Spring til Indhold

Danske forbrugere: Det er besværligt at affaldssortere plastik

Publiceret:

Gennemsnitlig læsetid: 4 Minutter

I Danmark er vi gode til at sortere og genanvende emballage. Men når det kommer til plastik, så er der en række barrierer, der står i vejen for sorteringen i de danske hjem. Det viser en ny undersøgelse foretaget for Unilever, der via skønhedsgiganten Dove nu årligt vil reducere sit globale forbrug af jomfruplast med mere end 20.500 ton.

Ifølge en ny undersøgelse fra Novus foretaget for Unilever går det godt med at affaldssortere og genanvende emballage rundt om i de danske hjem. Næsten 86 % af de adspurgte danskere mellem 18 og 79 år affaldssorterer emballage til genanvendelse. Men når emballagen er lavet af plastik, er tallet væsentligt lavere. Af al emballage, der ikke bliver genanvendt, udgør plastik nemlig 59 %.

At plastik fremstår som en synder blandt indpakningsmaterialer skyldes, ifølge undersøgelsen, to ting: Det kan være svært at skille produkterne ad, og produkterne kan ikke kan renses ordenligt.

Det er hovedsageligt de 18-29-årige mænd og kvinder, der bevidst undgår at genanvende affald og emballage. Når de bliver spurgt, hvorfor de bevidst undgår det, oplyser en ud af fem (24%), at de ganske enkelt ikke orker det. Blandt de 30-49-årige adspurgte er samme tal kun 11% og blandt de 50-54 årige 7%.

Dove gør det lettere for forbugerne

Ifølge undersøgelsen har 38 % af danskerne på et tidspunkt ændret mening, når de smed affald ud, der skulle have været genanvendt. Heriblandt har næsten en trediedel (30% ) ændret mening, fordi de følte skyld. En skyldfølelse, der er større blandt kvinder (38 %) end hos mænd (22 %). Dette åbner op for spørgmålet om producenternes ansvar, herunder i hvor høj grad de skal hjælpe forbrugerne med at kunne foretage køb, hvor der fra producentens side allerede er tænk på miljøet.

Dove, der er ejet af Unilever, er klar med en række tiltag, der omtales som en af de mest ambitiøse initiativer for plastreduktion inden for skønhedsindustrien.

De nye initiativer skal ses i forlængelse af Unilevers brancheførende forpligtelse til at gøre al deres plastemballage genanvendelige eller komposterbare i 2025. Tiltagene vil årligt reducere Doves globale forbrug af såkaldt jomfruplast med mere end 20.500 ton per år og skal ifølge skønhedsvirksomheden fremskynde den globale skønhedsindustris tackling af plastaffald. Samlet vil den globale besparelse af ny plastik svare til en række af plastflasker, der kan cirkle ca. 2,7 gange rundt om jorden. I Danmark betyder det, at ca. 1,8 millioner plastflasker er udskiftet til genanvendt plast inden for de næste 12 måneder.

”Sideløbende med vores konkrete tiltag bliver vi ved med at søge efter løsninger på områder, hvor genanvendt plast ikke i øjeblikket er teknisk gennemførligt. Vores mål er både at motivere og drive den globale genvindingsindustri til at indsamle mere affaldsplast og stille mere genanvendt plast til rådighed,” siger Ilse Siekkinen, Nordisk Marketingsschef, Beauty & Personal Care.

Doves mange tiltag er en del af Unilevers plan for plastreduktion og arbejde med at transformere, hvordan vi producerer, bruger og bortskaffer plastemballage.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget af Novus for Unilever. I Danmark omfatter undersøgelsen 1117 respondenter i alderen 18-79 år. Undersøgelsen blev foretaget mellem 1. og 7. april 2020.

Om Dove

Dove startede sit liv i 1957 i USA med lanceringen af produktet Beauty Bar - en patenteret blanding af milde rensemidler og ¼ fugtighedscreme. Og det er resultater og ikke løfter, der har gjort det muligt for Dove at vokse fra en Beauty Bar til et af verdens mest elskede skønhedsmærker.

Kvinder har altid været vores inspiration, og det har altid været vores mål at yde den bedst tænkelige pleje til alle kvinder og til at hylde ægte skønhed i vores reklamer. Dove mener, at alle har ret til skønhed. At skønhed skal være en kilde til selvtillid og ikke selvkritik. Doves mission er at inspirere alle kvinder til at udvikle et positivt forhold til den måde, de ser ud på og til at realisere deres potentiale for skønhed.

I 60 år har Dove sat sig for at udvide den snævre definition af skønhed. Med 'Dove Real Beauty Pledge' lover Dove at:

  1. Skildre kvinder med ærlighed, mangfoldighed og respekt. Vi viser kvinder i forskellige aldre, størrelser, etniske grupper, hårfarve, type og stil.
  2. Fremstille kvinder, som de er i det virkelige liv, uden digital forvrængning og med alle billeder godkendt af de kvinder, vi viser.
  3. Hjælpe unge med at få en positiv kropsopfattelse og selvværd gennem Dove Self-Esteem Project, verdens største projekt med fokus på selvværd.

Yderligere kontakt
Ilse Siekkinen, Nordisk Marketingsschef, Beauty & Personal Care, Unilever
Mail: Ilse.Siekkinen@unilever.com

Tilbage til toppen