Toggle Søg

  1. Hjem
  2. ...
  3. Nyheder
  4. Eco Team

Eco Team

Små skridt, stor forskel

Miljøgrupper støtter visionen om en grønnere fremtid.

Medarbejdere beviser, at det kan være let og fornøjeligt at leve et bæredygtigt liv.

Flere hundrede Unilever-medarbejdere fra hele verden støtter op om virksomhedens vision om at skabe en grønnere fremtid for samfundet og kloden og yder en aktiv miljøindsats i firmaets lokale miljøgrupper.

250 medarbejdere fra England, Finland, Indien, Sydafrika og Indonesien har meldt sig ind i én af Unilevers 22 miljøgrupper og forpligter sig dermed til at gøre forskellige tiltag for at promovere et bæredygtigt liv.

I slutningen af maj 2013 havde miljøgrupperne tilsammen iværksat 1600 forskellige indsatser for at undgå mad– og vandspild, reducere drivhusgasser og købe lokale, sæsonbestemte og bæredygtige produkter - både privat og på arbejdspladsen. Og de har opfordret venner, familie og kolleger til at gøre det samme.

For 40 medarbejdere fra 6 forskellige miljøgrupper i Norden lykkedes det at iværksætte 1136 forskellige indsatser med fokus på reducering af drivhusgasser og spild af vand og mad.

‘Det har været et inspirerende arbejde personligt at tage ansvar for hvordan vi som forbrugere kan forandre verden. Jeg er overbevidst om, at jo mere vi engagerer os i de små hverdagsændringer, jo større forskel kan vi gøre på den lange bane. Og samtidig kan vi fungere som rollemodeller for alle omkring os.’ siger Sofia Hjort Lönergård, projektleder for miljøgrupperne i Norden.

I Sydafrika var Unilever Food Solutions miljøgruppe involveret i projektet ved ugentligt at sende miljø-tips og kødfrie opskrifter til kolleger, organisere genanvendelse af flasker og brødmærker - samt ved at opfordre folk til at drikke vand fra kander i stedet for flaskevand til møder.

Carol-Leaa Hulett fra UFS’ miljøgruppe i Sydafrika fortæller: “Det er dejligt at få mulighed for at dele noget af min viden om at leve bæredygtigt og kunne vise mine kollegaer små hverdagsting, som gør en stor forskel for vores planet.”

“Højdepunktet for mig var, da kolleger begyndte at takke mig for at vise dem, hvordan de kunne reducere og genbruge på en simpel måde. Det var tydeligt at se, at de simple råd var lettere at implementere end andre.’

Miljøgrupperne i England gik eller cyklede i stedet for at tage bilen over små distancer, lavede brugte teposer og madrester til kompost, holdt op med at bruge engangs plastikkrus og lod være med at udskrive for mange dokumenter på papir.

Nicola Edwards fra Unilever i England, siger: “Jeg tror, at folk var overraskede over, hvor let det var at ændre deres rutiner og dermed have en positiv indflydelse på miljøet. Mange kommenterede også straks på de penge, de samtidig sparede. Det mest positive ved indsatserne er budskabet om, at det er let at blive grøn.”

I Indien udviklede miljøgrupper fra forskellige fabriksanlæg miljøvenlige ideer såsom at bruge stofposer til indkøb i stedet for plastikposer, tage koldere bade, skrue ned for airconditioningen, plante træer og slukke lys og elektronisk udstyr, når det ikke bliver brugt.

Miljøgruppen fra Pondicherry siger: “På tværs af afdelinger identificerede vi sammen små indsatser for at hjælpe miljøet, som let kunne blive en del af vores daglige rutiner. Og vi er stolte over vores lille bidrag til kloden og de kommende generationer.

Oprettelsen af miljøgrupper er en del af en bæredygtighedskampagne, som har til formål at fremhæve simple og givende måder, hvorpå vi kan tage de rette valg i dagligdagen for vores planet - og hjælpe Unilever med at opnå det ambitiøse Sustainable Living mål om at halvere virksomhedens miljømæssige påvirkning inden 2020.

Lær mere om disse emner
tilbage til toppen