WWF og Unilever samarbejder om at beskytte en million træer

WWF og Unilever har offentliggjort et etårigt samarbejde med det formål at engagere forbrugere i kampen mod skovrydning – en af de vigtigste årsager til klimaforandringer – og hjælpe med at beskytte en million træer.

Samarbejdet mellem WWF og Unilever vil sætte fokus på den betydning, som skovområder har for livet på jorden og på de faktorer, der truer vores skove. Hvert år mistes et området på størrelse med England til skovrydning, og en femtedel af jordens udledning af drivhusgasser stammer fra skovrydning og ødelæggelse af skove. I december mødes verdens ledere til FN's klimadrøftelser i Paris, og kampagnen vil engagere forbrugerne i problemerne og give dem mulighed for at blive hørt og gøre en forskel.

Som et led i samarbejdet vil Unilever og WWF hjælpe med at beskytte en million træer ved at støtte skovbeskyttelsesprogrammer i Brasilien og Indonesien. Disse to lande står historisk set for den højeste andel af skovrydning i verden, og de har ligeledes nogle af de største intakte skovområder i verden.

Generaldirektør i WWF, Marco Lamberti, siger: “Dette samarbejde med Unilever er en mulighed for at engagere millioner af forbrugere i kampen for skovene og klimaet og inspirere til positive ændringer i folks hverdag. WWF's relation til Unilever går tilbage til 1990'erne, da vi samarbejdede om etableringen af Marine Stewardship Council. Siden da er Unilever gået forrest i arbejdet for at beskytte vores jordens ressourcer. Vi håber, at andre vil blive inspirerede til at følge trop.”

Paul Polman, CEO, Unilever siger: “Et stop for skovrydning er et meget vigtigt indsatsområde i bekæmpelsen af klimaforandringer. Skovområder overgås kun af havene som det største globale depot for kulstof og støtter 80 % af biodiversiteten over hele kloden. Som virksomhed er det af afgørende betydning, at vores drift er bæredygtig, og at vi aktivt hjælper forbrugerne med at leve bæredygtigt. Det er en moralsk og forretningsmæssig nødvendighed, som vil være fremherskende i lang tid fremover. Vi er glade for samarbejdet med WWF med det formål at samle et voksende fællesskab af interessenter, der ønsker at bekæmpe skovrydning."

Fra i dag vil forbrugere blive inviteret til at tilkendegive deres støtte på https://brightfuture.unilever.com, og i august 2015 lanceres en kampagne i sociale medier samtidigt i Storbritannien, Brasilien, Indonesien og USA. Denne kampagne skal inddrage forbrugere i kampen mod skovrydning.

For yderligere oplysninger kontakt venligst

WWF: Rebecca Pain

rpain@wwf.org.uk

T: +44 (0)1483 412303

M: +44 (0)7971 149666

Unilever

Helen Dodd

Helen.Dodd@unilever.com

T: +44 (0) 20 7822 6404

M: +44 (0) 7920 254 650

Note til redaktører

WWF er en af verdens største, uafhængige bevaringsorganisationer med over 5 millioner supportere og et globalt netværk, der er aktivt i over hundrede lande. Via vores engagement med offentligheden, forretningsverdenen og regeringer fokuserer vi på at beskytte naturen og finde løsninger på de mest alvorlige miljømæssige problemer på vores planet, så både mennesker og natur kan trives. Få mere at vide om vores arbejde før og nu på wwf.org.uk.

Unilever er en af verdens førende leverandører af fødevarer, plejeprodukter til hjemmet og personlig pleje med salg i over 190 lande til 2 milliarder forbrugere om dagen. Virksomheden har 172.000 medarbejdere og nåede et salg på 48,4 mia. euro i 2014. Over halvdelen (57 %) af virksomhedens miljøbelastning er i udviklingslande og vækstmarkeder. Unilever har over 400 brands, der kan findes i hjem overalt i verden, heriblandt Persil, Dove, Knorr, Domestos, Hellmann's, Lipton, Wall's, PG Tips, Ben & Jerry's, Marmite, Magnum og Lynx.

Unilevers plan for bæredygtig levevis (USPL) forpligter os til at:

• Adskille vækst fra miljømæssig påvirkning.
  • Hjælpe over en milliard mennesker med aktivt at forbedre deres helbred og velbefindende.
  • Forbedre levevilkårene for millioner af mennesker inden 2020.

Unilever rangerede som nr. et i sin sektor i Dow Jones' bæredygtighedsindeks i 2014. I FTSE4Good indekset opnåede virksomheden den højeste miljømæssige score på 5. Virksomheden er desuden øverst på listen over Global Corporate Sustainability Leaders i GlobeScan/SustainAbilitys årlige undersøgelse for femte år i træk i 2015, og rangerer i 2015 som den mest bæredygtige føde- og drikkevarevirksomhed på Oxfams Behind the Brands-scorekort.

Unilever figurerer i LinkedIns top-3 liste over mest eftertragtede arbejdsgivere i alle sektorer

Unilever NV

Weena 455