1. Hjem
  2. ...
  3. News & features
  4. Unilever er del af en revolution i transportindustrien

Unilever er del af en revolution i transportindustrien

Unilever går foran med innovativt tiltag, som vil revolutionere lastbil-industrien og vores logistik-aktiviteter.

Miljømæssige - og sociale fordele

Det nye system - Digital Freight Matching (DFM) - er baseret på apps, som matcher virksomheder, der har behov for at transportere varer med mindre lastbilselskaber, der har ledig kapacitet. DFM styrer, sporer og rapporterer automatisk leveringen.

Udover at gøre vores leverancer mere smidige og effektive er systemet bedre for miljøet. Typisk vil en lastbil levere en ordre og derefter vende tom tilbage til udgangspunktet. Men ved at matche varer, der er klar til afsendelse, med tilgængelig plads, reducerer softwaren antallet af tomme lastbiler på vejene - og nedbringer dermed trafikken og Co2 udslippet.

Ifølge The Economist så kører amerikanske lastbiler tomme 50 mia. miles, eller 28% af deres totale kørsel. Studier viser, at denne software kan reducere antallet af ‘tomme miles’ med 10%.

Teknologien giver også øget velstand. Chaufførerne bliver typisk betalt for den fragt, som de transporterer. Så det hjælper dem med at undgå at køre tomme. Og fordi lønningerne bliver bedre med det nye software-system, kan det motivere flere mennesker til at gå ind i - og blive i en industri – som pt. har en meget høj omsætning af arbejdskraft.

Global ekspansion

Vi begyndte at arbejde med systemet i januar sidste år med tre virksomheder i USA. Efter evaluering af resultaterne af pilot projektet, har vi fortsat med at arbejde med to af selskaberne: Convoy og Transfix. I November 2016 underskrev vi en mangeårig aftale med Convoy, som vil forbinde os med lastbiler for titusindevis af fragttransporter per år.

Udover at øge indsatsen i hele Nord-Amerika er vi også begyndt at ekspandere på globalt plan. Vi har nu aktiviteter i 15 lande, som er I forskellige stadier i modningsfasen. Det ultimative mål vil være at rulle projektet ud overalt. Men ydelsen er endnu ikke tilgængelig i alle lande, og nogle af vores specifikke krav kan endnu ikke mødes via denne teknologi.

En model for alle

"Vores partnerskab med DFM leverandører gør det muligt sammen at forme fremtiden for on-demand lastbiltransport, samtidig med, at vi tilfører fleksibilitet til vores leverandørkæde," sigers Reginaldo Ecclissato, SVP, Supply Chain Americas. “Og vi vil også arbejde på at få andre leverendører til at tage DFM modellen i brug. Vores mål er at gøre denne tilgang til standard i hele industrien.”

Da Convoy blev etableret i 2015, var virksomhedens primære fokus på levering af ad hoc leverancer for virksomheder, der havde brug for en lastbil her og der. Siden da har vi tilføjet leverancer, som er forud bestilt og med en jævnlig frekvens.

“Unilever har været en fantastisk partner og katalysator for supply chain innovation,” siger Dan Lewis, Convoy CEO. “De er gået forrest i transformationen i lastbilindustrien, og har dermed styrket deres evne til at servicere deres kunder. Og de har bidraget meget væsentligt til levestandarden for de mange chauffører, der hjælper Unilever med at levere varer til millioner af forbrugere hver dag.”

Sådan fungerer det

Lokal fragttransport er et fragmenteret marked med mange små ejerledede operatører. I dag er det en meget tung og tidskrævende process at finde et fragtfirma, der kan håndtere en ordre, der typisk involvere adskillige telefonopkald mellem brokere og transportfirmaer. Traditionelle brokere agerer som mellemled - der finder et fragtfirma med ledig kapacitet, fastlægger prisen og booker opgaven - og kan stå for omkring 20% af den samlede omkostning for en opgave.

DFM teknologien automatiserer denne process og giver dermed kunden fuldstændigt overblik over status på den enkelte fragtordre. Transportøren anvender en smartphone app i front end og et back-end system til at samle og analysere data.

Baseret på leverancens karakteristika vælger og kontakter teknologien de mest relevante og tilgængelige transportfirmaer ud fra kriterier så som nærhed og det rigtige udstyr. Firmaerne kan så acceptere eller afvise tilbuddet, før det går til et andet firma i DFM netværket. Den første firma, der accepterer, får ordren.

Kunder betaler lavere omkostninger, fordi DFM fakturerer en mindre procentdel end brokerne.

I denne korte video fra Convoy taler to chauffører om, hvordan app´en har ændret deres arbejdsliv.

Lær mere om disse emner
tilbage til toppen