Vores vej mod bæredygtighed: Hvor langt er vi nået?

Vores årlige rapport om bæredygtighed viser vækst i forretningen og samlede fremskridt.

Vores årlige rapport om bæredygtighed viser vækst i forretningen og samlede fremskridt, og dokumenterer behovet for kræver større kollektiv handling for at opnå en lysere fremtid. Vores nyeste statusrapport viser, at vi leverer på størstedelen af de ambitiøse mål i Unilever Sustainable Living Plan (USLP) – og opfordrer til mere kollektiv handling, så vi kan klare de største udfordringer, som branchen og verden står over for.

Stærk indsats inden for bæredygtighed forbundet med vækst

'Mobilising Collective Action', vores Unilever Sustainable Living Plan Summary of Progress in 2015, rapporterer om de ambitiøse mål, som vi fastlagde, da vi inkorporerede USLP i vores forretningsmodel i 2010.

Rapporten belyser de måder, hvorpå USLP skaber værdi for vores forretning, for samfundet og miljøet på ved at fremme vækst, sænke omkostninger, reducere risici og opbygge tillid. Sustainable Living-varemærker som Knorr, Dove, Dirt is Good, Lipton og Hellmann's, som alle fremstiller produkter, der er direkte forbundet med et bæredygtigt formål, og som bidrager til USLP-mål, udgjorde næsten halvdelen at Unilevers vækst i 2015 – og voksede hurtigere end resten af virksomheden.

Stadig udfordringer på vejen

Rapporten viste gode resultater i forhold til de bæredygtighedsmål, som vi har kontrol over. Vi har hjulpet flere end 480 millioner mennesker med at forbedre deres sundhed og velbefindende og har forbedret deres levevilkår gennem ansættelser, uddannelse og fremme af menneskerettigheder. Vi har ligeledes reduceret den miljømæssige påvirkning af vores aktiviteter. Sammenlignet med 2008 sendte Unilevers fabrikker i 2015 97 % mindre samlet affald til deponering, udledte 39 % mindre CO2 fra energi og anvendte 37 % mindre vand pr. produceret ton.

Men det har vist sig vanskeligt at reducere den miljømæssige belastning af forbrugernes brug af vores produkter, når de har forladt vores fabrikker. Skønt affaldet i forbindelse med forbrugernes bortskaffelse af vores produkter er reduceret med 29 % siden 2010, er vandmængden i forbindelse med forbrugernes brug af vores produkter kun faldet med omkring 1 %, og virkningen af drivhusgasser i forbindelse med forbrugsfasen er steget med omkring 6 %.

Handlekraft skaber muligheder

Vi er i gang med at vedtage innovative strategier til at løse disse problemer. Men en ændring af forbrugernes adfærd samtidig med at løse de store udfordringer, der omfatter klimakontrol og en voksende ulighed, kræver også omgående kollektiv handling på globalt plan. Vi samarbejder med det internationale samfund om at bygge på de fremskridt, der blev gjort i 2015 gennem FN's Sustainable Development Goals (mål for en bæredygtig udvikling) og Paris-aftalen om klimaændringer.

Unilevers CEO Paul Polman beskriver 2015 som et 'markant år for menneskeheden og planeten' og udtrykker, at bæredygtige forretningsmodeller ikke bare vedbliver med at være relevante, men afgørende.

Han siger: "Nu hvor USLP går ind i sit sjette år har vi bevist, at der ikke er noget trade-off mellem forretning og bæredygtighed. Vores målrettede bæredygtighedssatsning hjælper os også med at spare omkostninger, give næring til innovation og holde på de bedste talenter.

"Der er faktisk enorme muligheder for dem, der forpligter sig til at handle. Der findes ingen forretningsmodel for at løse vedvarende fattigdom og ukontrollerede klimaforandringer."

Vi har alle en rolle at spille i opbygningen af en lysere fremtid. Hvad er din?

Lær mere om disse emner
tilbage til toppen