1. Hjem
  2. ...
  3. News & features
  4. Vi skal have flere dygtige kvindelige ingeniører i FMCG sektoren

Vi skal have flere dygtige kvindelige ingeniører i FMCG sektoren

Unilever kører en række events på verdensplan for at sætte fokus på karrieremulighederne for ingeniører blandt studerende, som er klar til ansættelse i industrien i løbet af de næste 2 år.

Vores events skal konkretisere og formidle de mange spændende jobmuligheder i FMCG industrien. Og vi vil her sætte fokus på, at man som ingeniør hos Unilever har særlige muligheder for at påvirke miljøet i en positiv retning. Vi startede denne serie af events i oktober i Latinamerika på vores Tultitlán fabrik i Mexico og Valinhos fabrikken i Brasilien. I November kørte vi et tilsvarende event på vores udviklingscenter i Heilbronn i Tyskland.

Marc Engel, Chief Supply Chain Officer, siger: “Det er meget vigtigt, at vi opbygger en ligestillings-kultur i vores forsyningskæde - og specifikt i ingeniør-faget, hvor kvinder traditionelt er underrepræsenterede. I de forgangne to år har vi fordoblet antallet af kvindelige ingeniører i virksomheden, men vi vil gå meget længere i vores udvikling mod en ægte ligestilling.”

Et blik ind i ingeniørverdenen

I samarbejde med WomEng og Williams Martini Racing - to organisationer som arbejder på meget forskellige ingeniør områder – har vi kørt to projekter i gang i Latinamerika for flere end 100 studenter. Senior ledere og management trainees fra vores Future Leaders Programme leverede inspirerende indlæg på todages events i Mexico og Brasilien. Kvindelige ledere med ingeniør baggrund fortalte de studerende om deres egen karrierer og udfordringerne undervejs. Og et interaktivt supply-chain virksomhedsspil og en fabriksrundvisning gav et indblik i ”real-life engineering” hos Unilever.

Unilever har indgået partnerskab med WomEng, en global organisation, som rekrutterer og udvikler kvindelige ingeniør-talenter. WomEng og Unilever har sammen opnået success I andre geografiske områder, herunder Sydafrika og Kenya. WomEng faciliterede kompetenceudviklings- og lederskabs- workshops indenfor nøgleområder for unge, kvindelige indeniør-talenter. Det er områder som personlig branding, mentoring og networking, og ”finding your purpose”.

Hema Vallabh, som er en af stifterne af WomEng og spydspids for organisationens deltagelse i projektet, siger: “WomEng har brugt meget tid og mange ressourcer på at opbygge solide programmer, der kan skaleres og kopieres. Det er fantastisk at kunne implementere disse programmer i nye geografiske områder og at se WomEng–Unilever partnerskabet blomstre på globalt plan.”

Da Unilever er officiel partner for Williams Martini Racing, holdt F1 engineering holdet indlæg om karrieremulighederne i motor sport industrien. Tre studerende fra hver lokation fik en unik bag-scenen Williams Martini Racing oplevelse på Grand Prix´et og mødte race ingeniører og F1 drivers. 

Nicola Salter, Williams Group HR Director, siger: “Det er vigtigt for os at inspirere den næste generation af kvindelige ingeniører, og vi er stolte over at samarbejde med Unilever og WomEng om dette initiativ. I de kommende år håber vi at have senior ingeniører og ledere, som har været igennem dette program og leverer resultater på tværs af vores virksomheder.”

I Tyskland fik 25 studerende – udvalgt fra syv af de førende universiteter i Tyskland, Schweiz og Holland – en smagsprøve på, hvad det vil sige at arbejde som ingeniør i vores Foods R&D & Supply Chain. Her benyttede vi også lejligheden til at ”tappe” lidt fra forsamlingen af ”millennial minds”, og crowdsourcede ideer til fremtidige forretningsmodeller indenfor 3D food printing og bæredygtige portionspakninger. Tim Warren, Global Digital and Processing Director, Unilever Foods, siger: “Det er vigtigt at forstå, hvilke elementer denne generation lægger vægt på på en arbejdsplads, og vores crowdsourcing om bæredygtighed genererede nogle fantastiske resultater.”

Lær mere om disse emner
tilbage til toppen