fastsat i vores Unilever Sustainable Living Plan (USLP-planen). USLP-planen blev lanceret i 2010 og repræsenterer køreplanen for at fremme vores vækst, samtidigt med at vi reducerer vores miljømæssige fodspor og forøger vores positive indflydelse på samfundet.

Her er fem vigtige facts om vores vækst i 2016, lige fra de mål, som vi har nået og til de store udfordringer, der stadig venter på os.

Det er vores erfaring, at bæredygtighed medfører højere vækstrater...

...hvilket bekræftes af, at vores vækst er konsistent og konkurrencedygtig, og samtidigt rentabel og bæredygtig. Vores "bæredygtige varemærker" - som alle bidrager til en eller flere af de målsætninger, som Unilever Sustainable Living Plan (USLP-planen) indeholder, har alle et klart bæredygtigt formål - og de repræsenterede mere end 60% af vores vækst i 2016. Derudover voksede disse varemærker mere end 50% hurtigere end resten af vores virksomhedsaktiviteter. På nuværende tidspunkt har vi 18 bæredygtige varemærker - og de omfatter vores seks største varemærker målt i omsætningstal.

Vi har en positiv social indflydelse på millioner af menneskers livsbetingelser...

...og vi bruger hvert eneste led i vores værdikæde for at forbedre dem. 

For eksempel har vi hjulpet ca. 920.000 kvinder med at få adgang til initiativer, der har til hensigt at forbedre deres sikkerhed, udvikle deres generelle færdigheder og forøge deres muligheder. Det har vi opnået ved at arbejde med vores leveringskæde og gennem initiativer med fokus på salg og distribution af vores produkter. I slutningen af 2016 havde vi hjulpet mere end 538 millioner mennesker med at forbedre deres helbred og hygiejne, og ca. 650.000 små bønder med at få adgang til initiativer, der ville kunne forbedre deres landbrugspraksis eller indtægter.

Vi har gjort betydelige fremskridt ved at reducere vores miljømæssige påvirkning i vores fabrikker og gennem vores drift, selvom vi stadig står overfor udfordringer, der når ud over de mål, vi har nået...

...fordi det at tage hånd om nogle af de miljømæssige påvirkninger, som er forbundet med forbrugernes brug af vores produkter, tager tid. Siden 2008, har vi, i vores produktionsprocesser, nedsat vores CO2 udslip forbundet med energiforbrug med 43%, vores vandindvinding er forbedret med 37% og vi har opnået en nedsættelse af vores samlede affald med 96% pr. tons produktion. 

Siden 2010 har vi formindsket vores vandpåvirkning med ca. 7%, samtidigt med, at det affald, der er forbundet med anvendelsen af vores produkter er blevet reduceret med ca. 28%. På nuværende tidspunkt er drivhuseffekten af vores produkter i deres levetid, inklusiv forbrugernes brug af dem, uheldigvis blevet forøget med ca. 8% siden 2010. Til trods for de store udfordringer bevarer vi vores fulde forpligtelse til at bevare en værdikæde og være kulstofpositive i vores egne aktiviteter.

Vi er villige til at udvide vores forpligtelser, når det er nødvendigt...

...ligesom vi gjorde i januar 2017, da vi annoncerede, at vi har forpligtet os til at garantere, at alle vores emballager i plastik er fuldt ud genbrugelige, genanvendelige og biologisk nedbrydelige i år 2025. Vi har ligeledes forsat med at indarbejde menneskerettigheder i vores virksomhed og i 2016 integrerede vi vores erfaring om menneskerettigheder i vores organisation af leverandørkæden.

Selvom vi er bevidste om, at der er mange ting af gøre endnu, er vi overbeviste om, at vi er på rette vej...

...fordi vores virksomhedsmodel med USLP-planen som udgangspunkt fortsætter med at skabe en værdi for os, for vores aktionærer og for millioner af mennesker over hele verden. Vi har undergået en konstant ekspansion på vores markeder, forbedret vores rentabilitet og omsætning og udbetalt betydelige afkast til vores aktionærer, siden USLP-planen blev lanceret.

Vil du gerne vide mere? Besøg afsnittet om Bæredygtig Vækst for at se flere oplysninger.

tilbage til toppen