
Som del af virksomhedens “Unstereotype” målsætning udvider Unilever sit initiativ på tværs af alle typer indhold og branded underholdning og annoncerede i dag en tre-årig aftale til et mangecifret million beløb mellem Rexona, verdens største deodorant brand, og Simon Fuller’s XIX Entertainment. Rexona (også kendt som Sure, Degree og Shield – afhængigt af landet) vil samarbejde med NOW UNITED, den første globale pop gruppe med 14 kunstnere fra 14 lande inkl.
Brasilien, Kina, Tyskland, Indien, Philippinerne, Senegal, USA og England. De vil sammen skabe indhold på tværs af et væld af kanaler, som bygger bro mellem forskellige kulturer gennem glæden ved dans og musik. Kampagnen vil nå millioner af unge mennesker med positive, progressive budskaber om ligestilling og tolerance - og inspirere unge mennesker til at være stolte af sig selv, uanset hvor de lever.
Aline Santos, Unilevers Executive Vice President for Global Marketing og chef for Diversity & Inclusion, siger: “Gennem vores løbende målinger af vores markedsføring ift. vores “Unstereotype” kriterier ved vi allerede, at progressiv annoncering skaber 25 % mere effekt for vores brands. Og nye data fortæller os, at progressive annoncer også er 16 % mere relevante, 21 % mere troværdige - og kan øge købelysten med 18 %. Den potentielle økonomiske gevinst er altså lige så håndgribelig som den sociale, og derfor udvider vi vores Unstereotype initiativ til at opskalere nyt indhold gennem nye partnerskaber.”
Simon Fuller tilføjer: “Som en af vores tids mest socialt ansvarlige og største FMCG virksomheder, fortsætter Unilever brands som Rexona med at skære ind til benet, når det handler om at give klare udmeldinger bakket op af konkret handling."
" Med Now United vil jeg også gerne understøtte denne pionerånd, som definerer nye måder for interaktion med underholdning, der hylder diversitet og inklusion med et stærkt budskab om fælleskab og positivitet. Gennem brugen af den passion, der ligger i musik og dans - og med Rexona som vore spartner - vil vi dele al denne positive energi og spænding med vores publikum på globalt plan.”
I et andet tidligere annonceret samarbejde, offentliggjorde Dove - verdens største udbyder af uddannelse i selvværd - en flerårigt samarbejde med Cartoon Network’s hit television show ”Steven Universe”. I dette partnerskab samarbejder Dove med show´ets kreative team om udvikling af originale programmer med brugen af karaktererne i Steven Universe for at uddanne og bygge kropsligt selvværd hos den kommende generation (link to first episode here). Dette samarbejde understøtter Doves mål om at nå ud til 40 millioner unge mennesker med selvværds-undervisning inden 2020.
“Det har altid været vigtigt for os, at vores budskaber giver mening for vores publikum og gør dem stærkere,” siger Christina Miller, Chef for Cartoon Network. “Dette partnerskab er det største, mest omfattende og mest ambitiøse til dato, når det handler om at gøre en forskel for børns liv på tværs af kloden.”
I dag er minoriteter underrepræsenteret i ledende filmroller (13.9%), og det samme gælder kvindelige direktører (6.9%), selvom publikum melder ud, at de foretrækker forskelligartet indhold i og på TV. Unilever tror på, at progressive samarbejder mellem brands og “content creators” bliver nøglen til at møde publikums forventninger – og til at tackle skadelige stereotyper ift. køn, race, seksualitet mv.
Aline Santos tilføjer: “Som markedsførere har vi i årtier talt om at nå så mange mennesker som muligt; det er på tide, at vi sætter samme fokus på at repræsentere så mange mennesker som muligt. Der indebærer, at vi prioriterer større autencitet i vores karakterer og historier. Og at vi gør mere for at indfange nuancerne og diversiteten i den verden, vi lever i. Fra film og TV programmer til web serier og podcasts, skal vi arbejde med underholdningsindustrien for sammen at skabe indhold, som vi er stolte over at understøtte med vores køb af medier.”