Spring til Indhold

Unilever appel: Industrien må øge indsatsen for at reducere emballageaffald

Publiceret:

Gennemsnitlig læsetid: 4 Minutter

23. januar 2018. Unilever har i dag appelleret til FMCG industrien om at accellerere indsatsen for at tackle de voksende problemer med plasticaffald i havet - og skabe en cirkulær plastic økonomi.

Et år efter at Unilever som den første virksomhed i industrien gav sit løfte om at sikre, at 100% af virksomhedens plastic emballager er fuldt genbrugelige, genanvendelige eller komposterbare inden 2025, glæder CEO Paul Polman sig over nyheden om, at 10 virksomheder har afgivet lignende løfter [https://newplasticseconomy.org/news].

Han tilskynder flere virksomheder til at følge trop for at fremme industriens indsats for en cirkulær økonomi - og bekæmpe udledningen af plastic i verdens vandløb og have.

Research fra Ellen MacArthur Foundation (EMF) viser, at der hvert minut udledes plastic svarende til indholdet i en lastbil, og skønner, at der inden 2050 vil være mere plastic (målt i vægt) i havene end fisk. I dag bliver kun 14% af alt plastic affald indsamlet til genanvendelse.

Polman siger: “Det er en glædelig nyhed, at mange andre store virksomheder afgiver deres løfter om at arbejde for en nedbringelse af plastic affaldet i havene. Men når det er sagt, så må vi i FMCG industrien arbejde meget hurtigere og mere intensivt på at tackle udfordringen fra engangs-plastic ved at lede transformationen fra den lineære tag-brug-smid væk forbrugsmodel til en model, der er gennemført cirkulær i sit design.”

Unilever mener, at der er fire centrale skridt, som industrien skal tage for at skabe den nødvendige, systematiske forandring og fremme overgangen til en cirkulær økonomi:

  1. Virksomhederne bør investere i innovation indenfor nye leverings-modeller, som fremmer genbrug.
  2. Flere virksomheder bør forpligte sig til 100% genbrugelige, genanvendelige eller komposterbare emballageløsninger inden 2025 og sætte konkrete mål for genbrug af de brugte emballager.
  3. Der skal fastlægges en global Plastic Protocol, som indeholder generelle definitioner og industri- standarder for, hvilke materialer, der anvendes, for at sikre at de anvendte emballager er kompatible med eksisterende og omkostningseffektive infrastrukturer for genanvendelse.
  4. Virksomheder skal bidrage positivt til politiske diskussioner med regeringer om behovet for at forbedre infrastrukturerne for affalds-håndtering, herunder implementering af ”Extended Producer Responsibility” modeller.

Polman tilføjede: “Indsatsen for at reducere problemerne med plastic affaldet i verdenshavene er et fælles ansvar. Alle interessenter i værdikæden må samarbejde i partnerskaber for at finde effektive løsninger. Men der er ikke nogen tvivl om, at repsonsen fra FMCG industrien vil være blandt de mest kritiske faktorer ift., hvor hastigt der sker en positiv forandring. Vi står ved en meget afgørende skillevej.”

Unilever har gjort gode fremskridt ift. at reducere virksomhedens affald. Siden 2010 har vi nedbragt mængden af det affald, som er forbundet med bortskaffelsen af vores produkter med 28%, og vægten af emballagerne er reduceret med 15%. Vi har også stoppet med at sende ikke-farligt affald på lossepladser fra vores fabrikker i 2015.

Sideløbende med løftet om at anvende 100% genbrugelige, genavendelige eller komposterbare plastic emballager inden 2025 har Unilever lovet af indvinde 25% af virksomhedens resin fra genbrugs-emballager inden 2025, og at præsentere virksomhedens samlede plastic palette inden 2020.

I 2017 kunne vi offentliggøre rigtig gode fremskridt indenfor udvikling af en teknisk løsning til genanvendelse af flerlags-poser gennem CreaSolv® teknologien. Pt. bygger Unilever en pilot-fabrik i Indonesien, hvor teknologiens kommercielle anvendelsesmuligheder skal afprøves. Vi vil gøre denne teknologi tilgængelig for resten af industrien, og håber at kunne skalere den sammen med partnere, så andre - inkl. vores konkurrenter – kan anvende den.


Spørgsmål fra medier: Venligst kontakt Unilever Press Office på press-office.london@unilever.com eller +44 20 7822 6719.

About Unilever

Unilever is one of the world’s leading suppliers of Food, Home Care, Personal Care and Refreshment products with sales in over 190 countries and reaching 2.5 billion consumers a day. It has 169,000 employees and generated sales of €52.7 billion in 2016. Over half (57%) of the company’s footprint is in developing and emerging markets. Unilever has more than 400 brands found in homes all over the world, including Persil, Dove, Knorr, Domestos, Hellmann’s, Lipton, Wall’s, PG Tips, Ben & Jerry’s, Magnum and Lynx.

Unilever’s Sustainable Living Plan underpins the company’s strategy and commits to:

  • Helping more than a billion people take action to improve their health and well-being by 2020.
  • Halving the environmental impact of our products by 2030.
  • Enhancing the livelihoods of millions of people by 2020.

The USLP creates value by driving growth and trust, eliminating costs and reducing risks. The company’s sustainable living brands are growing 50% faster than the rest of the business and delivered more than 60% of the company’s growth in 2016.

Unilever was ranked number one in its sector in the 2017 Dow Jones Sustainability Index. In the FTSE4Good Index, it achieved the highest environmental score of 5. It led the list of Global Corporate Sustainability Leaders in the 2017 GlobeScan/SustainAbility annual survey for the seventh year running. Unilever has pledged to become carbon positive in its operations by 2030.

For more information about Unilever and its brands, please visit www.unilever.com. For more information on the USLP: www.unilever.com/sustainable-living/

CreaSolv® is a registered trademark of CreaCycle GmbH

Tilbage til toppen