Alle mennesker over hele verden skal have adgang til gode fødevarer, der ikke belaster vores klode. Men hvad gør fødevarer gode eller dårlige? Ernæringsindhold? Smag? Den indvirkning, de har på vores planet? Eller hvordan de bliver dyrket, og af hvem?

Alle disse elementer er faktorer i de valg af fødevarer, som vi træffer hver dag. Men vi tænker sjædent over, hvilken indflydelse disse valg har på mennesker rundt om i verden eller på selve planeten.

Hvorfor fungerer vores globale fødevaresystem ikke?

Mange mennesker forstår tydeligvis ikke de komplicerede, indbyrdes forbundne processer, der bringer fødevarer fra mark til bord. Der er for meget spild og ødelæggelse af vores naturressourcer.

Vi lever i en verden, hvor 2 milliarder mennesker er overvægtige, mens 1 milliard er sultne. Hvor mere end 20% af alle drivhusgasser produceres af fødevareindustrien, samtidig med, at en tredjedel af fødevarerne kasseres.

Som en af de største fødevareproducenter i verden har vi et ansvar for at hjælpe med at forme et globalt fødevaresystem, der er retfærdigt for alle. Derfor lancerer vi vores 'Future Foods' initiativ - vores plan for at hjælpe folk med at skifte til sundere kostvaner og reducere miljøpåvirkningen fra fødekæden. Vi forpligter os til:

  • Et årligt salgsmål på 1 mia. EUR fra plantebaserede kød- og mejeriprodukter inden for fem til syv år
  • En halvering af madspildet i vores direkte drift fra fabrik til hylde inden 2025
  • En fordobling af antallet af produkter, der leverer positiv ernæring inden 2025
  • En fortsat reduktion af kalorier, salt og sukker på tværs af alle vores produkter

Disse nye mål understøtter også vores globale målsætninger om at levere en skovrydningsfri forsyningskæde inden 2023; at halvere vores brug af jomfru plast inden 2025; og at opnå netto-nul-emissioner for alle produkter inden 2039.

At gøre plantebaserede fødevarer til ”det nye normale”

Så hvorfor plantebaserede fødevarer? Dyrelandbrug er kendt for at være den næststørste bidragyder til drivhusgasemissioner efter fossile brændstoffer og en årsag til skovrydning, vand- og luftforurening og tab af biodiversitet. Det er vigtigt at reducere vores kødforbrug. Ny forskning har vist, at et skifte til en plantebaseret diæt kan reducere vores individuelle kulstofaftryk med så meget som 35%.

Så vi ved, at en varieret, plantebaseret diæt er bedre for vores helbred og planeten. Men hvis vi vil have folk til at skifte vaner, har vi brug for at gøre plantebaserede muligheder mere tilgængelige, overkommelige og appetitlige. De skal være det nemme, oplagte valg.

Med vores nye salgsmål på 1 mia. € for plantebaserede alternativer vil vores kunder se en bredere vifte af veganske og vegetariske retter fra vores brands.

Det er en tilgang, der ikke kun er god for planeten, den er også god for erhvervslivet. To år efter købet af The Vegetarian Butcher har vi introduceret dette førende plantebaserede kødmærke i 30 lande. Hellmanns veganske mayonnaise fås nu i 33 lande, og Ben & Jerry's har nu syv varianter, der ikke er mejeriprodukter. Og Magnums første veganske is blev anerkendt med PETAs bedste veganske ispris i 2019.

Det er ikke op til os at beslutte for folk, hvad de vil spise, men det er op til os at gøre sundere og plantebaserede muligheder tilgængelige for alle

siger Hanneke Faber, præsident for Unilevers Foods & Refreshment Division.

Halvering af madspild

Ud over at ændre den måde, vi spiser på, kræver en rebalancering af verdens fødevaresystem en reduktion af madspild og -tab. I øjeblikket kasseres en tredjedel af den mad, der produceres globalt, og 40–45% af det affald kommer fra vores egne hjem.

De økonomiske og miljømæssige konsekvenser af dette affald er enorme. Liz Goodwin, seniormedarbejder og direktør for World Resources Institute, forklarer: ”Fødevaretab og affald har enorme konsekvenser med hensyn til omkostningerne for den globale økonomi, miljøet og samfundet. Vi ved, at tab af mad og affald bidrager med ca. 8% af den globale drivhusgasemission såvel som spild af jord og vand, der bruges til produktion af mad. ”

Som underskriver af Champions 12.3 10x20x30-initiativet havde vi allerede forpligtet os til at halvere madspild inden 2030. Vi fremskyder nu fristen til 2025.

”Vi har brug for så mange virksomheder som muligt til at intensivere og prioritere spørgsmålet om madtab og spild og til at tage skridt til at reducere det,” tilføjer Liz.

Ombalancering af vores mad med flere sunde muligheder

Overgangen til sundere madvaner kræver også, at vi omformulerer vores eksisterende fødevarer for at overholde de højeste ernæringsmæssige standarder.

At sænke mængden af sukker, salt og kalorieindhold i vores produkter er centralt for denne målsætning. Vi har allerede introduceret isprodukter med 110 kalorier til børn og sænket mængden af salt, sukker og kalorier i et voksende antal produkter, inklusive en reduktion på 30% sukker i vores Lipton Ice Tea.

Vores Future Foods-strategi sigter mod at udvide disse reduktioner, så 85% af vores fødevarer hjælper med at sikre, at forbrugerne ikke indtager mere end 5 g salt om dagen inden 2022. Og 95% af vores is ikke indeholder mere end 22 g sukker og 250 kcal pr. portion i 2025.

Bekæmpelse af fejlernæring med berigede fødevarer

Vi har også forpligtet os til at producere flere berigede fødevarer. Ifølge Verdenssundhedsorganisationen (WHO) er 2 milliarder mennesker stadig ramt af mikronæringsstofmangel, men fødevarer beriget med små, sikre doser af essentielle mikronæringsstoffer som vitamin A og D, jod, jern og zink er en enkel måde at imødegå dette på.

Til dette formål planlægger vi at fordoble antallet af vores produkter, der kan levere en positiv ernæringsværdi inden 2025. Dette defineres som fødevarer, der indeholder virkningsfulde mængder af grøntsager, frugt, proteiner eller mikronæringsstoffer som zink, jern, omega-3 og jod .

Igen følger vi i de solide fodspor fra produkter som Horlicks Classic, som er beriget med 21 mikronæringsstoffer og har været en fast bestanddel i sydasiatiske husstande i generationer.

At skabe mad, der er egnet til fremtiden

Selvfølgelig kræver succesen med disse initiativer, at vi innoverer, så vi kan nå disse nye sundhedsmål uden at gå på kompromis med smagen.

Over 500 eksperter på vores fødevareinnovationscenter, The Hive, på Wageningen-campus i Holland arbejder på at skabe en ny generation af nærende fødevarer, der er velegnede til fremtiden. Det er her, biotech-start-up Algenuity samarbejder med vores Foods and Refreshment R&D team om udvikling af fødevarer fremstillet med mikroalger.

Samarbejder som dette er afgørende, hvis vi skal nå vores ambitiøse mål. Derfor rækker vi også ud til landmænd, ngo'er, universiteter og lokalsamfund om at arbejde sammen med os, så vi kan skabe den bæredygtige forandring, som verdens fødevaresystem så hårdt har brug for.

Det udmønter sig fx i, at Ben & Jerrys igangværende Caring Dairy-program - betaler en præmie til landmænd, der arbejder med bæredygtig praksis. Eller at Knorr går sammen med WWF UK for at udarbejde rapporten Future 50 Foods, der sætter fokus på, hvilke fødevarer vi alle skal spise mere af. Målet er det samme: at hjælpe med at justere vores fødevaresystem, så det er fair for alle.

Hive test kitchen

En indsats for god mad

”Den gennemsnitlige persons daglige diæt bliver nødt til at ændre sig drastisk i løbet af de næste tre årtier for at sikre, at alle får mad, uden at vi nedbryder planeten. Ved at omdanne spisevaner, forbedre fødevareproduktionen og reducere madspild kan vi begynde at løse disse problemer, ”siger Jessica Fanzo, Bloomberg Distinguished Associate Professor of Global Food & Agricultural Policy and Ethics ved Johns Hopkins University.

Jessica tilføjer: "Unilevers målsætninger har fokus på at hjælpe folk med at foretage ændringer i deres kost med produkter, som de kender og elsker."

Vores Future Foods-strategi markerer ikke kun vores forpligtelse til at transformere vores fødevarevirksomhed. Den handler også om vores forpligtelse til at hjælpe med at transformere verdens fødevaresystem. Denne transformation er forudsætningen for, at alle overalt vil have adgang til sund og overkommelig mad, der er god for planeten.

Lær mere om disse emner
tilbage til toppen

SOCIALE MEDIER

Vi er altid på udkig efter mennesker, som vil skabe en bæredygtig fremtid sammen med os.

KONTAKT OS

Kom i kontakt med Unilever og vores specialiserede teams eller find kontakter rundt om i verden.

Kontakt os