- Uber vil anvende ny teknologi til at kontrollere, at alle chauffører og bude anvender en maske eller ansigts-værn som forudsætning for transport i Danmark.
- Uber har allokeret 50 millioner $ til sikkerhedsudstyr på globalt plan, herunder til distribution af flere end 7 millioner masker til chauffører og bude i Europa.
- Uber og Unilever vil også samarbejde om at distribuere hygiejne kit til chauffører og bude i Europa, Mellemøsten og Afrika.
14. maj 2020: I takt med at regeringer begynder at ophæve nedlukninger, tager Uber hidtil usete sikerhedsforanstaltninger i brug for at hjælpe alle, der anvender virksomhedens app, med at forblive sikre og raske.
Fra næste uge vil det være et krav til alle Uber passagerer, chauffører og bude i Danmark at bære en maske eller ansigts-værn på samtlige ture. Som del af en ny app-baseret sikkerheds-checkliste, vil chauffører og bude via ny genkendelses-teknologi blive bedt om at tage et selfie-billede for at verificere, at de bærer en maske eller ansigts-værn. Chauffører eller bude som ikke bærer en maske eller ansigts-værn, vil ikke kunne tage imod ordrer online.
Chauffører vil også skulle bekræfte, at de følger en række yderligere sikkerhedsregler som fx jævnlig rengøring af deres bil og tilbud om håndsprit til deres passagerer. Og passagererne vil blive afkrævet, at de opfylder en række sikkerhedskrav, så som at de vasker hænder, før de stiger ind i en bil – og at de sætter sig på bagsædet og sørger for ventilation vha. åbne vinduer.
Disse nye sikkerhedskrav vil blive indført fra mandag den 18. maj og gælde indtil udgangen af juni, hvor de vil blive revurderet på basis af de seneste officielle retningslinier fra myndighederne.
Uber har i dag også allokeret 50 millioner $ på globalt plan for at give chauffører og bude adgang til det beskyttelses- og rengøringsudstyr, som er nødvendigt for at arbejde mere sikkert med Uber app’ en. Det omfatter indkøb og distribution af flere end 7 millioner masker og flere end 350,000 enheder af rengørings- og disinfektions-udstyr til chauffører og bude i hele Europa.
Desuden vil Uber i samarbejde med FMCG virksomheden Unilever levere hygiejne kit til chauffører og bude i UK – med planer om snart at udvide dette tiltag til flere lande i Europa, Mellemøsten og Afrika. Disse kit bl.a. vil omfatte Cif (Jif) (Antibakteriel Multi-Purpose Spray) og Lifebuoy (alkohol-baseret hånd-gel).
Dara Khosrowshahi, CEO, Uber, siger:“Vi har nu i måneder tryglet folk om at blive hjemme - for deres egen sikkerheds skyld og for at beskytte de chauffører, som fortsat tager livsnødvendige ture. Nu hvor byer begynder at genåbne, og folk igen begynder at bevæge sig, tager vi nogle hidtil usete skridt for at hjælpe alle med at forblive sikre og raske, hver gang de bruger Uber. Det indbefatter samarbejder med virksomheder som Unilever for at give chauffører, bude og passagerer adgang til det sikkerhedsudstyr, som de har behov for, for at arbejde og rejse mere sikkert.”
Alan Jope, CEO, Unilever, siger:“I takt med at nogle lande langsomt genåbnes, vil sikker transport spille en afgørende rolle, mens vi bevæger os tilbage til en ny normal hverdag. Og mens folk begynder at bevæge sig ud igen, må vi kollektivt sikre, at helbred og sikkerhed forbliver de absolutte prioriteter. Vi glæder os over, at Unilever gennem vores partnerskab med Uber og levering af vores hygiejne produkter, kan hjælpe med at skabe størst mulig sikkerhed for chauffører, bude og passagerer.”
Ubers øvrige sikkerhedstiltag omfatter:
- Sikkerheds-checkliste for bude: Før de går online, skal bude bekræfte, at de har taget en række sikkerheds-tiltag som fx, at de bærer en maske eller ansigtsværn, at de har desinficeret deres tasker, at de opfylder kravene om social afstand – og at de følger ”no-contact” leverings-instrukserne, når de afleverer en ordre.
- Gratis annulleringer pga. sikkerhedsårsager: Chauffører kan annullere en tur uden at skulle betale kompensation, hvis en passager ikke bærer maske eller ansigtsværn. Og passagerer kan gøre det samme. Disse annulleringer skal være relateret til sikkerhedshensyn. Uber’s Community Guidelines forbyder enhver form for diskrimination pga. race eller oplevet nationalitet.
- Nyt helbreds- og hygiejne feedback system: Vi tilføjer nye feedback muligheder i vores Uber app, herunder hvis en passager eller chauffør ikke bærer en maske. Enhver, der gentagne gange handler i strid med vores nye sikkerhedspolitikker, risikerer at miste adgangen til Ubers apps.
- Uddannelsesmaterialer om sikkerhed: På basis af samarbejde med WHO og de seneste offentlige sundhedsråd har vi samlet en række sikkerhedsråd og anbefalinger specifikt rettet mod dele-transport og levering af fødevarer. Dette materiale vil blive anvendt til uddannelse af passagerer, chauffører, bude og restauranter, hvor vi hører om uhensigtsmæssig adfærd.
Siden pandemiens begyndelse har Uber taget betydelige skridt for at sikre alle, der anvender Uber platformen. Det omfatter formidling af de seneste officielle sundhedsanbefalinger i vores apps, introduktion af kontaktløs levering på Uber Eats og økonomisk støtte fra Uber i op til 14 dage til aktive chauffører og bude, som er diagnosticeret med COVID-19 – eller som er tvunget i selv-isolation.
Disse tiltag er udover den gratis Partner Protection forsikring hos AXA, som dækker sygdom, skader, graviditet og barselsbetalinger til kvalificerede, uafhængige chauffører og bude i Europa.
Fremadrettet har Uber forpligtet sig til at varetage sikkerheden for alle brugere af Ubers apps gennem samarbejde med regeringer og offentlige sundhedsmyndigheder.
Om Uber
Ubers mission er at skabe muligheder ved at sætte verden i bevægelse.
Vi startede i 2010 med at løse et enkelt problem: Hvordan får man adgang til transport gennem et tryk på en knap? Mere end 10 milliarder ture senere udvikler vi produkter, der bringer menensker tættere på de steder, hvor de gerne vil være. Gennem ændringer i de måder, hvorpå mennesker, fødevarer og ting bevæger sig gennem byer, er Uber en platform, som åbner verden op for nye muligheder.
Om Unilever
Hos Unilever ledes dette partnerskab af Unilever International - Unilevers globale forretningsenhed, der fokuserer på at skabe nye vækstmuligheder. For mere information om Unilever og virksomhedens varemærker besøg www.unilever.com.