12 områder hvor vi gjorde en forskel i 2017
Fra innovative metoder til at at spare på affald til at hjælpe kvinder med at blive iværksættere - her er 12 eksempler på stærke indsatser i 2017

Her i starten af 2018 er det naturligt at se tilbage på de forandringer, vi har skabt i 2017. Nogle er lokale, nogle er globale, nogle ændrede livet i et lokalsamfund – andre vil gøre en bæredygtig forskel for vores klodes ressourcer og og miljøet. Læs mere nedenfor.
1. 100% genanvendelige plast-emballager inden 2025
Ifølge Ellen MacArthur Foundation bliver kun 14% af den globale mængde plast-emballager genanvendt, mens 40% ender på lossepladser og 1/3 i sårbare ekosystemer. I år satte vi os et mål om at sikre, at alle vores plast-emballager er fuldt genanvendelige, genbrugelige eller komposterbare inden 2025 - og opfordrede resten af FMCG industrien til at gøre det samme.
2. Vi blev mere gennemsigtige om indholdet i vores produkter
Vi skabte en online platform, som giver forbrugerne mere information end det, der står på indpakningen, som fx om vores tilgang til at udvikle sikre produkter, forklaring på forskellige typer ingredienser og svar på andre spørgsmål. Altsammen centrale faktorer ift. at vinde forbrugernes tillid.
3. Vi lagde flere kræfter i at styrke kvinders position
En styrkelse af kvinders stilling giver udover at fastholde sociale forandringer også god økonomisk mening. Tre af vores brands - Dove, Sunlight og Radiant - hjælper kvinder på dette område.
4. Vi har accelereret vores indsats for at aflive stereotyper
Som en førende annoncør har vi meldt klart ud for at aflive stereotyper ift. den måde, hvorpå mænd og kvinder bliver afbilledet i reklamer og opfordrer industrien til at gøre det samme.
5. Vores nye teknologi sparer vand, tid og ressourcer
At vaske tøj i hånden forbruger meget tid og vand. Sunlight’s SmartFoam, en unik teknologi, vasker skum ud med kun halvdelen af de omgange skyl, som andre produkter kræver.
6. Vi har delt en banebrydende teknologi til genanvendelse
Vi har udviklet en radikalt ny process til genanvendelse af de milliarder af plastic-poser, som produceres af en lang række brancher, herunder vores egen. Og efter otte års investering og udvikling har vi besluttet at dele konceptet med vores konkurrenter.
CreaSolv® is a registered trademark of CreaCycle GmbH
7. We har skabt resultater med palmeolie i Indonesien
I samarbejde med specialiserede partnere hjalp vi 63 små landbrugsholdere - af hvilke 19 var kvinder – med at opnå Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) certificering. Det betøde, at de blev den første uafhængige gruppe af palme-farmere i hele den Indonesiske provins North Sumatra, der blev akkrediteret.
8. Vi forpligtede os til 100% elektriske køretøjer inden 2030
Vi var den første FMCG organisation, der tilsluttede sig Climate Group’s EV100 globale initiativ. Formålet med dette er at samle fremsynede virksomheder, som deler målet om at accellerere overgangen til elektriske køretøjer og at gøre elektrisk transport til standard inden 2030.
9. Vi har koblet os på en revolution i transport-industrien
Vi begyndte at anvende Digital Freight Matching systemet, som matcher virksomheder, der har behov for at transportere varer, med mindre transportører med ledig kapacitet. Resultatet er mere fleksible og effektive leverancer på en måde, der er bedre for miljøet og samtidig styrker levestandarden.
Hesham AbdulWahab, HR Director, Saudi Arabia

I slutningen af 2016 repræsenterede kvindelige ansatte 11% af den samlede arbejdsstyrke i vores virksomhed i Saudi Arabien og 1% i fabrikken. Nu er andelen af kvindelige, ufaglærte medarbejdere i fabrikken steget fra 0% til 8%. Vores plan er at øge dette til 25% inden 2020.
10. Vi tog et stort skridt for køns diversitet
På vores fabrik i Jeddah, Saudi Arabien, er den første gruppe af lokale kvinder – 11 maskinoperatører og en supervisor – begyndt at arbejde på produktionslinien. Det er en vigtig udvikling for Unilever og et stor skridt fremad for landet.
11. Vi anerkendte en inspirerende ung entrepreneur
Sabrina Natasha Habib slog flere end 1.300 deltagere i konkurrencen om at blive vinder af Unilever Young Entrepreneurs Awards 2017. Hun stiftede et børnepasnings-netværk, som beskæftiger og støtter Kenyanske kvinder, og tilbyder en sikker og stimulerende pasningsordning for mindre end $1 om dagen.
Unilever Young Entrepreneur 2017, Sabrina Natasha Habib, Co-founder, Kidogo

Jeg ønsker at give ethvert barn chancen for at få den samme start på livet, som jeg selv har haft – en start, der er sikker og kærlig, og hvor der er fokus på sundhed og læring. Og jeg er stolt af, at Kidogo skaber denne platform.
12. Vi publicerede vores fremskridt indenfor menneskerettigheder
I forbindelse med Human Rights Day lancerede vi en rapport om vores indsats for at integere menneskerettigheder i vores forretning på globalt plan. Denne rapport addresserer de primære problemstillinger ift. menneskerettigheder og giver en status på, hvordan vi ser, at vores tilgang vil udvikle sig fremover.