Spring til Indhold

Nyt eksperiment viser, at urealistiske skønhedsidealer forstærkes af AI-manipulerede billeder

Publiceret:

Retoucherede og AI-manipulerede billeder af kvinder rammer os, hvor vi er mest sårbare, og forstærker det store pres, som danske kvinder i forvejen oplever, når det kommer til deres udseende. Det viser et nyt nordisk eye-tracking eksperiment, som skønhedsmærket Dove står bag.

Nytt nordisk eye-tracking eksperiment, som skønhedsmærket Dove står bag.

Prognoser viser, at op mod 90 procent af alt onlineindhold allerede næste år vil være AI-genereret. Ifølge et nyt nordisk eye-tracking eksperiment, “AI edited images online”, foretaget af Dove, er konsekvenserne af AI-manipulerede og -genererede billeder dybt bekymrende - særligt for kvinder.

I eksperimentet blev 40 kvinder i aldersgruppen 18-29 år observeret, mens de scrollede gennem et fiktivt feed på et socialt medie. Kvinderne var iført briller, som ved hjælp af eye-tracking teknologi, viste hvad kvindernes blikke fæstnede sig ved. Nogle af billederne i feedet var manipuleret ved hjælp af populære apps med AI-filtre.

Resultaterne viser, at man har tendens til at fokusere på specifikke kropsdele og ansigtstræk, som man er utilfreds med ved sin egen krop. Der er en tydelig sammenlignende adfærd, som ofte sker helt ubevidst. For at opnå en dybere forståelse af fænomenet blev eye-tracking-resultaterne brugt som grundlag for flere dybdegående interviews med de kvinder, som deltog i eksperimentet.

Kvinderne havde en tendens til at fokusere på de kropsdele, som de er mest selvbevidste omkring, uanset om billederne var "rigtige" eller ej. Når urealistiske skønhedsidealer i stigende grad fylder vores sociale medier, øges risikoen også for, at kvindernes egen kropsopfattelse og selvbillede påvirkes negativt. Det lader til, at de urealistiske skønhedsidealer rammer os, hvor vi er mest sårbare”, siger Dan Sorvik, forsker og eye-tracking-specialist, som var med til at gennemføre eksperimentet.

En ud af tre kvinder føler sig presset til at ændre deres udseende

En omfattende global rapport, "The Real State of Beauty: a global report", som Dove lancerede tidligere i år, viser samtidig, at hver tredje kvinde og pige oplever et betydeligt pres for at ændre deres udseende baseret på det, de ser online - selv når de ved, at billederne er retoucherede eller genereret af AI.

”Eksponering for urealistiske skønhedsidealer har længe været forbundet med sammenligning og negative konsekvenser for kropsopfattelse og selvbillede. Med den stigende brug af generative AI-værktøjer, som filtre og billedgenerering, bliver denne eksponering intensiveret, samtidig med at det bliver sværere at skelne mellem, hvad der er ægte, og hvad der ikke er. Hvis teknologien ikke anvendes ansvarligt, kan den fungere som en katalysator for de negative konsekvenser af urealistiske skønhedsidealer. Det er vigtigt at huske, at de idealiserede billeder ikke kun er et produkt af teknologien, men også afspejler de tendenser og bias, der allerede eksisterer i vores samfund og i det datagrundlag, som teknologien er trænet på,” fortæller Siv Tinangon Pedersen, Ph.d.-studerende i kunstig intelligens og forbrugeradfærd på Copenhagen Business School.

I den globale undersøgelse siger to ud af tre kvinder i Danmark desuden, at de er deres egen værste kritiker, og færre end to ud af fem betragter sig selv som smukke. Samme undersøgelse viser også, at Danmark topper listen over de lande i verden, hvor kvinderne er mest selvkritiske.

Udviklingen med at ændre folks selvbillede og kropsopfattelse, særligt hos kvinder, går desværre i den forkerte retning. Fakta viser, at danske og nordiske kvinder generelt føler et større pres for at se godt ud og være smukke, sammenlignet med resten af verden. Det er derfor afgørende, at vi i fællesskab arbejder for at fremme og værdsætte ægte skønhed, da de potentielle konsekvenser af AI på sociale medier er dybt bekymrende,” siger Sami Dabbagh, Personal Care Lead Nordics for Dove.

Om “The Real State of Beauty: a global report”

Undersøgelsen blev gennemført af Edelman DXI (Data x Intelligence) i november/december 2023. Respondenter fra 20 lande deltog, herunder Argentina, Australien, Belgien, Brasilien, Canada, Kina, Frankrig, Tyskland, Indien, Indonesien, Italien, Saudi-Arabien, Mexico, Holland, Filippinerne, Sydafrika, Sverige, Tyrkiet, USA og Storbritannien. Mere end 33.000 respondenter deltog i undersøgelsen, hvoraf 19.306 var i alderen 18-64 år (14.673 kvinder, 3.776 mænd) og 14.292 var i alderen 10-17 år (9.475 piger, 4.753 drenge). I alt 513 danske kvinder deltog i undersøgelsen.

15 eksperter, herunder akademikere og eksperter inden for kropsbillede og selvværd, blev konsulteret om forskningsspørgsmålene og resultaterne, for at sikre, at undersøgelsen er repræsentativ.

*Bemærk: Andre kønsidentiteter og ikke-binære respondenter deltog i undersøgelsen, men er ikke rapporteret på grund af det begrænsede sample.

Om Dove

I 2004 lancerede Dove "Campaing for Real Beauty" og etablerede Dove Selvværdsprojekt med det formål at sikre, at den næste generation udvikler et positivt forhold til deres krop og udseende samt mulighed for at opnå deres fulde potentiale. Siden da har Dove engageret sig i at styrke unges selvværd gennem uddannelsesprogrammer og andre initiativer.

Som førende aktør inden for uddannelse til at styrke unge pigers selvværd fortsætter Dove med at støtte dem i situationer, hvor deres selvværd udfordres. Målet er at sikre, at den næste generation vokser op med et positivt selvbillede. Siden 2004 har Dove nået over 100 millioner unge i mere end 150 lande gennem Dove Selvværdsprojekt. Dove sigter mod at nå 250 millioner unge inden 2030.

Tilbage til toppen