
De to pilotprojekter, der starter denne måned i Tyskland - med et efterfølgende projekt i Indonesien næste år - er det første skridt i udforskningen og forståelsen af, hvordan virksomhedensisprodukter og energiforbruget udvikler sig i frysere ved varmere -12°C temperaturer.
Med en nuværende industristandard på -18°C på mange markeder er det Unilevers ambition at flytte temperaturen på sine detailsalgsfrysere til -12°C for at forbedre energieffektiviteten og reducere udledningen af drivhusgasser. Et skridt, som virksomheden håber, vil drive industrien og en generel forandring.
Efter afslutningen af de to første pilotprojekter, og hvis det lykkes, vil Unilever arbejde på at ’opvarme sine fryseskabe i en trinvis tilgang. Unilever vil starte på markeder, hvor virksomhedens fryseskabes CO2-fodaftryk er højest - for at opnå den maksimale reduktionseffekt på sine egne kulstofemissioner. Det er håbet, at andre isproducenter vil følge efter.
Matt Close, President Ice Cream hos Unilever sagde: "Disse pilotprojekter vil give værdifuld information om, hvor meget energi vi kan spare, og hvordan vores isprodukter klarer sig i varmere frysere for at sikre, at vi leverer den samme velsmagende is. Vi søger aktivt at samarbejde med partnere fra hele is- og frosne fødevarer sektoren. Målet er at drive en forandring i hele branchen, så den kollektive positive effekt bliver langt større."
Emissioner fra detail-isfrysere tegner sig for 10 % af Unilevers værdikædes CO2 fodaftryk. Unilevers. Unilever’s Climate Transition Action Plan (PDF 7.98 MB) er virksomhedens køreplan for at reducere disse emissioner. Det omfatter reduktion af fryseskabes energiforbrug gennem innovation af de vigtigste tekniske komponenter (f.eks. kompressorer), udforskning af programmer, der vil gøre det muligt for fryserne at blive drevet af vedvarende elektricitet, og en indsats for at 'opvarme' hele kølekæden.
'Opvarmning' af kølekæden er blot et af de skridt, Unilever tager for at nå sine ambitiøse klimamål, som omfatter nul-emissioner fra virksomhedens drift (scope 1 & 2) inden 2030, hvilket halverer de samlede værdikæde-emissioner fra virksomhedens produkter (pr. forbruger) inden 2030, og opnåelse af netto nul-emissioner på tværs af Unilevers værdikæde inden 2039.
Medie kontakt:
Til redaktionen:
*Estimeret reduktion baseret på et studie fra Re/genT og laboratorie studier gennemført af Unilevers R&D team