100 procent sporbar og certificeret palmeolie

London / Rotterdam – 19. november 2014 – Unilever offentliggør i dag sin statusrapport om bæredygtig palmeolie. Rapporten fremhæver væsentlige fremskridt i retning af sporbarhed af palmeolie fra kendte kilder.

58 pct. af palmeolien kan nu spores til kendte kilder

• udgangen af 2014 vil al palmeolie, der bliver indkøbt til Unilevers europæiske forretning, være 100 pct. sporbar og certificeret som bæredygtig.
  • Unilever har nu fokus på omkring 1.800 møller, der producerer rå palmeolie. Det svarer til omkring to tredjedele af alle møller i den globale palmeolieindustri
  • 58 pct. af al palmeolie kan spores til kendte møller
  • Kendskabet til oprindelsen af palmeolie er afgørende for at kunne standse skovrydning, der ødelægger lokalsamfund og vores miljø.

2014 var et skelsættende år

’2014 har været et skelsættende år for vores mål om at skabe en mere gennemsigtig palmeolieindustri. Et afgørende skridt på vores rejse er at vide, hvor olien kommer fra. Udfordringen er enorm og ikke let at løse, men vi er fast besluttet på, at det skal lykkes. Derfor er det positivt, at vi nu kan rapportere gode fremskridt. Og vi ønsker at dele vores erfaringer med resten af branchen.’, siger Pier Luigi Sigismondi, Unilever Chief Supply Chain Officer.

'Det handler om at gøre det rigtige for vores planet og vores forbrugere, for du kan ikke drive en sund forretning i en usund verden. Vi ønsker fortsat at imødekomme vores forbrugers daglige behov årtier frem, og det kræver, at vores forsyningskæde fremtidssikres og gøres 100 pct. bæredygtig. Vores langsigtede mål er at stoppe skovrydningen helt’, fortsætter Hr. Sigismondi.

Muligheder for små landbrug

Et af Unilevers fokusområder er samarbejdet med virksomhedens små landbrug og leverandører. Målet er her at forbedre levevilkårene og indtægterne for denne del af forsyningskæden.

I relation til palmeolien er netop samarbejdet med de små landbrug det næste skridt i indsatsen for at opnå fuld sporbarhed. For mange af de lokale landmænd i udviklingslandene er palmeolien en vej ud af fattigdom og en chance for at hæve deres families levestandard – og for at sende deres børn i skole.

Unilever er involveret i flere programmer af denne type såsom et pilot partnerskab med IDH i Nord Sumatra. Og et andet projekt med bredere sociale dimensioner i poartnerskab med Solidaridad fokuserer på palmeolie i Vest Afrika – med potentiale til at også at omfatte Asien og Latin Amerika.

Unilever indsamler også erfaringer fra sine globale programmer med mindre landbrug inden for andre afgrøder - og udnytter denne viden i forbindelse med produktionen af palmeolie.

Det er Unilevers vision inden 2020 at opnå en transformation af palmeoliemarkedet, som indebærer, at hele industrien begynder at producere 100 pct. bæredygtig palmeolie. Unilever mener, at en rentabel og bæredygtig palmeolie industri skal sikre den rette balance mellem sociale, miljømæssige og økonomiske mål. Det er et delt ansvar mellem regeringer, den private sektor og samfundet som helhed. Derfor arbejder Unilever sammen med industriens førende virksomheder og NGO'er for at finde en løsning, der kan standse skovrydning, beskytte tørvejord samt drive en positiv økonomisk vækst og social indvirkning på lokalsamfundene.

Mere information om Unilevers rejse mod 100 pct. bæredygtig palmeolie findes her:

The Unilever Sustainable Palm Oil Progress Report 2014 blev offentliggjort i dag på det 12. Round Table of RSPO i Kuala Lumpur.

Marc Potma

Marc.Potma@unilever.com