Spring til Indhold

Planeten og samfundet

Verden har aldrig haft et klarere overblik over de sociale og miljømæssige udfordringer, som vi alle står over for. Behovet for handling har aldrig været mere presserende,

og vi ved, at vores rolle er meget betydningsfuld. Vi er en virksomhed, der består af mange brands og mennesker med et klart formål: At gøre en bæredygtig levevis mere almindelig.

Sustainable scenarios

Et banebrydende årti

I 2010 lancerede vi vores plan for bæredygtighed, Unilever Sustainable Living Plan (USLP), med det formål at bevise, at bæredygtighed og succesfulde forretningsresultater hænger sammen.

Verden har forandret sig i det seneste årti med USLP, og de forskellige problemstillinger, der har inspireret os til handling, er blevet mainstream. Interessenter ser ikke længere forpligtelser på bæredygtighed som en god bonus - de forventer med rette, at det er et minimumskrav.

Vi har lært meget i årenes løb. Vi har ikke altid tacklet tingene på den rigtige måde, men vi mener grundlæggende, at vi altid har været tro mod vores ambition om at være førende inden for bæredygtighed, og at vi har været drevet af vores grundlæggende overbevisning om, at brands med formål vokser, virksomheder med formål består, og mennesker med formål trives.

Vi er mere end nogensinde sikre på, at den kurs, vi har lagt, er den rigtige - for os og for verden, og med vores erfaringer fra USLP in mente satser vi på at skabe en udvikling, hvor vores leverandører, kunder og forbrugere alle er en del af opbygningen af en bedre fremtid.

Det er en ny kontrakt med samfundet og planeten

Vi ønsker at skubbe vores forretning - og den måde, hvorpå vi driver forretning - længere end nogensinde før. Vores virksomhedsstrategi Unilever Compass beskriver, hvordan vi vil gøre denne ambition til virkelighed.

Unilever Compass sætter vores interessenter i centrum for alt, hvad vi gør.

Den styrker den ufravigelige betydning af respekt for menneskerettigheder. Den omfatter desuden ambitiøse handlingsprogrammer til at tackle vores tids mest afgørende spørgsmål, til at udnytte vores brands fulde potentiale og indflydelse og til at udvide og accelerere tidsbundne mål, der fremmer positiv forandring.

Vores vision i praksis

Vi har størrelsen, evnen og viljen til at gøre en reel, positiv og varig forskel for planeten og vores samfund. Vi forandrer, vi handler, og vi støtter andre, der også handler.

Få mere at vide om de områder, som vi gør noget ved.

To forskere i laboratoriekitler, der udfører et forsøg

Ansvarlig forretning

Vores ansvarlige forretningsgrundlag understøtter alt, hvad vi gør. Vi har stærke værdier og klare politikker og standarder for at sikre, at vores medarbejdere ikke kun udfører arbejdet rigtigt, men også gør det rigtige.
Vi forventer, at alle hos Unilever er ambassadører for vores høje etiske standarder.

En mand på en fabrik med sikkerhedsbriller og -hjelm

Respekter menneskerettigheder

Menneskerettigheder er universelle og uforanderlige, men verden ændrer sig hurtigt - og nogle af disse ændringer bringer menneskerettigheder i fare. I vores egen drift og gennem alle vores forretningsforhold understøttes alt, hvad vi gør, af et dybt og uforanderligt engagement i at respektere og fremme alle internationalt anerkendte menneskerettigheder.

A landscape photograph of a lush, green forest

Der er ingen tid at spilde

Vi vil handle for at forbedre planetens sundhed. Gøre en indsats for klimaet. Beskytte og genskabe naturen. Og skabe en verden uden spild.

Vi vil bidrage til en mere retfærdig og socialt inkluderende verden. Fokusere på retfærdighed, mangfoldighed og inkludering i alt, hvad vi gør. Styrke vores forretning til aktivt at hæve levestandarden og forberede folk på fremtidens arbejde.

Samtidig vil vi forbedre enkeltpersoners sundhed og velbefindende. Vores mærker vil være kernen i dette arbejde - ganske som de har været gennem hele vores historie.

Vi ved, at dette vil gøre en enorm forskel. Men vi ved også, at de største udfordringer kræver handlinger, der spænder langt mere vidt end de forandringer, som en enkelt virksomhed - uanset hvor stor den er - alene kan foretage.

Nogle af de største muligheder for positiv indvirkning er i vores værdikæde og de samfund, vi har kontakt med. Vi vil bruge Unilevers fulde størrelse og indflydelse til at påvirke vores samarbejdspartneres forretningspraksis og politikker, og påvirke de økonomiske markeder, hvori vi driver forretning.

Vi gør det, fordi budskabet er klart for alle os, der ønsker at opleve en mere retfærdig, mere socialt inkluderende og mere sund verden: Der er ingen tid at spilde. Det er tid til handling.

Tilbage til toppen