Opbygningen af et samarbejde mellem FMCG virksomheder sammen med den internationale recycling leder TerraCycle, Loop™ er en innovativ ny forretningsmodel for udvikling af solide, holdbare emballager, som leveres direkte til forbrugeren, returneres og genopfyldes. Platformen tilbyder også muligheden for at samarbejde med andre i større skala for at teste genanvendelses-metoder og ændre forbruger-adfærd, som vil hjælpe med at gøre cirkulære emballage-systemer kommercielt levedygtige.
Hudpleje varemærket REN Clean Skincare, Hellmann’s, Love Beauty and Planet, Love Home and Planet og Seventh Generation vil teste nye genbrugsemballager fremstillet af aluminium og glas.
Fire Unilever varemærker vil være blandt de første, der afprøver nye formater indenfor Loop™ systemet. De globalt førende deodorant mærker Dove, Rexona (kendt som Sure i UK og som Degree i USA) og AXE (kendt som Lynx i UK), og som samlet når over 1. mia. forbrugere pr. år, vil teste en genopfyldelig deodorant stift under navnet minim™.
Designet et minimalistisk, fremstillet af rustfrit stål, kompakt og bæredygtigt. Og det giver en ny forbrugeroplevelse uden unødvendige materialer. Afhængigt af forbrugsmønstret vil produktet holde I gennemsnit 1 måned - med en emballage, der er designet til at holde til mindst 100 X genbrug. Det betyder, at hver emballage forventes at holde ca. 8 år med potentialet til at spare udsmidning af op til 100 emballager.
Tandpleje varemærket Signal afslørede et nyt produkt format med nye genopfyldelige tandpasta-tabletter kaldet Tooth Tabs. Denne innovation betyder også, at forbrugerne kan bruge mindre vand, når de børster tænder: Det handler bare om at tygge på tabletten, børste som sædvanligt, skylle og smile. Nul affald, nul besvær og med en enorm værdi for kloden.
Unilevers deltagelse i Loop™ komplementerer virksomhedens eksisterende indsats for at skabe et plastic system, som fungerer - og et emballage system, som helt grundlæggende er cirkulært i sit design. I 2017 lovede Unilever, at alle virksomhedens plastic emballager vil være genbrugelige, genanvendelige eller komposterbare inden 2025. Vi har gjort gode fremskridt ift. indfrielsen af disse mål med flade emballage volumener siden 2010 - og på trods af, at virksomheden er vokset betydeligt i denne periode. Ikke desto mindre er Unilever fast besluttet på at reducere brugen af engangs-plastic yderligere.
Alan Jope, Unilevers CEO sagde: “Vi vil gøre en ende på den eksisterende “tag-forbrug-smid væk” kultur og har besluttet os for at tage store skridt ift. at designe vores produkter til genbrug. Vi er stolte af at være medstifter af Loop, som vil levere vores højt-elskede varemærker i emballager, som helt grundæggende er cirkulære i deres design.”