Unilever og Tanzanias regering skal fremskynde bæredygtig vækst i te-plantager

Den 2. september 2013 - Unilever og Tanzanias regering har indgået et ambitiøst partnerskab, som skal puste nyt liv i Tanzanias te-industri. Partnerskabet har som mål at skabe 5.000 arbejdspladser til Unilevers Mufindi te-plantager, udvikle 6.000 hektarer med te-plantager til småbønder - og dermed forbedre indtægterne og levevilkårene for omtrent 30.000 mennesker, som er økonomisk afhængige af de mindre lande.

Unilevers Chief Supply Chain Officer, Pier Luigi Sigismondi, mødtes med Tanzanias minister for Landbrug, Fødevaresikkerhed og Andelsselskaber, Christopher Chiza, i Dodoma for at etablere samarbejdsaftalen om partnerskabet.

”Samarbejdsaftalen symboliserer regeringens beslutning i Tanzania om at gennemføre Kilimo Kwanza (som er en strategi for udvikling af landbruget med henblik på at forbedre medarbejdernes levebrød, økonomisk vækst samt beskæftigelse). 

Vi har en målsætning om at kommercialisere landbruget, samtidig med at vi forbedrer indkomstmulighederne for de små landbrug og forvalter vores naturressourcer ordentligt. Som regering inviterer vi investeringspartnere gennem initiativet Southern Agricultural Growth korridor Tanzania (SAGCOT), som støtter vores inkluderende og bæredygtige investeringsprincipper.

Unilever har afstemt sin investeringsstrategi ift. Tanzania Tea Industry Development Strategy, Transformation of Smallholder Tea Sub-sector og Tanzania Tea Development Agency (TSHTDA).Det giver os mulighed for at nå vores mål om at kommercialisere te-landbruget for småbønderne ved aktiv inddragelse i te-værdikæden," siger minister Christopher Chiza.

"Vores vision er at fordoble størrelsen af vores forretning, reducere vores miljømæssige påvirkning og øge den positive effekt af vores sociale ansvar. Vi er overbevist om, at vores forretning kan bidrage til en mere socialt retfærdig og mere bæredygtig vækst. Men for at opnå store forandringer er det nødvendigt, at virksomheder, regeringer og ngo'er samarbejder. Og det er lige præcis formålet med det aktuelle offentlige og private partnersamarbejde, som vi i dag præsenterer.

Det er et godt eksempel på, at vores Sustainable Living Plan er handlekraftig. Jeg er stolt over at kunne samarbejde med partnere som den tanzaniske regering, og dermed bidrage til at fremtidssikre den tanzaniske te-industri ved at fremme bæredygtigt landbrug, samt forbedre livet for småbønder ved at hjælpe dem til at producere den kvalitets-te, som vores forbrugere efterspørger,” siger Unilevers Chief Supply Chain Officer, Pier Luigi Sigismondi.

Partnerskabet er implementeret i og støttet af SAGCOT, som er et led i den tanzaniske regerings Kilimo Kwanza- program.

For at forbedre forsyningskæden, udbyttet og kvaliteten af te vil Unilever samarbejde med regeringen, The Tea Board of Tanzania og The Tanzania Smallholder Tea Development Agency (TSHTDA) samt andre relevante offentlige og private aktører og donatorer.

Partnerskabet omfatter investeringer i Unilevers te-plantager og forsyningskæde, nye fabrikker og lokale infrastrukturer, forskning og udvikling, støtteprogrammer for småbønder – og i Rainforest Alliance certificering mhp. at sikre, at al den involverede te-produktion er bæredygtig.

Bemærkninger til redaktørerne:

Forslaget om dette initiativ blev fremsat for første gang i maj 2012 i et "Letter of Intent" til New Alliance for Fødevaresikkerhed og Ernæring som en del af Den Afrikanske Unions / World Economic Forum sponsering af Grow Afrika initiativ. Dette førte i april 2012 til drøftelser mellem Unilever CEO, Paul Polman og præsident Kikwete. Unilever har været tæt involveret med regeringen i Tanzania i udviklingen af SAGCOT og samarbejdet med relevante parter i udviklingen af dette forslag, herunder the Tea Board of Tanzania og The Tanzanian Smallholder Development Agency.

Unilevers te-plantager i Mufindi blev etableret i 1940'erne som Tanganyika Tea Company, som derefter blev til Brooke Bond i 70'erne, og siden blev overtaget af Unilever i 1984. Te, som produceres i Mufindi, bliver eksporteret til Unilevers te-blanding sfabrikker rundt om i verden. Og te´en anvendes i mærker som Storbritanniens markedsledende PG Tips og verdens største te-mærke – Lipton Yellow Label.

Unilevers Tanzania Tea plantage i Mufindi producerer i øjeblikket omkring 10.000 tons te årligt, har 6000 medarbejdere og støtter 30.000 familiemedlemmer. Målet med partnerskabet er som minimum at fordoble dette udgangspunkt via investeringer i plantagen og produktionen hos småbønderne på 6.000 hektar - og via diverse tiltag for at forbedre te-kvaliteten og effektiviteten i forsyningskæden.

I 2007 var Unilever den første store te-virksomhed, som forpligtede sig til bæredygtig håndtering af te i en stor skala. I 2015 sigter vi mod at have te fra Rainforest Alliance Certified ™ plantager i alle Lipton teposer. I 2020 vil 100 procent af Unilevers te, herunder løs te, være bæredygtigt indkøbt.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Flip Dotsch
Unilever Corporate Media Relations
+31611375464
flip.dotsch@unilever.com

Sankana Msiza Simkoko
Tanzanian Government
+255 222 861 319
+255 687 454 545
sankanasimkoko@yahoo.com

Anne Rasmussen

Sandhya Forselius
Unilever Sverige
Box 1056
171 22 Solna

+ 45 40 30 99 20

Lær mere om disse emner
tilbage til toppen