For to årtier siden tog Dove et banebrydende skridt for at ændre kulturen for skønhedsreklamer med lanceringen af sin Campaign for Real Beauty. Ved at kassere stereotyper brød mærket med konventionen ved at præsentere rigtige kvinder i stedet for modeller i sine annoncer - et træk, der gav genklang hos publikum over hele verden.
Siden 2004 har Real Beauty udfordret, hvordan kvinder er repræsenteret i medierne, sat fokus på digital forvrængning og opmuntret skønhedsindustrien og samfundet som helhed til at se den skadelige indvirkning, som urealistiske skildringer har på kvinder og piger. Og i et overfyldt skønhedslandskab har det hjulpet Dove med at vinde forbrugernes loyalitet og hengivenhed.
Tyve år senere har Dove bestilt sin største undersøgelse for at forstå, hvordan skønhed påvirker kvinder og piger i dag. Vi lærte, at der er sket en positiv forandring. I dag føler de fleste kvinder sig bedre repræsenteret af skønhedsindustrien.
Men i 2024 udgør eksplosionen af kunstig intelligens en ny trussel mod ægte skønhed.
Kunstig Intelligens ift. ægte skønhed
Doves nye Real State of Beauty report fremhæver, hvordan snævre skønhedsidealer påvirker kvinder og piger i dag. Mens skønheds- og kropsidealer har diversificeret sig gennem årene, vokser tjeklisten for, hvordan kvinder opfatter de skal se ud - og den er umulig at leve op til.
- 40 % af kvinderne ville give et år af deres liv for at opnå et ideelt udseende eller krop.
- 76 % føler behov for at se sunde ud, 68 % for at være slanke, og 64 % føler, at de har brug for en lille talje, samtidig med at de er kurvede (57 %).
- 2 ud af 3 sagde, at de følte, at kvinder i dag forventes at være mere fysisk attraktive, end deres mors generation var.
En af de største trusler mod repræsentationen af ægte skønhed er kunstig intelligens. AI fastholder urealistiske skønhedsstandarder og forsømmer – indtil videre – at repræsentere naturlig skønhed i det indhold, den skaber.
Næsten 9 ud af 10 kvinder og piger siger, at de har været udsat for skadeligt skønhedsindhold online, og 1 ud af 3 føler sig presset til at ændre deres udseende på grund af det, de ser online - selv når de ved, at det er falsk eller AI-genereret.
Med forventningen om, at 90% af alt online indhold er AI-genereret i 2025,[a] er AI en klar trussel mod kvinderes trivsel.
Dove fornyer sine Real Beauty forpligtelser
Det er grunden til, at Dove øger indsatsen for at beskytte ægte skønhed - og forpligter sig til aldrig at bruge AI-genereret indhold til at repræsentere rigtige kvinder i sine annoncer. Og Dove skrider til handling for at udstyre kreative, brands og alle, der bruger AI, med Real Beauty Prompt Playbook, et gratis værktøj til at hjælpe med at skabe visuelt indhold, der udvider repræsentationen af skønhed på de mest populære generative AI-værktøjer.
"Hos Dove søger vi en fremtid, hvor kvinder bestemmer og erklærer, hvordan ægte skønhed ser ud - ikke algoritmer," forklarer brandets Chief Marketing Officer Alessandro Manfredi.
"Når vi navigerer i de muligheder og udfordringer, der følger med ny teknologi, er vi fortsat forpligtet til at beskytte, fejre og kæmpe for Real Beauty. At love aldrig at bruge kunstig intelligens i vores kommunikation er kun ét skridt. Vi stopper ikke, før skønhed er en kilde til lykke, ikke angst, for enhver kvinde og pige."
Dove fortsætter sit arbejde med The Code
Doves nye kampagne, The Code, foreslår en refleksion til seeren: Det faktum, at AI, som enhver ny teknologi, har magten til at blive, hvad folk ønsker, at det skal være. AI kan afspejle de samfundsmæssige skævheder i repræsentationen af kvinder, men den kan også lære at blive mere mangfoldig og inkluderende. Kampagnen viser den irreversible forandring, som Dove allerede har gennemgået, ved at skabe en universel kode for at ændre skønhed.
Koden fortsætter det arbejde, som brandet startede i 2004, og efter to årtier med denne banebrydende tilgang taler resultaterne for sig selv. Dove opnåede sin højeste underliggende salgsvækst i mere end et årti i 2023 og leverede 6 milliarder euro til Unilever. Det falder sammen med, at brandet nåede en milepæl på 100 millioner unge mennesker, der er uddannet i selvtillid via Dove Self-Esteem Project.
"Doves fortsatte vækst er et vidnesbyrd om mærkets dedikation til at kæmpe for ægte skønhed og den varige forbindelse, som det har opbygget med forbrugere over hele verden," siger Pau Bartoli, Dove Masterbrand Director.
"Ved at sætte rigtige kvinder og historier i centrum af vores historiefortælling har vi været i stand til at forblive relevante og levere kampagner, der vækker genklang og i sidste ende produkter, som vores forbrugere elsker."