Flødeis er den ultimative lækkerbisken på farten. Med over 3 millioner fryseskabe til flødeis, der er strategisk placeret i butikker, lufthavne og supermarkeder rundt omkring i verden, udnytter Unilever teknologi som fx AI til at tilfredsstille forbrugerefterspørgslen effektivt.
”For at få fat i de impulskøb skal vores varemærker være tilgængelige på det rette sted og på det rette tidspunkt,” udtaler Sarosh Hussain, der er chef for digitale issalgssystemer
”Hvis en kunde fx tager en pause på sin rejse på en benzinstation for at købe en Magnum, og fryseren er tom, får man ikke endnu en chance – salget er gået fløjten.”
Integration af AI i vores beholdning af frysere
De fleste af vores flødeismærker sælges via leverandører, der betjener mange forhandlere.
En vigtig drivkraft, for at udstyre fryseskabe til flødeis med AI, var at sikre, at forhandlerne, som har opstillet disse fryseskabe, altid har et lager af vores bestsellere.
Vi er i gang med at udstyre 30 % af vores bedst sælgende fryseskabe til flødeis på prioriterede markeder med denne teknologi. På nuværende tidspunkt er 100.000 frysere blevet udstyret med teknologien. ”Vi satser på at nå 350.000 inden for de næste to år,” siger Sarosh.
Smart frysergenopfyldning
Softwaren i hver fryseenhed er omhyggeligt programmeret til kun at tage billeder af lagerbeholdningen inde i fryseren og ikke almindelige billeder af forretningen.
Billederne tages regelmæssigt og bliver automatisk videresendt til skyen, hvor de bliver analyseret af AI, der er trænet til kun at identificere vores flødeismærker, analysere dybden i skabet og bruge en algoritme til at generere en bestilling til leverandøren.
”Det er som at have to øjne, der ser på vores lagerbeholdning hver dag,” siger Sarosh Det betyder også, at når en forhandler beder om varer, så ved leverandøren præcist, hvad fryseren skal have, baseret på dataene.
Opnå bedre salg vha. handlingsrettede data
Indtil nu har stigningen i detailordrer og salg takket være data fra vores AI-udstyrede frysere været signifikant.
”Der findes ingen universalløsninger. Det varierer fra land til land,” siger Sarosh. ”Men vi har set trinvis vækst, der varierer fra 8 % i Tyrkiet til 12 % i USA og op til 30 % i Danmark.”
I Ungarn, hvor næsten 10 % af fryserne er blevet udstyret med AI denne sommer, har vi også arbejdet på at integrere frysesystemet med de systemer, der bruges af leverandører.
Ud over forhandlernes almindelige flødeisbestillinger modtager leverandørerne også en bestillingsanbefaling baseret på billeder og AI-analyser af lagerbeholdningen i skabet.
Tilbagemeldingen fra både leverandører og forhandlere til disse ’anbefalinger’ har været positive. Indtil videre i denne sæson er næsten 5 % af bestillingerne blevet genereret fra AI-systemets input.
Efteruddanne salgsteams og fremme omkostningseffektivitet
”Data hjælper også med at efteruddanne vores salgsteams ved at give dem information, det gør det muligt for dem at at lære deres butikker bedre at kende mhp. kryds- eller opsalg og gøre deres besøg mere produktive og fremadrettede.
Når man ved, hvilke varer, der skal genopfyldes, før man kommer ind i en butik, betyder det, at den tid, der før blev brugt på bestillingsprocessen, nu kan bruges på ting som fx forretningsudvikling og marketing,” tilføjer Sarosh.
Og det er ikke de eneste fordele. Alle flødeisbestillinger udføres af kølebiler. ”Hvis man har en mere præcis forståelse af, hvad hver enkelt kunde ønsker, kan leverandører planlægge deres ruter og levere effektivt og omkostningseffektivt til butikkerne,” udtaler han.
For at få fat i impulskøb skal vores mærker være tilgængelige på det rette sted og på det rette tidspunkt.
Sarosh Hussain, chef for digitale issalgssystemer
Tilpasning af vores markedsføring til data
Big data fra alle vores frysere giver os også bedre indsigt i, hvordan både lancering af nye produkter og markedsføringskampagner fungerer.
”Ved at analysere disse data skulle vi være i stand til at se, om over-stregen-kampagner for vores flødeismærker har en positiv sammenhæng med frysersalg og varer.
”Vi vil være i stand til at sammenligne frysersalg fra tidligere sæsoner og se, om nye produkter betyder mere værdi, eller om det kannibaliserer vores kerne, og også få indsigt til at genoverveje reklamekampagner og lave nye prognoser på den baggrund,” siger Sarosh.
Big data, store muligheder for fremtiden
Sikring af tilgængelighed og hyldeplads er kun begyndelsen til, hvad AI-udstyrede frysere kan.
”Hvis 350.000 af alle vores frysere er udstyret med AI, vil vi have data nok til at give os analyser om produktsynlighed og forsyningskædestrategi. Vi vil oven i købet være i stand til at forøge vores flødeissalg ved at betjene vores kunder bedre end nogensinde tidligere.”