Nyt partnerskab skaber mere vand og vækst

I anledning af World Water Day sætter Unilever fokus på den afgørende betydning, som vand har for mennesker, for økonomien og for virksomhederne. Det glæder os at meddele, at vi har indgået et nyt partnerskab med UNICEF.

Waterday Sunlight

I anledning af World Water Day sætter Unilevers Home Care division fokus på den afgørende betydning, som vand har for mennesker, for økonomien og for en virksomhed som Unilever.

Vandmangel er et stort problem. Det bringer befolkningens sundhed, trivsel og levebrød i fare, når mennesker er ude af stand til at vaske sig eller arbejde, og når strømforsyningen forstyrres.

Et stigende antal tilfælde af alvorlig og udbredt vandmangel bør give anledning til bred bekymring i samfundet. Det er helt sikkert en bekymring for Unilever. Vi er afhængige af vand på mange måder: Ift. vores råmaterialer fra landbruget, til driften af vores fabrikker, og for at forbrugerne kan vaske, gøre rent og lave mad med vores produkter. Vi trives, når mennesker og økonomien trives.

Vi er ikke længere i tvivl om, at vi bør skride til handling – til gavn for vores virksomhed såvel som for de enkelte lokalsamfunds sundhed og fremgang. Spørgsmålet er hvor hurtigt? En kollektiv indsats for at tackle vandmangel

Hos Unilever tror vi på kollektive indsatser for at sikre, at alle mennesker over hele verden har adgang til rent vand. Unilevers Sustainable Living Plan sætter rammerne for vores ambition om at halvere vandforbruget i forbindelse med forbrugernes anvendelse af vores produkter. En afgørende del af denne plan indebærer en ændring i vores direkte drift, og vi gør gode fremskridt: Siden 1995 har vi reduceret vandforbruget på vores fabrikker med 74 % pr. produktionsenhed.

Men vi samarbejder også med partnere uden for vores fabrikker. Sammen med producenter og bønder i vores forsyningskæde har vi implementeret over 4.000 handlingsplaner for vandressourceforvaltning. Vi engagerer lokalsamfundene i konkrete løsninger for at sikre bæredygtig vandforvaltning i områder, hvor der er mangel på vand. Vores Sunlight Water Centres , som er oprettet i partnerskab med Oxfam og TechnoServe for at sikre adgang til rent vand og støtte kvinders beskæftigelse i Nigeria, er en af disse løsninger.

I tillæg til disse indsatser arbejder vores forsknings- udviklingafdeling på vandbesparende produkter til tøjvask, rengøring i hjemmet samt hud- og hårpleje.

Disse produkter tegner sig for 99 % af vores forbrugeres miljøpåvirkning, når det gælder vandforbrug.

Vores tørshampooer er et godt eksempel på et markant tiltag ift. reduktion af vandforbrug.

Vi fører partnerskaer omkring vand et skridt videre

FN's nye mål for bæredygtig udvikling fastsatte i september 2015 Mål 6, som skal "Sikre bæredygtig adgang til vand for alle, bæredygtig forvaltning af vandressourcer og adgang til sanitet for alle mennesker". Det bliver en krævende opgave at opnå dette mål, og tværgående samarbejde bliver afgørende for at skabe bæredygtige vandressourceløsninger på en stor skala.

Derfor glæder det os på denne World Water Day at meddele, at vi har indgået et nyt partnerskab med UNICEF for at fremme håndvask på skoler og forbedre forvaltningen af vandressourcer i afrikanske lande syd for Sahara.

Dette partnerskab bygger videre på vores eksisterende sanitetsarbejde med UNICEF og vores uddannelsesprogram, som tilstræber at fremme hygiejnisk adfærd. Partnerskabet vil udbrede vores tiltag til flere mennesker over hele kontinentet og samtidig understøtte bedre adgang til rent vand.

Temaet for dette års World Water Day er 'Vand og jobs' , hvilket afspejler, hvor vigtigt vand er – ikke blot for økonomien men også for menneskers liv og arbejde. Derfor opfordrer vi i dag alle til at samarbejde og bidrage med deres engagement, ressourcer og færdigheder for at sikre adgang til vand for vores og fremtidige generationer.

Vi har en opgave, der skal løses.

Lær mere om disse emner
tilbage til toppen