I videst muligt omfang er Unilevers overgang til grøn elektricitet opnået ved at støtte udvikling af lokale markeder for vedvarende energi. 38% af Unilevers electricitet bliver leveret gennem corporate “Power Purchase Agreements” (PPAs) og grønne elektrictets- afgifter.
Hvor dette ikke har været muligt, har Unilever opkøbt “Renewable Energy Certificates” (RECs) – certifikater knyttet til generering af grøn elektricitet.
Sam Kimmins, chef for RE100 i The Climate Group, siger:
“Tillykke til Unilever. Opnåelsen af 100% genanvendelig energi på fem kontinenter betyder, at virksomheden arbejder sig hurtigt hen imod indfrielsen af sit RE100 mål, mens den arbejder for at blive en ‘Co2 neutral’ virksomhed inden 2030. Gennem medlemskab af RE100 sender globale virksomheder som Unilever et stærkt signal til de få markeder, hvor vedvarende energi synes sværere at få adgang til. De ønsker at købe grøn elektricitet lokalt til en overkommelig pris - og de ønsker at gøre det nu.”
Offentliggørelsen kommer, før Unilever deltager i åbningsceremonien for Climate Week NYC og deltager i United Nations Secretary General’s Climate Action Summit. Her vil virksomheden sammen med regerings- og erhvervsledere tale for vigtigheden af at begrænse den globale, gennemsnitlige temperaturstigning til 1.5°C – på linie med Paris Aftalen.
Unilevers handling er et væsentligt skridt hen imod virksomhedens mål om at blive en Co2-neutral virksomhed inden 2030. Unilever har arbejdet med partnere over hele verden for at generere grøn energi i virksomhedens egne faciliteter, og anvender sol-energi i Unilever faciliteter i 18 lande.
Marc Engel, Chief Supply Chain Officer hos Unilever siger:
“Klima-katastrofen er en af de mest presserende udfordringer, som vi står over for. Vores team har arbejdet hårdt for at sikre vedvarende energi kontrakter til vores faciliteter på 5 kontinenter, hvilket har accelereret indfrielsen af vores 100% vedvarende energi mål.
“Der er naturligvis mere arbejde at gøre, men vi håber, at vores nye tiltag vil inspirere andre til handling og hjælpe med at bevise, at det er muligt at bekæmpe klima krisen og holde den globale opvarmning på 1.5 grader celsius. ”Renewable is doable.”
Et væsentligt bidrag til det nye fremskridt kommer fra Unilevers investering i energi effektiviserings-programmer, som har ført til en reduktion i det totale energi forbrug på 28%, og til en halvering af Co2 udledningen pr. ton produktion siden 2008, og en introduktion af ”on-site” sol-energi generering.
Der har ikke været nogen mer-omkostninger for at nå til dette punkt. Besparelser, som Unilever var i stand til at generere gennem mekanismer som PPA´er, har opvejet ekstra omkostninger.