Unilever offentliggør nye, ambitiøse mål for en verden uden affald

Inden 2025 vil den globale FMCG virksomhed fjerne mere end 100,000 ton plastic emballager og indsamle og forarbejde større mængder plastic emballager, end den sælger

Plastics in the sea

London/Rotterdam: Unilever, som ejer varemærker som Dove, Ben & Jerry’s, Lipton og Omo, har netop offentliggjort nye ambitiøse mål, der skal reducere mængden af virksomhedens plastic affald og bidrage til udviklingen af en cirkulær plastic økonomi.

Unilever har forpligtet sig til, at virksomheden inden 2025 vil:

  • Halvere sin brug af virgin-plast ved at reducere virksomhedens absolutte brug af plastic emballager med mere end 100,000 ton og accelerere brugen af genanvendt plastic
  • Indsamle og forarbejde større mængder plastic emballager, end virksomheden sælger

Denne forpligtelse gør Unilever til den første store globale FMCG virksomhed, der lover en absolut plastic reduktion på tværs af sin produkt-portefølje.

Unilever følger i dag allerede sin plan der skal sikre, at alle virksomhedens plastic emballager er genbrugelige, genanvendelige eller komposterbare, og at den bruger min. 25% genanvendt plastic i sine emballager, også før 2025.

Alan Jope, Unilever CEO, siger: “Plastic har sin plads, men den plads er ikke i miljøet. Vi kan kun fjerne plastic affald ved at handle hurtigt og radikalt i alle faser af plastic cyklussen.

“Vores første skridt må være design af løsninger, der reducerer mængden af den plastic, som vi bruger, og derefter at sikre, at vores emballager i stadigt højere grad kommer fra genanvendte kilder. Vi har også forpligtet os til at sikre, at alle vores plastic emballager er genbrugelige, genanvendelige eller komposterbare.

“Det kræver en fundamental nytænkning af vores tilgang til vores emballager og produkter. Det kræver, at vi introducer nye og innovative emballage-materialer og opskalerer nye forretningsmodeller, som fx genbrugelige og genopfyldelige formater - med en hidtil uset hastighed og intensitet.”

Unilevers forpligtelse vil kræve, at virksomheden årligt indsamler og forarbejder ca. 600,000 ton plastic frem til 2025. Det vil vi gøre gennem investeringer og partnerskaber, der forbedrer infrastrukturen omkring affaldshåndtering i mange af de lande, hvor Unilever driver virksomhed.

Jope tilføjer: “Vores vision er en verden, hvor alle samarbejder for at sikre, at plastic bliver i økonomien og ude af vores miljø. Vores plastic er vores ansvar, og derfor har vi forpligtet os til at indsamle mere, end vi sælger som del af vores arbejde frem imod en cirkulær økonomi. Dette er en overvældende men spændende opgave, som vil bidrage til at drive den globale efterspørgsel efter genanvendt plastic.”

Ellen MacArthur, stifter af Ellen MacArthur Foundation, siger: "Unilevers udmelding er et betydeligt skridt ift. udviklingen af en cirkulær økonomi for plastic. Ved at eliminere unødvendige emballager gennem innovationer som fx refills, genbrug og koncentrater - samtidig med en øget brug af genanvendt plastic - demonstrerer Unilever, hvordan industrien kan bevæge sig væk fra virgin-plastic. Vi opfordrer andre til at følge deres eksempel, så vi kollektivt kan 1: eliminere den plastic, som vi ikke har brug for, 2: udvikle, så det, vi har behov for, er genanvendt - og 3: ultimativt bygge et økonomisk system, hvor plastic emballager aldrig bliver til affald."

Siden 2017 har Unilever ændret sin tilgang til plastic emballager gennem virksomhedens ‘Less, Better, No’ plastic model.

Gennem Less Plastic har Unilever udforsket nye metoder til indpakning og levering af produkter – herunder koncentrater som den nye Cif Eco-refill, som giver en 75% plastic reduktion. Og blandt andre initiativer er nye refill stationer til shampoo og vaskemidler, som er indført i butikker, universiteter - og mobile vaskerier i Syd-øst Asien.

Better plastic har ført til banebrydende innovationer som fx den nye identificerbare pigment, som bruges af Axe (Lynx) og TRESemmé , som gør sort plastic genanvendelig, fordi den nu kan ses og sorteres af fabriks-scannere. Et andet eksempel er Liptons ‘festival flaske’ som er fremstillet af 100% genanvendt plastic og indsamles via en depositum-ordning.

Som del af No plastic, har Unilever introduceret nye innovationer på markedet som fx shampoo barer, genanvendelige tandpaste tabletter, pap deodorant sticks og bambus tandbørster. Virksomheden har også indgået samarbejde med Loop platformen, som udforsker nye måder til levering og indsamling af genbrugelige produkter fra private husholdninger.

Unilever har postet en video på sin website om problematikken ift. plastic i havet - hvor virksomheden forpligter sig til at spille en rolle ift. at ‘make the blue planet, blue again.’

Yderligere oplysninger

Unilevers plastic emballage aftryk er i dag ca. 700,000 ton årligt (inkl. nye opkøb).

Virksomhedens seneste udmelding omhandler to nye løfter:

1)Vi vil reducere vores virgin-plastic emballager med 50% inden 2025, hvor en trediedel (mere end 100,000 ton) skal komme fra en absolut plastic reduktion.

Mere end 100,000 ton vil komme fra en absolut reduktion, fordi virksomheden investerer i ‘multiple use packs’ (genbrugelige og/eller genopfyldelige), ‘no plastic’ løsninger (alternative emballage-materialer eller nøgne produkter) - og reducerer mængden af plastic i eksisterende emballager. Erstatning af ikke-genanvendte plastic emballager med genanvendt plastic vil stå for den resterende reduktion. Unilever vil måle det samlede forbrug af virgin-plastic emballager hvert år vs. the totale forbrug af virgin-plastic emballager i 2018. Som et resultat heraf har Unilever forpligtet sig til et maximalt virgin-plastic emballage aftryk på 350,000 ton i 2025.

2)2) Vi vil indsamle og forarbejde mere plastic-emballage end vi sælger inden 2025.

Unilevers løfte vil kræve, at virksomheden årligt indsamler og forarbejder ca. 600,000 ton plastic inden 2025. Det er mindre end vores nuværende 700,000 ton plastic-emballage aftryk, fordi det også afspejler de 100,000 ton i absolut reduktion, som vi har forpligtet os til.

Unilever vil opfylde dette mål gennem:

i) Direkte investeringer og partnerskaber i indsamling of forarbejdning af affald

ii) Indkøb og brug af genanvendt plastic i virksomhedens emballager

iii) Deltagelse i udvidede programmer, hvor Unilever betaler direkte for indsamlingen af virksomhedens emballager

Unilever vil måle den samlede mængde plastic emballager, som virksomheden har hjulpet med at indsamle og forarbejde på et år ift. mængden af plastic emballager, som virksomheden har brugt. I de sidste fem år har Unilever samarbejdet med mange partnere om indsamling af plastic emballager, herunder med United Nations Development Programme om sortering, indsamling og genanvendelige af emballager i Indien. Derudover har virksomheden hjulpet med at etablere næsten 3.000 ‘waste banks’ i Indonesien, som tilbyder flere end 400,000 mennesker muligheden for at genanvende deres affald. I Brasilien har Unilever et langvarigt partnerskab med detailkæden Grupo Pão de Açúcar om indsamling af affald gennem indleverings-stationer.

Unilever PLC

Unilever House
100 Victoria Embankment
London EC4Y 0DY
United Kingdom


Press-Office.London@Unilever.com

Unilever NV

Weena 455
3013AL Rotterdam

Safe Harbour

Where relevant, these actions are subject to the appropriate consultations and approvals.

This announcement may contain forward-looking statements, including 'forward-looking statements' within the meaning of the United States Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Words such as 'will', 'aim', 'expects', 'anticipates', 'intends', 'looks', 'believes', 'vision', or the negative of these terms and other similar expressions of future performance or results, and their negatives, are intended to identify such forward-looking statements. These forward-looking statements are based upon current expectations and assumptions regarding anticipated developments and other factors affecting the Unilever Group (the 'Group'). They are not historical facts, nor are they guarantees of future performance.

Because these forward-looking statements involve risks and uncertainties, there are important factors that could cause actual results to differ materially from those expressed or implied by these forward-looking statements. Among other risks and uncertainties, the material or principal factors which could cause actual results to differ materially are: Unilever's global brands not meeting consumer preferences; Unilever's ability to innovate and remain competitive; Unilever's investment choices in its portfolio management; inability to find sustainable solutions to support long-term growth; the effect of climate change on Unilever's business; customer relationships; the recruitment and retention of talented employees; disruptions in our supply chain; the cost of raw materials and commodities; the production of safe and high quality products; secure and reliable IT infrastructure; successful execution of acquisitions, divestitures and business transformation projects; economic and political risks and natural disasters; financial risks; failure to meet high and ethical standards; and managing regulatory, tax and legal matters. These forward-looking statements speak only as of the date of this announcement. Except as required by any applicable law or regulation, the Group expressly disclaims any obligation or undertaking to release publicly any updates or revisions to any forward-looking statements contained herein to reflect any change in the Group's expectations with regard thereto or any change in events, conditions or circumstances on which any such statement is based. Further details of potential risks and uncertainties affecting the Group are described in the Group's filings with the London Stock Exchange, Euronext Amsterdam and the US Securities and Exchange Commission, including in the Annual Report on Form 20-F 2018 and the Unilever Annual Report and Accounts 2018.

Lær mere om disse emner
tilbage til toppen

SOCIALE MEDIER

Vi er altid på udkig efter mennesker, som vil skabe en bæredygtig fremtid sammen med os.

KONTAKT OS

Kom i kontakt med Unilever og vores specialiserede teams eller find kontakter rundt om i verden.

Kontakt os