Spring til Indhold

Unilever Danmark Skift lokation

Unilever sælger sin te-virksomhed, ekaterra, til CVC Capital Partners Fund VIII for €4.5 mia.

Illustration of two people picking tea leaves in a field

London, 18. november 2021 – Unilever har i dag offentliggjort en aftale med om salg af virksomhedens globale te-forretning, ekaterra, til CVC Capital Partners Fund VIII for €4.5 mia.

ekaterra er verdens førende te-virksomhed med en portefølje på 34 brands, herunder Lipton, PG tips, Pukka, T2 og TAZO®. Virksomheden havde en indtjening på ca. €2 mia. i 2020.

Alan Jope, Unilevers CEO siger om handlen: "Udviklingen af ​​vores portefølje til områder med højere vækst er en vigtig del af vores vækststrategi for Unilever. Beslutningen om at sælge ekaterra understreger, at vi bevæger os i den rigtige retning ift. indfrielsen af vores strategi.”

"Vi er stolte af den plads, som vores te-virksomhed har i vores virksomheds historie. Vi ser frem til at se ekaterra, med sine stærke brands og globale fodaftryk, trives under CVC’s ejerskab. Jeg vil gerne takke vores te-kolleger over hele verden for deres passion og engagement i udviklingen af vores te-forretning og jeg ønsker dem held og lykke i fremtiden."

Pev Hooper, Managing Partner hos CVC Capital Partners siger: "ekaterra er en fantastisk forretning, bygget på et stærkt fundament af førende mærker og en formålsdrevet tilgang til sine produkter, mennesker og fællesskaber. ekaterra er godt positioneret i et attraktivt marked ift. at accelerere sin fremtidige vækst og lede kategoriens bæredygtige udvikling. Vi ser frem til at arbejde sammen med teamet om at realisere ekaterras fulde potentiale."

John Davison, administrerende direktør for ekaterra, uddyber: "ekaterra er en stærk forretning med positivt momentum og har en spændende fremtid forude under det nye ejerskab af CVC. Vi glæder os til næste fase af vores rejse som verdens førende te-forretning."

Gennemførelsen af transaktionen er betinget af høringsprocesser i samarbejdsudvalg og en række myndighedsgodkendelser. Dette arbejde forventes afsluttet i andet halvår af 2022. Transaktionen omfatter ikke Unilevers te-forretning i Indien, Nepal og Indonesien samt Unilevers interesser i ”ready-to-drink” te joint ventures mellem Pepsi og Lipton og tilhørende distributionsvirksomheder.

Om ekaterra

ekaterra er den førende globale te-virksomhed med formålsdrevne mærker i verdensklasse, herunder Lipton, PG tips, Pukka, T2 og TAZO®. Med 11 produktionsfabrikker på 4 kontinenter og te-ejendomme i 3 lande, udvikler ekaterra en verden af velvære gennem planters regenererende kraft. Læs mere om ekaterra: https://ekaterratea.com/

Om CVC Capital Partners

CVC er et førende private equity- og investeringsrådgivningsfirma med et netværk af 25 kontorer i hele Europa, Asien og USA, med aktiver for ca. 125 mia. USD under forvaltning. Siden grundlæggelsen i 1981 har CVC sikret sig forpligtelser på over 165 mia. USD fra nogle af verdens førende institutionelle investorer på tværs af sine private equity- og kreditstrategier. Midler, der forvaltes eller rådgives af CVC, er investeret i mere end 100 virksomheder verden over, som tilsammen har en årlig omsætning på over 100 mia. USD og beskæftiger mere end 450.000 mennesker. For yderligere information vedr. CVC besøg: https://cvc.com