Behovet for en absolut reduktion af plasticforbruget er helt klart. En nylig rapport fra The Pew Charitable Trusts og SYSTEMIQ - 'Breaking The Plastic Wave' - fandt, at mængden af plast i havet forventes at tredobles inden 2040, medmindre der iværksættes radikale handlinger.

Men der findes løsninger. Den samme rapport fandt, at denne mængde kan reduceres med 80%, hvis der iværksættes en større transformation. Og vi handler hos Unilever. I 2019 lovede vi, at vi inden 2025 vil halvere brugen af jomfru plast i vores emballage og fjerne mere end 100.000 ton plast helt.

Vores udgangspunkt skal være design. Vi reducerer mængden af vores plastic forbrug, og vi sørger derefter for, at det, vi bruger, i stigende grad kommer fra genanvendte kilder. Vi sigter mod at sikre, at al vores plastemballage er genbrugelig, genanvendelig eller komposterbar i 2025 - og vi arbejder med en hidtil uset hastighed og intensitet for at gøre fremskridt. Én løsning er genopfyldelige, genanvendelige formater, og vi undersøger, hvordan vi kan levere dem til forbrugere over hele verden.

Som Chief R&D Officer Richard Slater forklarer: ”For at tackle de grundlæggende årsager til plastaffald er vi nødt til at tænke anderledes om emballage. Vi har brug for dristige innovationer, der udfordrer eksisterende designs, materialer og forretningsmodeller. Vores prioritet er grundlæggende at genoverveje vores tilgang og bane vejen for nye løsninger såsom genanvendelige og genopfyldelige formater.

"Ved at vedtage en" test, lær og raffiner "mentalitet har vi udviklet innovative løsninger, der vil hjælpe folk med at reducere deres plast-forbrug for altid," tilføjer Richard.

Vi har behov for modige innovationer, som udfordrer eksisterende designs, materialer og forretningsmodeller. Vores prioritet er en fundamental nytænkning af vores tilgang og at bane vejen for nye løsninger som fx genbrugelige og genopfyldelige formater.

Richard Slater, Chief R&D Officer, Unilever

Nye produkter. Nye pakker. Nye modeller.

Vi har udpeget dedikerede teams til at fremskynde vores arbejde med genanvendelige, genopfyldelige formater, og vi investerer i pilotprogrammer over hele verden for at teste deres levedygtighed. Vi har lært undervejs og forbedret forskellige modeller for at finde ud af, hvad der fungerer for forbrugerne - og for os som en virksomhed.

Vores partnere i Ellen MacArthur Foundation har skitseret fire modeller til genopfyldelige og genanvendelige forbrugerprodukter, som vi er enige om har et meget stærkt potentiale. Alle fire tilgange giver input til de pilotprojekter, vi kører. Vi undersøger også forretningsmodeller gennem Unilever Food Solutions, der leverer produkter til hotel- og restaurationsbranchen.

  • Påfyldning derhjemme: hvor forbrugerne kan bestille påfyldninger til levering til deres hjem
  • Påfyldning på farten: hvor shoppere genopfylder deres containere gennem påfyldnings-systemer i butikkerne
  • Retur hjemmefra: hvor forbrugerne kan sørge for, at emballager afhentes fra deres hjem og genopfyldes
  • Retur på farten: hvor forbrugerne returnerer emballager ved et afleveringssted, og de indsamles og genopfyldes af producenterne
  • Business-to-business genopfyldning og retur: hvor virksomheder inden for hotel- og restaurationsbranchen kan bestille store påfyldninger til professionelle køkkener
A graphic illustrating the five refill-reuse models mentioned. There are four consumer models: refill at home, refill on the go, return from home and return on the go. Unilever Foodsolutions is also introducing a business-to-business model, delivering refills to customers in the hospitality sector. Credit: Ellen MacArthur Foundation.

En grafik, der illustrerer de fem nævnte genbrugsmodeller. Der er fire forbrugermodeller: genopfyldning derhjemme, genopfyldning på farten, retur fra hjemmet og retur på farten.

Unilever Foodsolutions introducerer også en business-to-business forretningsmodel, der leverer påfyldninger til kunder i hotel-og restaurationsbranchen. Credit: Ellen MacArthur Foundation.

Ved at gøre genopfyldnings- og genbrugsformater bredt tilgængelige, tilgængelige og overkommelige håber vi at bruge vores skala og rækkevidde til at skabe varige ændringer. Men vi kan ikke gøre dette alene. Der er styrke i antallet, og for at indsatsen virkelig kan gøre en forskel, har vi brug for shoppere, detailhandlere og regeringer, der kan se fordelene.

Derfor deler vi for første gang det, vi har lært.

Der er ingen løsning, der passer til alle

Vi har lært, at når det kommer til genopfyldning, er det bestemt ikke tilfældet med one-size-fits-all. Forskellige forbrugere har forskellige behov og ønsker, der afhænger af en række faktorer. Hvor de bor. Hvordan de handler. Hvad de køber. På samme måde fungerer forskellige produktkategorier bedre på farten end derhjemme og omvendt.

Succes afhænger af at skræddersy løsninger i overensstemmelse hermed, fjerne barrierer for adgang og holde systemer så enkle som muligt.

Vores projekter har fremhævet nogle klare indsigter. Her er et par af dem.

Ni indsigter fra vores arbejde hidtil ...

Så hvad er det næste for Unilever?

Metoden til genopfyldning og genbrug er i sin tidlige vorden. Vi lærer alle stadig. Men at eksperimentere under virkelige forhold har givet os en lang liste med indsigter - og en endnu længere opgaveliste. Nu vil vi opbygge momentum og gøre alt, hvad der er i vores magt, for at hjælpe med at skabe en genopfyldningsrevolution.

At dele det, vi har lært, er en start, og vi håber, at det vil være nyttigt. Men global forandring har brug for et helt system bag sig. Vi ved, at vi ikke kan gøre dette alene. Det kræver støtte fra detailhandlere, producenter, transportservices, lokalsamfund og selvfølgelig forbrugere. Vi ser også en kritisk rolle for regeringer, især med hensyn til at fremme innovation og tilskynde til investeringer. Vi fortsætter med at samarbejde for at få dette til at ske.

Vores eksperimenter vil også fortsætte. Vi kan se, at vi ved at holde tingene enkle - med fx koncentreret genopfyldning eller digitale løsninger til genbestilling af forsyninger - kan gøre det lettere for forbrugerne at acceptere ændringer og øge sandsynligheden for, at nye vaner varer.

Vi har udnævnt dedikerede, interne teams til at opbygge expertise, teste forskellige tilgange og opskalere successfulde piloter. Og vi bliver ved med at lære hen ad vejen og raffinere vores successer.

Vi nytænker plastic. Vil du være med?

Lær mere om disse emner
tilbage til toppen

SOCIALE MEDIER

Vi er altid på udkig efter mennesker, som vil skabe en bæredygtig fremtid sammen med os.

KONTAKT OS

Kom i kontakt med Unilever og vores specialiserede teams eller find kontakter rundt om i verden.

Kontakt os