Unilever når sin milepæl om nul affald

Virksomhedens europæiske fabrikker sender nu intet affald til losseplads

For ni måneder siden offentliggjorde Unilever, at virksomheden - antageligt som den første i verden - havde nået målet om nul ikke-farligt¹ affald til losseplads i hele sit globale netværk på 242 fabrikker. I dag meddeler Unilever indfrielsen af endnu et ambitiøst mål: Virksomheden er blevet nul affalds-virksomhed i Europa. Det betyder, at der ikke genereres noget affald til losseplads - hverken fra Unilevers egne fabrikker eller fra lokaliteter, som er ejet, administreret, eller drevet af virksomheden – eller fra logistikenheder, distributionscentre eller kontorer i Europa².

Unilever fortalte om sine nul-affalds ambitioner i januar 2015. Den europæiske gren af virksomheden er den første, der opfylder målet. Det indebærer, at yderligere 63 faciliteter nu ikke længere sender affald til losseplads. Unilever sigter efter at blive nul affalds-virksomhed på globalt plan omkring årsskiftet og fortsætter også bestræbelserne på at skabe en nul affalds-værdikæde.

Unilevers Chief Supply Chain Officer, Pier Luigi Sigismondi, siger: “Vores mål om nul affald til losseplads er et vigtigt element i Unilevers ambitioner om bæredygtig vækst, og vi arbejder for at skabe et bredt engagement i hele branchen. I juni i år indgik vi partnerskab med andre virksomheder, eksperter og vigtige interessenter med henblik på at sikre et samfundsmæssigt engegement i denne miljømæssige og sociale opgave.

Vi er overbeviste om, at det kræver en fælles indsats at eliminere den globale affaldsmængde i en hidtil uset målestok. Unilevers europæiske teams har nået et vigtigt, nyt mål og har bevist, at den model og den tankegang, der har skabt resultaterne på vores fabrikker, også kan anvendes uden for et produktionsmiljø.

Nu, hvor hele verden fokuserer på FN's globale mål – en række ambitiøse mål mhp. at udrydde ekstrem fattigdom, reducere ulighed og tackle klimaændringerne inden år 2030 – er tiden kommet til en større indsats mod affald."

Unilevers europæiske chef, Jan Zijderveld, tilføjer: "Vi er meget stolte af, at alle vores faciliteter i Europa har nået målet om at sende nul affald til losseplads. Det er en kompliceret opgave at blive en nul affalds-virksomhed, eftersom vi ikke ejer eller driver mange af de ikke-producerende enheder. Vores teams har brugt en masse energi og vist ægte iværksætterånd og initiativ for at løse de mange udfordringer. Unilevers Sustainable Living Plan er dybt forankret i organisationen og repræsenteret i vores brands. "

"Værdien af en bæredygtig forretningsmodel bliver stadigt mere overbevisende, når vi ser på vores bæredygtige brands, der leverer mere vækst og større besparelser – og med bedre ressource- og materialeudnyttelse."

Note til redaktører

Kontakt venligst Helen Dodd for flere oplysninger på helen.dodd@unilever.com eller +44 (0) 7920 254 650.

• ¹Farligt affald udgør en meget lille del af den samlede mængde fabriksaffald. Den type affald, der udgør farligt affald, varierer på grund af forskellige lokale affaldsregulativer rundt om i verden.
  • ²Opnåelsen af det europæiske mål om nul affald betyder, at Unilever nu har nået målet på alle fabrikker og på alle Unilever-ejede eller drevne kontorer, distributionscentre og lagre. Vi planlægger nu næste trin og arbejder på at opnå nul affald også i distributionscentre og på kontorer, hvor Unilever hverken er ejer eller eneste kunde - og i faciliteter, hvor Unilever benytter under 35 %.
  • Unilever meddelte, at virksomheden havde nået målet om nul ikke-farligt affald til losseplads i hele det globale netværk på 242 fabrikker i 67 lande i januar 2015 – formentlig som den første virksomhed på verdensplan, der opnår nul affald i denne skala.
  • For informationer om den udsendte meddelelse i januar 2015, klik her
  • For informationer om Unilever/2degrees Zero Waste Mindset arrangement i juni 2015, klik her
  • 2degrees er en førende samarbejdsplatform og service for bæredygtig e virksomheder med over 43.800 medlemmer fra 177 lande. Unilevers program for nul affald er også del af 2degrees global collaboration map.

Om Unilever:

Unilever er en af verdens førende virksomheder inden for fødevarer, vask og rengøring og personlig pleje med salg i over 190 lande til 2 milliarder forbrugere om dagen. Virksomheden har 172.000 medarbejdere og nåede et salg på 48,4 mia. euro i 2014. Over halvdelen (57 %) af virksomhedens miljøpåvirkning sker i udviklingslande og vækstmarkeder. Unilever har over 400 brands, der sælges til husholdninger overalt i verden, heriblandt Persil, Dove, Knorr, Domestos, Hellmann’s, Lipton, Wall’s, PG Tips, Ben & Jerry’s, Marmite, Magnum og Lynx.

Unilevers Sustainable Living Plan (USPL) forpligter virksomheden til at:

• Sikre vækst sideløbende med en reduktion af virksomhedens miljøpåvirkning.
  • Hjælpe over en milliard mennesker med aktivt at forbedre deres helbred og velbefindende.
  • Forbedre levevilkårene for millioner af mennesker inden 2020.

Unilever blev vurderet som nr. 1 i sin sektor i Dow Jones' bæredygtighedsindeks i 2015. I FTSE4Good indekset opnåede virksomheden den højeste miljømæssige score på 5. Virksomheden var desuden - for femte år i træk - øverst på listen over Global Corporate Sustainability Leaders i GlobeScan/SustainAbilitys årlige undersøgelse i 2015. Og i 2015 blev Unilever udnævnt som den mest bæredygtige føde- og drikkevarevirksomhed på Oxfams Behind the Brands-scorekort.

Unilever figurerer i LinkedIns top-3 liste over de mest eftertragtede arbejdsgivere i alle sektorer.

Besøg venligst www.unilever.com for at få flere oplysninger om Unilever og virksomhedens brands. Og se mere info om Unilevers Sustainable Living Plan på: www.unilever.com/sustainable-living/

Riitta Jantunen

riitta.jantunen@unilever.com