Dove vil give unge mennesker livsvarigt selvværd

Stacie June Shelton, Global Head of Education & Advocacy for Doves selvværds-projekt, fortæller, hvorfor det er vigtigere for unge menneskers selvværd, at de reelt kan lide deres egen krop, end at de tager selfies.

Jeg har arbejdet og levet mange steder i verden, hvor jeg har udviklet og skabt programmer, som fremmer og promoverer sunde adfærdsmønstre. Jeg er oprindeligt fra USA og indledte min karriere med at arbejde for statsadministrationen i Oregon på skole-og ungdomsprojekter.

Jeg har også arbejdet med NGO´er i Indien med problemstillinger relateret til HIV/AIDS og sundhed i skolesystemet. Og i de sidste ni måneder har jeg arbejdet med Dove og hjulpet med at skabe og implementere værktøjer, der fremmer positiv kropsoplevelse og selvværd blandt unge mennesker i hele verden.

Skønhedens mange ansigter

I næsten 60 år har Dove opfordret kvinder til at se på skønhed med positive og ubekymrede øjne. Vi tror ikke på en snæver definition af skønhed, og vi bruger rigtige kvinder i vores kampagner.

Det er vigtigt for os som varemærke og for Unilever som virksomhed, at vi har en social målsætning.

Doves selvværdsprojekt, som blev sat i gang i 2004, er et konkret projekt, som opfylder vores målsætning. Vi sætter handling bag ordene og prøver på hjælpe kvinder med at undgå bekymringer forårsaget af dårligt selvværd. Til dato har vi nået over 20 millioner unge mennesker i 138 lande, og vi håber på at kunne fordoble dette antal i 2020 og nå yderligere 20 millioner.

Kærlighed til kroppen er vigtig

Vi ved fra global forskning gennem 12 år, at når unge piger kommer i puberteten, begynder problemer med det kropslige selvværd at dukke op. Til vores seneste Dove Global Beauty & Confidence Report har vi interviewet 10,500 kvinder i 13 lande.

Forskerne afdækkede, at 8 ud af 10 piger med lavt selvværd var mindre tilbøjelige til at deltage i vigtige aktiviteter i livet. Dette omfattede manglende samvær med familie og venner hos de piger, der ikke var tilfredse med deres udseende.

Via forskningen kom det også frem, at 7 ud af 10 sætter deres helbred på spil ved fx at holde op med at spise eller undlade at gå til lægen, når de har behov for det.

I praksis betyder disse forskningsresultater bl.a., at de berørte piger dropper ud af sportsaktiviteter, udvikler usunde relationer ift. mad - og føler sig usikre ift. at deltage aktivt i skolesammenhænge.

Værktøjer der gør en forskel

Igennem de seneste 12 år, hvor vi har arbejdet med programmet, har vores mål været at skabe vidensbaserede værktøjer, som vi tester måler og afprøver for at sikre, at de har den rette effekt.

Vi arbejder med uafhængige akademiske eksperter, som omfatter psykologer fra bl.a. The Centre for Appearance Research (CAR) på University of the West of England (UWE). Formålet er her at skabe evidens-baserede metoder, der er designet til at engagere og støtte unge mennesker op til alderen 17 år. Det er videnskabeligt bevist, at disse metoder skaber et positivt kropsligt selvbillede.

Blandt de udviklede værktøjer er bl.a. uddannelsesmaterialer som film, der sætter fokus på vores naturlige instinkt ift. at konkurrere og sammenligne os med andre - (to want something or to be something we’re not). Men vi tilbyder også unge mennesker simple teknikker, der hjælper dem til at erkende, at selvom om udseende er vigtigt, så er der så meget andet i livet end det. .

En af måderne er at bede dem - i løbet af selvværdsprojektet – om at kommentere noget på en vens sociale post, som ikke omhandler vedkommendes udseende men noget helt andet i det konkrete opslag. Fx hvor er vedkommende eller hvad laver han/hun. Det virker meget simpelt, men det fungerer.

Effekt og rækkevidde

Mit fokus gennem min tid på projektet og fremadrettet er er uddannelse og udbredelse. Hvordan kan jeg anvende disse kvalitetsværktøjer og sikre, at de har rækkevidde og effekt?

Vi arbejder bl.a. med at levere værktøjer og træning, der kan hjælpe forskningen og uddanne undervisere, der ønsker at levere projektet - og som skal føle sig parate og til at håndtere opgaven i praksis.

Vi arbejder også med lokalisering af indholdet i programmet, så vi får inddraget lokale og kulturelle problemstillineger og værdier ift. skønhedsopfattelsen. Fx ser vi på specifikke forhold i muslimske lande, og på opfattelsen af kropsidealer blandt unge mennesker i henholdsvis Indien versus UK/US eller Afrika.

Betydningen for varemræket

Jeg ved, at nogle mennesker mener, at corporate sundhedsprogrammer er salgsværktøj for at skabe sympati for et varemærke. Og jeg skal ikke benægte, at Unilever er en forretning – og ikke en velgørende organisation.

Men på mange måder er dette forhold netop det, der gør Doves Self Esteem Project og andre Unilever programmer mere bæredygtige. Dove varemærket har som mål at skabe en verden, hvor skønhed skaber glæde og selvværd og ikke bekymring. At indfri dette mål kræver

Doves Social Mission - for at sikre, at den næste generation vokser op med et positivt syn på deres eget udseende – udnytter deres fulde potentiale.

Det er Unilevers og Doves ønske at have et socialt formål og at gøre en positiv forskel. Og vores forbrugere elsker Dove af denne årsag – lige så vel som de elsker Dove som et kvalitetsprodukt.

Indtil videre har vi gennemført Dove self-esteem workshops I flere end 138 lande. Og tidligt i oktober i år deltog et stort antal Unilever medarbejdere som voluntører ved at afholde workshops på skoler over hele verden som en optakt til International Day of the Girl den 11. oktober.

Virker det?

Du forventer at jeg siger ja. Men det er ikke mit ord, der er beviset. Det finder du i de helt konkrete eksempler fra virkeligheden.

Vores program rulles ud til piger i hele verden - herunder gennem store organisationer for kvindelige spejdere som (WAGGGS). Angeli Siladan, en ung pige fra Philippinrne fik fx modet til at tale om vigtigheden af et positivt kropsligt selvværdpå dette års Women Deliver conference.

WAGGGS fejrer International Day of the Girl den 11. oktober, hvor unge piger fortæller, hvordan de støtter de 17 Global Goals.

På det personlige plan har Doves program givet mig modet til at holde en tale i FN tidligere i år. Før jeg rejste mig for at tale, mindede jeg mig selv om, at det var OK at være nervøs og at acceptere min egen ufuldkommenhed - fordi ingen af tilhørerne var perfekte. Jeg sagde til mig selv, at det ville blive OK – og det endte faktisk med at være mere end OK. Det var fantastisk.

Lær mere om disse emner
tilbage til toppen