London / Rotterdam; 28. oktober 2020. Unilever, som står bag kendte varemærker, herunder Dove, Seventh Generation og Magnum, fortsætter med at gøre fremskridt mod sine ambitiøse mål om en affaldsfri verden på trods af det udfordrende miljø skabt af Covid-19. Unilever fastholder sine forpligtelser, og virksomheden har øget anvendelsen af genbrugsplast betydeligt.

Sidste år blev Unilever den første store FMCG virksomhed, der forpligtede sig til en absolut plastreduktion på tværs af sin portefølje. Virksomheden meldte ud, at den vil halvere brugen af jomfru plast ved at reducere brugen af plastemballage med mere end 100.000 ton og fremskynde brugen af genanvendt plast. Nu, et år senere deler Unilever en opdatering om en række væsentlige fremskridt.

Virksomheden har:

  • Øget brugen af genbrugsplast (PCR) efter forbrug til omkring 75.000 tons *, hvilket er over 10% af Unilevers plastikaftryk. En betydelig stigning fra 2019 og solide fremskridt hen imod sit mål om at bruge mindst 25% PCR inden 2025. Unilever forventer, at virksomhedens anvendelse af PCR vil fordobles i de næste 12 måneder.
  • Lanceret nye innovationer for at reducere den absolutte brug af plast, såsom genanvendelige papirbaserede isbakker, der vil spare omkring 4.500 ton plast.
  • Fortsat med at 'teste, lære og raffinere nye forretningsmodeller, der er knyttet til genanvendelig og genopfyldelig emballage. Og virksomheden har nu dedikerede teams til at skalere arbejdet i dette rum. Unilever deler sine erfaringer om modeller for genopfyldning og genbrug.
  • Udviklet landespecifikke køreplaner for at nå sit mål om at hjælpe med at indsamle og behandle mere plastemballage, end virksomheden sælger.

Som et resultat af disse handlinger er Unilever på vej til at reducere brugen af jomfru plastemballage, siden virksomheden satte sine nye mål .

Brug-og-smid-væk kulturen fortsætter med at dominere vores liv og skade vores planet. På trods af udfordrende forhold må vi ikke vende plastikforureningen ryggen. Det er afgørende, at vi - og resten af branchen - holder kursen, reducerer mængden af plastik, vi bruger, og hurtigt overgår til en cirkulær økonomi.

Alan Jope, Unilevers CEO siger:

Nytænkning af plastemballage

Unilever fortsætter med at udforske nye måder til at at levere produkter gennem sit 'Less, Better, No' plastic projekt.

  • Gennem 'Less Plastic' har Unilever udforsket nye emballeringsformater, herunder genanvendelige Carte d'Or-isbakker lavet af papir, og Comfort udvidede sin ultrakoncentrerede balsam, der har en 57% mindre dosering end noget andet produkt på markedet. Det kræver mindre vand at producere og har brug for mindre emballage, hvilket sparer ressourcer og spild. I Frankrig har Signal lanceret en tandbørste med et udskifteligt hoved. Her anvender man et metalhåndtag, PCR-materiale i de udskiftelige hoveder og reducerer jomfru plast med 95%. Love, Beauty and Planet har lanceret koncentreret shampoo og balsam, der giver det samme antal anvendelser som en flaske i almindelig størrelse og bruger 50% mindre plast.
  • 'Better plastic' har ført til, at et af verdens største skønhedsmærker, Dove, skifter til 100% genbrugte plastflasker, hvor det er teknisk muligt i Nordamerika og Europa. Andre mærker, der bruger 100% genanvendt plast, inkluderer: Hellmanns genbrugte plastkrukker og -flasker i Nordamerika, sød sojasovs Bango i Indonesien og Sunlight Dishwashing Liquid i Sydafrika, Italien, Argentina, Indonesien, Vietnam og Thailand. I Tyskland har Seventh Generation lanceret flasker fremstillet af lokalt fremskaffet genbrugsplast fra Hamburg, hvor de sælges. Derudover vil Magnum udrulle 7 millioner isbakker fremstillet af genbrugsplast. OMO (Persil) genlancerer sit flydende vaskemiddel med ændringer i emballagen og formuleringen for at reducere produktets miljøpåvirkning betydeligt. Den nye flaske er 100% genanvendelig og fremstillet af 50% genbrugsplast. Denne lancering er en del af Unilevers nye 'Clean Future' forpligtelse til at sænke CO2-fodaftrykket i virksomhedens rengørings- og vaskeprodukter.
  • Som en del af 'No Plastic' har Seventh Generation lanceret et nul-plast-sortiment, og PG Tips fjerner plastfilmen på sine æsker i 2021 efter allerede at have lanceret fuldt bionedbrydelige teposer. I Chile har Unilever indgået et samarbejde med Algramo om et app-drevet, intelligent doseringssystem, der har vist sit værd under nedlukningen takket være et effektivt distributionssystem på tværs af Santiago.

Unilever fortsætter med at arbejde med mange partnere for at hjælpe med at indsamle og behandle plastemballage med programmer i flere lande, herunder Brasilien, Indien, Indonesien, Filippinerne, Rusland, Sydafrika, Thailand, Storbrittanien og USA. Det inkluderer direkte investeringer og partnerskaber inden for affaldsindsamling og -forarbejdning, opbygning af ny kapacitet gennem køb af genbrugsplast - og gennem understøttelse af velfungerende producentansvars-programmer, hvor Unilever betaler direkte for indsamling af emballagen.

I Indien har Unilever indgået et samarbejde med FN's udviklingsprogram for at sikre levebrødet for affaldsindsamlere og for at hjælpe med at adskille, indsamle og genbruge emballage. Partnerskabet har nået ud til over 33.000 husstande og indsamlet 2.500 ton plastaffald. Projektet skaleres til at omfatte flere husstande i de kommende år.

I Indonesien har Unilever allerede hjulpet lokalsamfund i 18 byer med at udvikle systemer, hvor de kan indsamle og sælge affald. Unilever bruger 'Google My Business', en platform, der giver forbrugerne mulighed for at lokalisere placeringen af lokale affaldsbanker direkte på Google Maps. I øjeblikket er 424 affaldsbanker søgbare på det digitale værktøj, og målet er at gøre 2.000 affaldsbanker tilgængelige via Google Maps inden udgangen af 2020.

En revolution inden for genopfyldning og genbrug

Som en del af dagens status-opdatering deler Unilever sine erfaringer med modeller for genopfyldning og genbrug. Unilever har haft succes med innovation inden for koncepter til genopfyldning i hjemmet fra OMO og Cif. OMO Concentrate blev Unilevers første vaskemiddel til ”hjemme-fortynding”. Det blev lanceret i Brasilien i 2019 og har set stor succes og fik 30% af OMO 3L-forbrugerne i Brasilien til at skifte til genopfyldning derhjemme.

I de 12 måneder siden lanceringen i Storbritannien har Cif Ecorefills sparet 171 ton plast og givet hundrede tusinder af kunder mulighed for at genbruge sprayflasker i stedet for at købe nye.

Unilever fortsætter med at eksperimentere inden for genopfyldning i butikker, selv i et Covid-19 miljø og har planlagt yderligere pilotprojekter globalt. Denne måned i Storbritannien lancerede Unilever sit største pilotprojekt med påfyldning i butikker i Europa på tværs af nogle af sine mærker inden for tøjvask, personlig pleje og te.

På baggrund af sine erfaringer med de forskellige projekter har Unilever valgt at satse på enkle systemer, der minimerer adgangsbarrierer, giver ekstra fordele og begrænser kravet om skift i forbrugernes adfærd. For at fremskynde overgangen til en cirkulær økonomi og yderligere reducere brugen af jomfru plast har Unilever nu dedikerede teams, der ser på skalering af nye forretningsmodeller.

Richard Slater, Unilevers Chief R&D Officer siger: ”For at tackle de grundlæggende årsager til plastaffald er vi nødt til at tænke anderledes ift. emballage. Vi har brug for dristige innovationer, der udfordrer eksisterende designs, materialer og forretningsmodeller. Vores prioritet er grundlæggende at nytænke vores tilgang til emballage og bane vejen for nye løsninger såsom genanvendelige og genopfyldelige formater.

”Ved at vedtage en” test, lær og forfin ”mentalitet har vi udviklet innovative løsninger, der hjælper folk med en vedvarende reduktion af deres brug af plast. Et produkt, der netop gør det, er vores ultra-koncentrerede formel til OMO, der fortyndes derhjemme og bruger 72% mindre plast. Efter en vellykket lancering i Brasilien udruller vi dette nu i andre lande i Latinamerika, Europa og Mellemøsten. Tilsvarende startede vores Cif Ecorefill som pilot i Storbritannien og er siden blevet rullet ud over Europa, Canada og Australien.

”Det hele er stadig i sin vorden. Men ved at gøre genopfyldnings- og genbrugsformater mere tilgængelige og overkommelige håber vi at bruge vores skala og rækkevidde til at skabe varige ændringer. ”


* For perioden 1. juli 2019 til 30. juni 2020.

Lær mere om disse emner
tilbage til toppen

SOCIALE MEDIER

Vi er altid på udkig efter mennesker, som vil skabe en bæredygtig fremtid sammen med os.

KONTAKT OS

Kom i kontakt med Unilever og vores specialiserede teams eller find kontakter rundt om i verden.

Kontakt os