”FLEXITERIAN” – den nye klimavenlige trend

1 ud af 3 forbrugere i Europa skærer ned på kødforbruget til fordel for vegetarkost

  • Undersøgelser viser, at kødfrie dage bliver stadigt mere populære – men at mange forbrugere savner inspiration til tilberedning af vegetarmåltider
  • Unilever og European Vegetarian Union har nu indgået et helt nyt partnerskab ”V –Label EU” for at hjælpe forbrugerne

En tredjedel af alle konsumenter i Europa fortæller, at de aktivt forsøger at mindske deres kød-indtag ved at indføre kødfrie dage hver uge.1

I Tyskland oplyser 3 ud af 10 forbrugere, at de har en kødfri dag hver uge.2

At være Flexiterian er en stærk trend også i Danmark, især blandt de yngre generationer (Millennials og Babyboomers). Tallene viser, at kødindtaget i Danmark er begyndt at stabilisere sig efter flere års vækst. Hele 24% af forbrugerne vælger at skære ned på kødet til fordel for vegetarretter eller alternative ”kødretter”.3

Trods denne voksende enthusiasme ift. en mere alsidig kost med mere vegetarmad og mindre kød siger mange forbrugere, at de har svært ved at finde inspiration til nye retter og opskrifter til tilberedning af måltider, som er rige på smag og variation.4

Nu har Unilever indgået et helt nyt partnerskab med European Vegetarian Union (EVU) for at støtte og inspirere de mange forbrugere, som gerne vil skære ned på deres indtag af kød og samtidig ønsker at spise både godt og varieret.

Pablo Perversi, Vice President, Unilever Foods Europe, siger: “Selv om ikke alle helt udelader kødet, så vælger mange europæiske forbrugere at øge mængden af vegariske ingredienser i kosten. Og uanset om det handler om sundhedsmæssige, etiske eller miljømæssige hensyn, så ser Unilever denne trend som positiv. Unilever er den første virksomhed, der indgår et samarbejde med EVU, og dermed imødegår forbrugerefterspørgslen ved at hjælpe med at vælge de rigtige produkter til et vegetarmåltid”.

”Samarbejet med EVU indebærer, at Unilever kan tilbyde forbrugerne en fælles mærkning for vegetarindholdet på tværs af alle de produktgrupper, som vi producerer og markedsfører. Vi vil derudover gennemføre nogle ændringer i opskrifterne på vores vegetariske/veganske produkter, så næsten 500 produkter ved udgangen af 2017 tydeligt vil være mærket med EVU’s V-Label på indpakningen”.

”Mange af Unilevers varemærker vil desuden formidle vegetaropskrifter og inspiration til måltider både i butikkerne og via de forskellige sociale medier, så forbrugerne kan få god, varieret, vegetarkost uden at gå på kompromis med smag, ernæring eller oplevelsen af et hjemmelavet måltid”.

EVUs talsperson Floris de Grad siger: ”Dette er en milepæl for EVU. Det er første gang, at vi har fået mulighed for at indgå aftale med en virksomhed om mærkning af så mange produkter med V-mærkningen. Det er også gode nyheder for de mange forbrugere, som forsøger at mindske indtaget af kød i kostenr, at de bare skal se efter V-mærkningen på Unilevers produkter – og dermed kan stole på, at produktet lever op til EVUs strenge kriterier för vegetarisk kost”.

Unilever står bag et antal kendte og populære mærker som fx Knorr, Becel og Milda. Samarbejdet med EVU er en direkte forlængelse af Unilevers bæredygtighedsplan, som har som mål at imødekomme forbrugernes ønsker samtidig med at reducere virksomhedens miljøpåvirkning. Når det handler om fødevarer indebærer denne indsats også, at vi aktivt støtter dyrevelfærd. Vi er fortalere for en balanceret og varieret kost med en øget mængde vegetarisk indhold i det enkelte måltid via vores varemærker, produkter og opskrifter.

1Source: Mintel, 2016

2Source: Mintel, 2016

3Kantar, Sifo 2016

4Source: Unilever Customer Research Data

Lær mere om disse emner
tilbage til toppen