1. Hjem
  2. ...
  3. News & features
  4. Løsningen på et problem
Keiran Smith, Founder & CEO, Mr Green Africa
Keiran Smith

stifter & CEO, Mr Green Africa

Keiran er passioneret ift. at ændre fremtidens genanvendelse i udviklingslandene og ift. at lindre lidelserne og alle ulemperne for de fattige affalds-indsamlere og deres lokalsamfund. Han har etableret Mr Green Africa med en forretningsmodel, som på bedste vis illustrerer, hvordan man kan skabe værdi i hele forsyningskæden.

Affaldshåndtering er et stort problem i Afrika, og Kenyas hovedstad Nairobi er ingen undtagelse. Byen producerer dagligt ca. 2.400 tons affald. Heraf bliver ca. 60% samlet ind og kun10% genanvendt. Resten bliver dumpet ulovligt eller brændt.

Men der er en gruppe af mennsker, som har set en mulighed: at indsamle og videresælge affald. De er ikke ansat af nogen. Disse marginaliserede mennesker prøver ganske enkelt at finde en levevej, så de kan overleve. Og de bliver jævnligt udnyttet af mellemhandlere, som tilbyder dem småbeløb eller ingenting.

Vi forsøger at gøre noget ved dette problem gennem Mr Green Africa. Vi betragter disse affalds-indsamlere som usynlige helte. De skaber den største værdi i hele affalds-genanvendelses-kæden. Og de yder et positivt bidrag til samfundet og miljøet.

En tredobbelt win

Vi garanterer indsamlerne en attraktiv pris, så de kan få en højere, stabil indtægt. Det betyder, at de kan hjælpe sig selv ud af fattigdom og lige så vigtigt – genvinde deres stolthed.

Vi er i stand til at tilbyde en god pris, fordi vi har en integreret process, hvor vi bypasser de sædvanlige handlere og transportfirmaer – mellemmænd som alle tager en bid af kagen undervejs.

Vores fordel ved det nye system er, at vi får en stabil forsyning af genanvendelig plastic (vores fokusområde i øjeblikket), som vi forarbejder til værdifuldt rå-materiale. Dette materiale bliver så ført tilbage til plasticproducenternes forsyningskæde og sikrer dem og deres kunder lavere omkostninger og en attraktiv cirkulær økonomi. Pt. er vi fx i dialog med Unilever om brug af vores materiale.

Vi ser disse affalds-indsamlere som usynlige helte. Det er dem, der skaber den største værdi i hele affalds-genanvendelses-kæden. Og de yder et positivt bidrag til samfundet og miljøet.

Keiran Smith

Det startede i Schweiz

Genanvendelse i private husholdninger er besværligt i Schweiz, hvor jeg er fra. Folk skal sortere de enkelte dele og aflevere dem forskellige steder. Mange borgere er villige til at betale andre for at indsamle deres affald, men ingen har tilbudt denne service. Så vi startede selv en indsamling af Mr Green poser – poser med usorterede genanvendelige materialer – en eller to gange pr. måned udenfor abonnenternes huse.

Hvad vi ikke vidste, da vi etablerede dette system, var, at der i den anden ende var firmaer, som gerne vil købe dette materiale.

Sådan erkendte jeg, at affald ikke bare er affald, men at det har en værdi. Og jeg begyndte at undersøge mulighederne for at skabe nye projekter. Min research pegede på Kenya, fordi landet har en genanvendelses-industri – omend det er ret ustruktureret.

Med Mr Green i Schweiz bidrog jeg til at ændre mit lokale miljø. I Kenya havde jeg muligheden for at ændre menneskers liv. Det er et stærkt incitament.

Afrikas New York

Da jeg besøgte Kenya første gang, blev jeg fascineret af landets puls og kendsgerningen, at der er muligheder overalt. Jo mere tid, jeg tilbringer her, jo mere spændende er det.

Jeg betragter Nairobi som Afrikas New York. Lokale og nysgerrige mennesker fra hele verden afprøver nye ting. Folk har et udbredt ønske om at udvikle projekter, der gavner samfundet.

Og det betyder ikke, at den vestlige verden kommer og viser Kenya, ”hvordan det skal gøres”. Innovationen sker her – og udbredes herefter globalt. Den mobile service M-Pesa er et godt eksempel. Det startede i Kenya og har nu ca. 30 millioner brugere i 10 lande.

En kop the og en snak

En stor udfordring er at skaffe genanvendelige materialer i tilstrækkeligt store mængder, fordi de fleste indsamlere ikke ser det som et attraktivt job. Så udskiftningen er stor.

Vi har prøvet forskellige metoder til at bygge loyalitet. Fx prøvede vi at give indsamlerne handsker og arbejdsdragter, men dem solgte de. De ekstra penge betød mere for dem – og det forstår vi.

Vi fandt også ud af, at udover penge så betyder respekt og værdighed også meget for disse mennesker. Den mest successfulde ting, vi har gjort, er at give dem the og kiks hver uge. Det giver et øjebliks ro og muligheden for at tale sammen, inden de går på gaden og arbejder. Og det bygger tillid og styrker vores relation.

Vi bruger også teknologi til at spore de enkeltes aktivitet , så vi kan rådgive dem om, hvordan de øger deres personlige indtjening. Virkeligheden er, at de fleste kunne opnå den samme minimumsløn som mange arbejdere i byen.

Det giver et øjebliks ro og muligheden for at tale sammen, inden de går på gaden og arbejder. Og det bygger tillid og styrker vores relation.

Keiran Smith

Affald som en vare og indtægtskilde

Vi vil uden tvivl begynde at se et skifte i holdningen til affald. Alle typer affald vil blive en vare, som har værdi, og som det giver mening at arbejde med.

Med tiden forestiller jeg mig, at forbrugerne vil få penge tilbage efter deres forbrug og – og at de vil træffe købsbeslutninger baseret på en maksimering af deres udbytte. Og her kan Mr Green Africa og virksomheder som Unilever bygge partnerskaber: Vi kan gøre genanvendelse til starten på købet af et konkret produkt.

En udbygning af hvad vi gør og hvor

Pt. ser vi på forskellige teknologier som fx kemisk genanvendelse. Med denne metode nedbryder man plastic og fører det tilbage til dets polymeriske stadie for at skabe harpiks til emballering af fødevarer – i den samme kvalitet som den oprindelige - så 100% kan føres tilbage til industrien. Og vi udforsker konstant nye måder til forarbejdning af enhver type affald – så det kan konverteres til den højest mulige værdi.

Ultimativt vil jeg håbe, at den model, som vi har udviklet her i Kenya, bliver “samlet op” af andre markeder, især i lande hvor denne metode har stort potentiale til at løse nogle af de store miljømæssige og sociale problemer, der er relateret til affald.

Mit råd til andre forandringsagenter

Fra et forretningsmæssigt perspektiv er det vigtigt at identificere de forskellige interessenter og finde veje til at skabe værdi for dem alle.

Fra et personligt perspektiv er det afgørende at være krystalklar ift. hele ”værdi-systemet”. Så bliver det nemmere at klare udfordringerne og tage de svære belsutninger, som vil være uundgåelige.

Lær mere om disse emner
tilbage til toppen