Forskere opdager gen, der giver ungdommeligt udseende

London/Rotterdam 29 april

unilever youthful

Et nyt forsøg, der er blevet offentliggjort den 28 april, har afdækket den første genetiske forklaring på forskellen mellem hvor gamle, vi ser ud, og hvor gamle, vi er.

Forskere håber på, at afdækningen af hemmeligheden om, hvad der får nogle til at se yngre ud end andre, vil føre til nye opdagelser, der kan hjælpe alle med at se yngre ud i længere tid.

Det er forskere fra Unilever, som sammen med Erasmus MC University Medical Centre Rotterdam og andre partnere har gjort opdagelsen i forbindelse med et stort forsøg om aldring.

I forbindelse med projektet vurderede man 4000 personers udseende ud fra fotografier af deres ansigt, hvilket omfattede over 100.000 vurderinger af deres skønnede alder (hvor gamle de så ud). Teamet undersøgte herefter mere end 8 millioner varianter i deltagernes DNA for at efterforske, om de, der så yngre ud end deres alder, havde andre varianter end dem, der så ældre ud end deres alder.

Denne forskning, der er den første af sin art og netop er blevet offentliggjort morgen i tidsskriftet Current Biology, afdækkede, at individer med én type gen, der hedder MC1R, så to år ældre ud, end dem med en anden gentype.

Seniorforsker hos Unilever og en af forsøgets ledere, Dr. David Gunn, siger:

"Denne forskning er umådeligt spændende og åbner for en fuldstændig ny forståelse af, hvorfor nogle mennesker bevarer et mere ungdommeligt udseende, når de bliver ældre.

Ved at finde ud af ‘hemmelighederne’ hos dem, der ser yngre ud end deres alder, kan vi finde nye måder at hjælpe alle med at blive ved at se yngre ud i længere tid fremover.

Der er mere, der skal gøres, selvfølgelig, men vi er optimistiske med hensyn til, at denne opdagelse kan få indflydelse på fremtidig produktudvikling og innovation hos Unilever."

Den anden leder af forsøget, professor Manfred Kayser fra Erasmus MC University Medical Center Rotterdam, siger:

"Afdækningen af dette første gen, som er relateret til skønnet alder, er vigtig, fordi den åbner døren til at identificere flere, som vi ved eksisterer, og som vi nu ved, at det er muligt at finde.

Vores fund markerer endnu et trin i forståelsen at aldringsforskelle mellem mennesker og giver nye ledetråde til at identificere de molekylære forbindelser mellem skønnet alder, kronologisk alder og biologisk alder.

Det næste trin er at forstå på det molekylære niveau, hvorfor det at se yngre ud indebærer, at man er sundere, så man eventuelt kan komme til at forstå sund aldring."

Billedtekst/kreditering:

Aldringens virkning på vores ansigts udseende her illustreret ved det gennemsnitlige ansigt for 12 kvinder på 47 år (højre side af ansigtet) og 12 kvinder på 70 år (venstre side). Aldringseffekter på ansigtshuden i form af rynker og ujævn pigmentering og på ansigtets struktur i form af læbernes størrelse og næse-læbe-furen, hvor nogle ser ældre og andre yngre ud end deres alder. 

Liu og kolleger har rapporteret om det første genetiske forsøg med skønnet alder, som identificerer DNA-varianterne i MC1R-genet som forbundet med at se næsten 2 år ældre ud. Billedcopyright © Unilever – godkendt til brug i forbindelse med artiklen.

Om Unilever

Unilever er en af verdens førende leverandører af Food, Home og Personal Care produkter med salg i over 190 lande og i daglig kontakt med flere end 2 milliarder forbrugere. Virksomheden har 169.000 medarbejdere og genererede en omsætning på €53.3 mia. i 2015. Over halvdelen af vores virksomheds omsætning (58%) stammer fra hurtigt voksende markeder. Unilever har flere end 400 varemærker solgt til husholdninger i hele verden - herunder: Persil, Dove, Knorr, Domestos, Hellmann’s, Lipton, Wall’s, PG Tips, Ben & Jerry´s, Marmite, Magnum og Lynx.

Unilevers Sustainable Living Plan (USLP) har som mål at:

  • Adskille vores vækst fra vores miljøpåvirkning.
  • Hjælpe mere end en milliard mennesker med at forbedre deres sundhed og velbefindende.
  • Styrke livskvaliteten for millioner af mennesker inden 2020.

Unilever har opnået en placering som nr. 1 i sin sektor i Dow Jones Sustainability Index i 2015.

I FTSE4Good Index opnåede virksomheden den højeste miljømæssige score på 5 og fik for femte år i træk en top placering på listen over Global Corporate Sustainability Leaders i undersøgelsen ”The 2015 GlobeScan/SustainAbility annual survey”.

Samme år blev Unilever vurderet som den mest bæredygtige fødevare- og drikkevarevirksomhed i Oxfam’s ”Behind the Brands Scorecard”. Og virksomheden er på LinkedIn’s Top 3 mest søgte arbejdsgivere på tværs af alle sektorer.

For mere information om Unilever og virksomhedens brands besøg: www.unilever.com

Og se mere om om Unilever Sustainable Living Plan på: www.unilever.com/sustainable-living/

Om Erasmus MC University Medical Centre Rotterdam:

Erasmus MC er det største lægevidenskabelige universitetscenter i Holland. Vores primære mål er en sund befolkning. Næsten 13.000 medarbejdere arbejder hver dag dedikeret med at levere fremragende behandling, udvikle uddannelse i verdensklasse og gennemføre banebrydende forskning. 

Disse fagfolk er med til at udvikle ekspertise inden for sundhed og sygdom. De kæder de nyeste videnskabelige indsigter sammen med praktiske behandlinger og forebyggende foranstaltninger for at give patienterne de størst mulige fordele – og for at hjælpe sunde og raske mennesker med at forblive sunde og raske i længere tid. Den vigtigste ambition for Erasmus MC.At er at være førende inden for felterne kompleks, innovativ og akut behandling gennem samarbejde med andre.

Få flere oplysninger om Erasmus MC på http://www.erasmusmc.nl/?lang=en.

Lær mere om disse emner
tilbage til toppen