1. Hjem
  2. ...
  3. Nyheder
  4. Unilever annoncerer nye tiltag og fremskridt for bæredygtig palmeolie.

Unilever annoncerer nye tiltag og fremskridt for bæredygtig palmeolie.

Sei Mankei

Palmeoliefabrik fremskynder sporbarhed og certificering af mindre landbrug.

En Investering på 130 mio. euro i en ny fabrik hjælper Unilever med at overgå til 100 % fysisk certificeret palmeolie inden for de kommende fem år.

London/ Jakarta, 26. november 2015 - Unilever har i dag indviet en ny palmeoliefabrik i Sei Mangkei Special Ecomomic Zone (SEZ) i Nordsumatra. Koordinerende finansminister, Darmin Nasution, åbnede den nye fabrik sammen med Unilevers administrerende direktør, Paul Polman, der gentog Unilevers forpligtelse til at støtte udvikling og bæredygtig vækst i Indonesien. Fabrikken, der repræsenterer en investering på 130 mio. euro, markerer Unilevers seneste indsats for progressivt at overgå til 100 % fysisk certificeret palmeolie inden for de kommende fem år.

Unilevers nye palmeoliefabrik understøtter en mere sporbar og certificeret leverandørkæde og vil indlemme de mindre landbrug i Unilevers leverandørkæde. Via et partnerskab med PTPN III, RSPO og IDH har vi indledt et samarbejde med 600 mindre, uafhængige landbrug, og vi har til hensigt at udvide dette program til hele Sei Mangkei eller andre områder i Nordsumatra til potentielt at være til glæde for 25.000 mindre landbrug.

Paul Polman: “Som en vigtig slutbruger af palmeolie tager vi vores ansvar alvorligt og går foran i omstillingen til en bæredygtig palmeoliesektor. Fabrikken vil ikke kun skabe nye jobs, men også oprette direkte forbindelse til mindre landbrug, støtte forøget produktivitet i landbruget og forbedre de lokale leveforhold. Vi er fast besluttede på at alliere os med producenter, civile samfund og forbrugsvarevirksomheder for at eliminere skovrydning og forbedre levevilkårene i palmeoliesektoren."

Ved åbningsceremonien bød Polman det nylige initiativ annonceret af Indonesiens præsident, Joko Widodo, velkommen. “Med kun få dage til klimaforhandlingerne i Paris glæder vi os over handlinger fra regeringshold, der vil understøtte en systematisk reducering af CO2-udledning ved at beskytte tørvejord og skove."

Unilevers fremskridt med sporbarhed

Unilever arbejder henimod at implementere et robust sporbarheds- og risiko- verificeringssystem på jorden med Global Forest Watch-redskabet i samarbejde med World Resources Institute samt vores andre partnere, Rainforest Alliance, Proforest og Daemeter. I dag kan 72 % af vores forbrug som minimum spores tilbage til møllen i oprindelseslandet. 

100 % af palmeolien til vores Sei Mangkei fabrik er sporbar til møllerne. Denne synlighed gør det muligt for os at samarbejde med vores leverandører om forpligtelse til 100 % indkøb fra fysisk certificerede kilder ved udgangen af 2020. Ved udgangen af 2015 indkøber Unilever omkring 310.400 tons fysisk bæredygtig palmeolie, eller ca. 20 % af vores totale forbrug. Den resterende mængde er dækket af GreenPalm-certifikater1.

“Vi gør fremskridt som den største slutbruger af certificeret palmeolie i forbrugsvareindustrien, men som branche er der absolut brug for, at vi gør mere. Starten er at konvertere alle løfter om 'nul skovrydning' til handling. Nedfældede forpligtelser på papir er afgørende for en afstemning af vores fælles mål. Men det er handlinger på jorden og i en større målestok, der vil ændre markedet til eliminering af skovrydning,” afslutter Polman.

Få flere oplysninger ved at kontakte Helen Dodd på helen.dodd@unilever.com eller ring til +44 (0) 7920 254 650.

Om Unilever:

Unilever er en af verdens førende leverandører af fødevarer, produkter til vask og rengøring og personlig pleje med salg i over 190 lande til 2 milliarder forbrugere om dagen. Virksomheden har 172.000 medarbejdere og nåede et salg på 48,4 mia. euro i 2014. Over halvdelen (57 %) af virksomhedens miljøbelastning er i udviklingslande og vækstmarkeder. Unilever har over 400 brands, der kan findes i hjem overalt i verden, heriblandt Persil, Dove, Knorr, Domestos, Hellmann's, Lipton, Wall's, PG Tips, Ben & Jerry's, Marmite, Magnum og Lynx.

Unilevers plan for bæredygtig levevis (USPL) forpligter os til at:

Adskille vækst fra miljømæssig påvirkning.

Hjælpe over en milliard mennesker med aktivt at forbedre deres helbred og velbefindende.

Forbedre levevilkårene for millioner af mennesker inden 2020.

Unilever rangerede som nr. et i sin sektor i Dow Jones' bæredygtighedsindeks i 2015. I FTSE4Good indekset opnåede virksomheden den højeste miljømæssige score på 5. Virksomheden var desuden øverst på listen over Global Corporate Sustainability Leaders i GlobeScan/SustainAbilitys årlige undersøgelse for femte år i træk i 2015, og rangerer i 2015 som den mest bæredygtige føde- og drikkevarevirksomhed på Oxfams Behind the Brands-scorekort.

Unilever er på LinkedIns top-3 liste over mest eftertragtede arbejdsgivere i alle sektorer.

Besøg venligst www.unilever.com for at få flere oplysninger om Unilever og vores brands. Flere oplysninger om Unilevers plan for bæredygtig levevis: www.unilever.com/sustainable-living/

1Unilever er den største forbruger af certificeret palmeolie i forbrugsvareindustrien. (206.421 tons fysisk certificeret palmeolie) og yderligere 104.000 tons råmaterialer indkøbt hos vores leverandører som en blanding af certificeret og konventionel palmeolie.

Lær mere om disse emner
tilbage til toppen