London/Rotterdam, 14 January 2017 - Unilever har nu forpligtet sig til at sikre, at samtlige virksomhedens plastic emballager kan genbruges, genanvendes eller komposteres i 2025 - og opfordrer hele sin branche til at accelerere udviklingen mod en cirkulær økonomi.
Ifølge EMF (Ellen MacArthur Foundation) bliver kun 14% af verdens plastic emballager genanvendt, mens 40% ender på lossepladser og en trediedel i skrøbelige økosystemer. Man anslår, at der inden 2050 vil være større mængder plastic i verdens have end fisk. Ifølge arkitekt og ekspert inden for cirkulær økonomi William McDonough er cradle to cradle redesign af emballager en af vor tids største designmæssige udfordringer - på linie med behovet for at udvikle genanvendelig energi, der imødegår klimaforandringerne.
Det er en forudsætning for at indfri Sustainable Development Goal 12 (Sustainable Consumption & Production), at plastic emballager bliver behandlet som en værdifuld resource - og at industrien bevæger sig fra væk fra en ”producer-brug-smid væk” model til en, der er fuldt cirkulær.
Unilever har forpligtet sig til følgende for at bidrage til en forandring af de globale plastic emballage flows:
- At sikre, at samtlige virksomhedens plastic emballager er designet, så de i 2025 kan genbruges, genanvendes eller komposteres.
- At forny sit medlemskab af Ellen MacArthur Foundation og støtte og fremme New Plastics Economy initiative. Som del af denne indsats vil virksomheden inden 2020 offentliggøre den fulde palette af plastic materialer, som den anvender, for at bidrage til udviklingen af en plastic protokol i industrien.
- At investere i udvikling og deling af en teknisk løsning, der gør det muligt at genanvende flerlags emballager - især til kystområder, som er mest udsatte ift. udsivning af plastic i havet.
Unilever har allerede forpligtet sig til at reducere vægten af den plastic, som virksomheden anvender dette årti med en trediedel inden 2020, og øge brugen af genanvendt plastic i emballager til mindst 25% inden 2025 ift. et 2015 grund niveau, begge dele som del af Unilever Sustainable Living Plan. I 2015 nåede virksomheden sit mål om at sende nul ikke-farligt affald til losseplads på tværs af alle produktionfaciliteter.
Paul Polman, Unilevers CEO, siger: “Vores plastic emballager spiller en kritisk rolle ift. at gøre vores produkter tiltrækkende, sikre og rare at anvende for vores forbrugere. Og det er åbenlyst, at hvis vi ønsker at fortsætte med at udnytte fordelene ved dette alsidige materiale, må vi gøre meget mere som industri for at sikre, at det bliver håndteret ansvarligt og effektivt, når forbrugerne har brugt det.”
“Hvis vi skal tackle udfordringen med plastic affald i havet, bliver vi nødt til at arbejde på løsninger i form af nye systemer - løsninger som hindrer, at plastic overhovedet ledes ud i vores vand. Vi håber, at vores målsætninger vil motivere andre virksomheder til at gøre kollektivt fremskridt ift. at sikre, at alle branchens plastic emballager kan genanvendes og genbruges.”
“Vi bør også samarbejde med regeringer og andre interessenter om at støtte udviklingen og forbedre hele infrastrukturen til den indsamling og genanvendelse af materialerne, som er så kritisk ift. overgangen til en cirkulær økonomi. Ultimativt er det vores mål, at alle plastic emballager fra industrien bliver 100% cirkulære.”
Ellen MacArthur siger om Unilevers tiltag: "Ved at forpligte sig til så ambitiøse, cirkulære, økonomiske mål for plastic emballager bidrager Unilever til håndgribelige system-forandringer og sender et stærkt signal til hele fast-moving consumer goods industrien. Kombinationen af avancerede teknologier inden for design og materialer og “efter-forbrug”strategier demonstrerer den systematiske tilgang, der er nødvendig for at gøre ”The New Plastics Economy” til virkelighed."
William tilføjer: “Optimeringen af emballager og plastic er så aktuel og vigtig, at alle de involverede individer, lokalsamfund og virksomheder - leverandører, producenter, detailhandlere, kunder og forbrugere – nu kan samarbejde med fællers værdier og målsætninger for at skabe og dele reel værdi for de kommende generationer.”
Som del af sine målsætninger vil Unilever sikre, at det inden 2025 er teknisk muligt at genbruge og genanvende virksomhedens plastic emballager, og at der er dokumenterede eksempler på, at det er kommercielt bæredygtigt for plastic-producenter at genanvende materialerne.
Medie Kontakt :
Caroline Boin (caroline.boin@unilever.com / +44 7917 214 712)
Om Unilever :
Unilever er en af verdens førende leverandører af fødevarer og produkter til hjemmet og personlig pleje med salg i over 190 lande til 2 milliarder forbrugere om dagen. Virksomheden har 169.000 medarbejdere og nåede et salg på 53,3 mia. euro i 2015. Over halvdelen (58 %) af virksomhedens miljøpåvirkning er i udviklingslande og vækstmarkeder. Unilever har over 400 brands, der kan findes i hjem overalt i verden, heriblandt Persil, Dove, Knorr, Domestos, Hellmann's, Lipton, Wall's, PG Tips, Ben & Jerry's, Marmite, Magnum og Lynx.
- Unilevers plan for bæredygtig levevis (Sustainable Living Plan (USLP)) forpligter os til at:
- Hjælpe over en milliard mennesker med aktivt at forbedre deres helbred og velbefindende inden 2020.
- Halvere vores produkters miljøpåvirkning inden 2030.
Forbedre levevilkårene for millioner af mennesker inden 2020.
I 2014 var Unilever den første, globale producent af forbrugerprodukter, der har har gennemført udfasningen af mikroplastic fra virksomhedens portefølje af personlig pleje produkter. Det følgende år realiserede virksomheden sin ambition om at sende nul ikke-farligt affald til losseplads fra virksomhedens fabrikker.
Unilever rangerede som nr. et i sin sektor i Dow Jones' bæredygtighedsindeks i 2016. I FTSE4Good-indekset opnåede virksomheden den højeste miljømæssige score på 5. Virksomheden var desuden øverst på listen over Global Corporate Sustainability Leaders i GlobeScan/SustainAbilitys årlige undersøgelse for sjette år i træk i 2016 - og for andet år i træk som den mest bæredygtige føde- og drikkevarevirksomhed på Oxfams Behind the Brands-scorekort.
Besøg www.unilever.com for at få flere oplysninger om Unilever og vores brands. Flere oplysninger om Unilevers plan for bæredygtig levevis: www.unilever.com/sustainable-living/