Unilever åbner isfabrik og fremmer bæredygtig vækst

Efter en byggeinvestering på over 95 millioner euro meddelte Unilever den 26. august 2013 åbningen af en ny isfabrik i byen Konya, Tyrkiet.

Den nye isfabrik, som sigter mod at være den første Unilever-isfabrik i verden med LEED-certificering, er endnu et eksempel på, at bæredygtighed er kernen i Unilevers forretningsmodel.

Isfabrikken genbruger regn- og overfladevand, genvinder varme, og er udviklet til at deponere ufarligt affald. Unilever-isfabrikken i Konya – som skal producere de kendte ismærker Cornetto, Max og Twister – bliver Unilevers 35. isfabrik på globalt plan og skal være forbilledet for samtlige fremtidige Heartbrand-fabrikker rundt om i verden.

"Tyrkiet er et vigtigt vækstmarked for Unilever. Vi har en lang historik i landet – vi har været på dette marked i omtrent 100 år og åbnede vores første fabrik i 1952. I dag er Konya vores ottende produktionssted i landet, og vi investerer fortsat i at udvide vores forretning i Tyrkiet og regionalt. Den nye fabrik er således også et bevis på vores målsætning om at drive bæredygtig vækst og få flere mennesker til at smile med vores is, ” siger Pier Luigi Sigismondi, Unilevers Chief Supply Chain Officer.

Unilever etablerede sig på det tyrkiske is-marked i 1990, og har i dag vokset sig til en førende position med en markedsandel på over 70 procent. Den nye fabrik, som i første omgang beskæftiger omkring 300 medarbejdere, vil bidrage til den tyrkiske økonomi. Den is, der vil blive produceret i Konya er primært tiltænkt de tyrkiske forbrugere, men vil også blive eksporteret til Mellemøsten og Nordafrika. Den nuværende årlige produktionskapacitet er 80 millioner liter – og har mulighed for at udvide til 200 millioner liter.

Sigismondi påpeger også, at det stigende indenlandske forbrug og muligheden for at øge eksporten er gode indikatorer på, at fabrikken har et stærkt udvidelsespotentiale. At netop Konya blev valgt som beliggenheden for Unilevers nye isfabrik, forklarer han med, at: "Der er mange årsager til vores valg af Konya som det mest velegnede sted for vores investering – såsom adgang til råstoffer, god infrastruktur og logistik, tilgængelighed til kvalificeret arbejdskraft og lavere risici for jordskælv samt den gode opbakning fra Konyas lokale administration."

For mere information, kontakt venligst:

Anne Rasmussen

Sandhya Forselius
Unilever Sverige
Box 1056
171 22 Solna

+ 45 40 30 99 20

Flip Dötsch

+31611375464
Flip.Dotsch@unilever.com

Lær mere om disse emner
tilbage til toppen