1. Hjem
  2. Bæredygtig levevis

Sammen kan vi ændre på, hvordan verden driver forretning

I over 120 år har vi været pionerer, innovatører og forandringsledere. Vi har skabt varemærker, der har ændret verden - og til tider reddet liv. Men verden forandrer sig hurtigt, og hver eneste dag lærer vi nyt om, hvor meget mere vi kan - og bør - gøre.

For otte år siden skabte vi Unilever Sustainable Living Plan (USLP) for at opbygge en virksomhed, som verden kunne være stolt af.

Vi har meget af fejre.

Se nogle af vores fremskridt

  • Vi har hjulpet Flere end 600 millioner mennesker med at forbedre deres sundhed og hygiejne.
  • Vi har i betydelig grad reduceret drivhusgasserne, vandforbruget og det affald, som har tilknytning til fremstillingen af vores produkter.
  • Over halvdelen af vores landbrugsråvarer som palmeolie, papir og te stammer nu fra bæredygtige kilder.
  • Og vi har forbedret livsgrundlaget for millioner gennem initiativer som vores små landbrug og mindre detailhandlerprogrammer.

Ud over vores målsætninger har vores hensigt været at fremme bæredygtige livsbetingelser for alle, inspireret af innovation, nye måder at drive forretning og målrettede varemærker. Nogle af vores seneste højdepunkter er:

Vi beviser, at en ansvarlig forretningsdrift er en rentabel forretning.

En større vækst

Woman in the forest

Vores egne undersøgelser viser, at over halvdelen af alle forbrugere allerede køber eller gerne vil købe bæredygtige og miljøvenlige produkter. Det er årsagen til, at vi har udviklet vores "miljøvenlige varemærker", som har en klar holdning til beskyttelse af omgivelser og miljø, og som bidrager til USLP-planen.

På nuværende tidspunkt har vi 26 miljøvenlige varemærker – herunder Dove, Lipton, Hellmann’s og Seventh Generation – 22 af dem er på vores top-40 liste over varemærker. De har konstant overgået Unilevers gennemsnitlige vækstrate i de sidste fire år – og i 2017 stod de for 70% af Unilevers globale salg.

Et lavere omkostningsniveau

Man and waste recycling

Ved at formindske mængden af affaldsprodukter og nedsætte energiforbruget, brugen af råmaterialer og naturressourcer skaber vi en forbedret effektivitet og et lavere omkostningsniveau, samtidigt med at vi er mindre prisfølsomme.

Vi har opnået en akkumuleret omkostningsbesparelse på mere end 830 millioner EUR takket være vores miljøeffektivitetsforanstaltninger på vores fabrikker siden 2008.

En formindsket miljørisiko

Woman cultivating chilli peppers

Udviklingen af en bæredygtig produktionsproces hjælper med til at sikre vores fremtidige forsyningskæde imod de risici, der er forbundet med klimaændringer og indkøbsmaterialer.

Hen imod afslutningen af 2017 stammede 56% af vores landbrugsråvarer fra bæredygtige landbrug.

En forøget tillid

Marathon initiative

Når vi sætter bæredygtighed i højsædet i vores forretningmodel, bliver vi ved med at være interessante for vores forbrugere, og det styrker vores forhold til interesserede parter.

90% af vores ansatte er stolte over at arbejde for Unilever og sidste år blev vi udnævnt som værende "den mest eftertragtede arbejdsgiver" på 44 af de 52 markeder, hvor vi afvikler vores rekruttering - en stigning på 25% fra det forudgående år.

Som virksomhed holder vi et øje med fremtiden, og vi tilpasser og udvikler os for altid at være et skridt foran.

Det, vi har lært, danner grundlag for den ændring, vi gerne vil se.

Men vi ved, at vi konstant skal forsøge at forøge vores ambitioner. At se længere ud i fremtiden, hen imod Unilever efter år 2020.

Vi har ikke alle svarene. Og vi er klar over, at vi kun kan opfylde vores ambitioner gennem tillid og partnerskab.

Derfor har vi bedt vores omverden om at hjælpe os med at danne rammen for den næste fase af vores rejse.

Flere end 40.000 mennesker indenfor og udenfor vores forretning.

Investorer og is-testere, teknologiske ledere og teproducenter, kreative personer, akademikere, sæbeproducenter og strateger.

De har alle givet deres mening til kende.

Vi bruger alle disse berigende synspunkter og ideer til at hjælpe os med at forme og udvikle fremtiden for vores forretning.

De motiverer og inspirerer os til at gøre en større indsats og skabe en mere positiv effekt. Vi arbejder på at hjælpe med til, at vores samfund får en bedre livskvalitet og til, at vores planet kan blomstre.

Sammen vil vi finde frem til, hvordan en sund forretning skal drives.

Er du med os?

tilbage til toppen