1. Hjem
  2. ...
  3. News & features
  4. Hvordan går det med de mål, vi har sat os, for at nå frem til en bæredygtig leveplan?

Hvordan går det med de mål, vi har sat os, for at nå frem til en bæredygtig leveplan?

Imens verden arbejder på at kunne opfylde de bæredygtige udviklingsmål, er det af afgørende betydning, at virksomheder skaber tillid. Nøglen til dette er, at vi skal arbejde tættere sammen i partnerskab end nogensinde før, hvilket betyder nye niveauer af gennemsigtighed fra alle parters side.

Line of schoolgirls in Pakistan

Det er med åbenhed, at vi deler information om, hvordan vi udvikler vores Unilever Sustainable Living Plan (USLP), vores grundlag for at skabe tillid på tværs af alle aspekter af vores værdikæde.

En seneste rapport viser, at vi er på sporet, og godt på vej til at have opnået 80% af de mål, vi har sat os, og vi er mere transparente end nogensinde før, om hvor de største udfordringer ligger. Den skitserer også, hvor vi kan dele vores erfaringer for at støtte og forbedre den bæredygtige forretningsdrift for andre.

Forbrugerne vil have bæredygtige produkter

Der er stærke tegn på, at forbrugernes efterspørgsel efter bæredygtige produkter er stigende. Vores egen efterforskning viser, at 54% af forbrugerne ønsker at købe bæredygtige varer, og en tredjedel af dem gør det allerede. Det repræsenterer en vigtig mulighed, og vi ønsker at sikre os, at vi står i spidsen for denne udvikling.

Det har vi gjort i de seneste år gennem udviklingen af vores bæredygtige varemærker. De fremstilles alle med en kombination af et socialt og miljømæssigt hensyn og er produkter, som bidrager til at nå USLP målene. På nuværende tidspunkt har vi 26 bæredygtige varemærker, en stigning fra vores 18 varemærker i 2016, der spænder over alle vores divisioner. De nyligt tilkomne varemærker i dette år er: Vaseline, Sunlight, Sunsilk og Wall’s.

I 2017 voksede de bredygtige varemrker mere end 46% hurtigere end resten af virksomhedens produktionsaktiviteter og udgjorde 70% af vores omsætningsvækst. I løbet af de seneste fire år har de løbende oversteget vores gennemsnitlige væktsrate.

Nye virksomheder, varemærker og innovationer

Ligeledes er vi i gang med at forme og opbygge vores portefølje gennem nye virksomheder, der tilknytter sig Unilever, og som er tilpassede til vores bæredygtighedsværdier. Blandt de af vores nye varemærker fra de seneste ca. 12 måneder, som er tilpasset denne profil er Pukka te, Seventh Generation, Mãe Terra og Sundial.

Vi nøjes ikke med at købe, men er ligeledes i gang med at udvikle vores egne varermærker, og vi skaber nye mærker, udarbejdet med miljøbeskyttelse og bæredygtighed i højsædet. F.eks. det veganvenlige Love Beauty Planet, produkter til personlig pleje, der bruger naturlige ingredienser og genbrugsemballage, og de Red Red glutenfri og veganske snackdåser, der blev lanceret i Storbritannien tidligere i år.

Og vi bringer vores kernemærker ud til flere mennesker hver eneste dag, herunder forbrugernes elskede yndlingsprodukter og nye innovationer. F.eks. har Domestos sidste år lanceret en række fornyende produkter til at håndtere problemer med sanitet og mangel på vand, herunder et nyt toiletrensepulver til en rimelig pris i Indien og mærkets "Flush Less" spray i Sydafrika.

601m

Vi er nået ud til 601 millioner mennesker gennem vores programmer om håndvask, sanitet, mundhygiejne, selvværd og sikkert drikkevand hen imod afslutningen på 2017.

109

109 af vores produktionssteder på tværs af 36 forskellige lande anvendte 100% vedvarende energi, der tegner sig for 65% af det samlede elforbrug ved afslutningen på 2017.

56%

56% af vores landbrugsråvarer stammede fra miljøvenlige landbrug hen imod afslutningen af 2017.

Vores USLP fremskridt i 2017

Den gode nyhed er, at efter syv år med fremskridt har vi allerede nået, eller er godt på vej til at nå, at opfylde ca. 80% af de mål, vi satte os til at begynde med.

Forbedring af mere end 1 billion menneskers helbred og trivsel i år 2020

Vi er godt på vej til at opfylde vores ambitiøse mål om at fordoble den anden af vores portefølje, der opfylder de højeste standarder for ernæring omkring 2020. Indtil nu opfylder 39% af denne volumen allerede disse standarder. Vi er i gang med at omformulere alle vores produktkategorier, og vi har foretaget betydelige fremskridt gennem en formindsket anvendelse af salt, mættede fedtsyrer, kalorier og sukker. F.eks. har 70% af de markeder, hvor vi sælger almindelige is, nu fået indarbejdet mini udgaver af is. I 2017 lancerede vi Mini Magnums i Indien og Mini Cornettos i Brasilien.

For hvad angår sundhed og hygiejne, har vi kunnet nå ud til mere end 600 millioner mennesker gennem vores programmer om håndvask, sanitet, mundhygiejne, selvværd og sikkert drikkevand hen imod afslutningen på 2017. Et varemærke, der har haft en bemærkelsesværdig indflydelse, er Dove, med fokus på en bedre accept af og tillid til kroppen. Vi har allerede kunnet nå ud til mere end 29 millioner af unge mennesker og er på vej hen imod de 40 millioner i 2020.

Halvering af de miljømæssige fodaftryk, som vores produkter sætter på tværs af værdikæder inden 2030

Når det drejer sig om vores egne fodspor, har vi gjort store fremskridt indenfor næsten alle områder. F.eks. har vi, siden 2008 reduceret CO₂ i den energi, vi anvender i vores produktion, med 47%, formindsket vores vandforbrug med 39% og den samlede affaldsmængde, der sendes til bortskaffelse med 98%. Ligeledes har vi gjort fremskridt indenfor vores udvidede forsyningskæde. Hen imod afslutningen af 2017 stammede 56% af vores landbrugsråvarer fra miljøvenlige landbrug.

At reducere nogle af de miljømæssige påvirkninger, som er forbundet med forbrugernes brug af vores produkter, er fortsat en stor udfordring. F.eks. har vi kun opnået af formindske vandforbruget med 2% siden 2010. Men der er ikke kun dårlige nyheder. Vi ser opmuntrende fremskridt mht. emballageaffald, hvor vi har påtaget os en ny forpligtelse til at sikre, at vores plastemballage vil være fuldt genbrugelig, genanvendelig eller kompostabel inden 2025.

Forbedring af millioner af menneskers eksistensgrundlag inden 2020

I 2017 relancerede vi vores ansvarlige indkøbspolitik for at styrke vores tilgang og for at øge antallet af leverandører, der forpligter sig til at opfylde vores program. Omkring 55% af indkøbsomkostningerne blev brugt til køb hos leverandører, der opfyldte de obligatoriske krav, der er indeholdt i denne politik. Vores ambition er at nå 100% i år 2020.

Vi mener, at kvinders indflydelse og selvstændiggørelse er den største forudsætning for menneskelig udvikling og økonomisk vækst. Vi opbygger en organisation med ligestilling imellem kønnene: ved afslutningen på 2017 var 47% af det samlede antal medarbejdere kvinder, en stigning fra 46% i 2016. Vores Shakti program giver arbejde til mere end 70.000 kvinder i landdistrikter med et lavt indkomstniveau. For eksempel hjalp vi i 2017 ca. 1,2 millioner kvinder med at få adgang til initiativer, der har til hensigt at forbedre deres sikkerhed, udvikle deres generelle færdigheder og forøge deres muligheder.

Og med hensyn til at skabe en mere inkluderende forretningsdrift, kunne vi i 2017 gøre det muligt for ca. 716.000 små landbrug at få adgang til initiativer med det formål at forbedre deres landbrugspraksis eller øge deres indkomster. Derudover støttede vi ligeledes 1,6 millioner små detailhandlere for at øge deres indkomst.

Graph showing increase
70%

En andel på 70% af vores samlede omsætningsvækst er leveret af bæredygtige og miljøvenlige varemærker

Billede af Son Ng-Hoang, Unilever medarbejder, Vietnam

Hvad er det næste skridt?

Der er sket mange ændringer, siden vi lancerede USLP planen i 2010. Da vi begyndte at tænke på dens udvikling, ønskede vi at få udtalelser fra medarbejdere og eksterne interessede parter om, hvad vi lavede, og hvor vi skulle gå videre herfra. Så vi indledte den mest omfattende lytteøvelse, som vi nogensinde har afviklet omkring en bæredygtig forretningsdrift i Unilever i fremtiden.

Udover at interviewe eksperter fra alle led i vores værdikæde - herunder investorer, leverandører, kunder, kreative agenturer, andre virksomheder, nytænkere, NGOer og akademikere - bad vi også vores medarbejdere over hele verden om at gennemføre spørgeundersøgelsen for at identificere de problemer og emner, der var vigtigst for dem.

Svarene viste, at USLP planen er blevet en plan, som medarbejderne i virksomheden er stolte af, og som giver dem motivation, idet denne plan var hovedårsagen til, at mange medarbejde ønskede at arbejde hos virksomheden. Samtidigt blev vi beæret over at høre, at USLP planen er yderst velanset og højt vurderet eksternt.

Denne positivitet medfører ikke overraskende en stor forventning. Som en af de eksterne interviewede personer udtrykte det: "Unilever står i en udfordrende situation. Forventningerne vil være højere end nogensinde før. Det hæver den forventede standard hos alle i Unilever koncernen, når de skal finde ud af, hvad det næste skridt skal være."

Formålet med dette projekt var at få en dyb forståelse og indsigt i, hvordan USLP planen skulle udvikles i fremtiden, baseret på vores egne medarbejderes udsagn og på synspunkter, indhentet fra uafhængige eksterne eksperter indenfor bæredygtig og miljøvenlig forretningsdrift. Vi vil nu bruge denne omfattende og vidtomspændende feedback og arbejde med den gennem de næste faser i processen. Vi offentliggør jævnligt opdateringer om vores fremskridt, så du er meget velkommen til at vende tilbage og se, hvordan det går.

Top billede af Muhammad Taha, Unilever medarbejder, Pakistan

Lær mere om disse emner
tilbage til toppen