Den seneste rapport fra FN's miljøprogram (UNEP)[a] advarer om, at hvis regeringerne ikke skruer op for ambitionerne i deres kommende nationale klimaplaner, kan verden meget vel have kurs mod en katastrofal temperaturstigning på 2,6-3,1 °C i dette århundrede, hvilket vil have "invaliderende virkninger på mennesker, planeten og økonomierne".[b]
I konsekvens af, at verdens ledere forbereder sig på at samles til COP29, opfordrer Unilever de deltagende regeringer til at benytte den mulighed, som disse nye planer, kaldet nationalt bestemte bidrag (NDC), åbner op for, for at gøre en større indsats for at afbøde klimaforandringerne og tilpasse sig en fremtid med en temperaturstigning på 1,5 °C.
Hertil hører tilstrækkeligt finansierede strategier der vil give mulighed for en retfærdig omstilling energineutralitet og åbne op for en hurtigere nedbringelse af emissionerne globalt i overensstemmelse med virksomhedernes værdikæder.
Unilevers ambition er at gøre emissionerne i vores værdikæde CO2-neutrale senest i2039. Vores godkendte videnskabsbaserede klimamål fokuserer vores indsats over de næste par år mod de områder, hvor vi ved, at de kan have den største virkning. Vi har opdateret vores Handlingsplan for klimaomstilling (Climate Transition Action Plan eller CTAP) (PDF 7.98 MB), der beskriver, hvordan vi agter at gøre fremskridt hen imod vores mål. Og vi opfordrer andre virksomheder til at gøre det samme.
Men vi opererer ikke i et vakuum. Som det anerkendes i vores CTAP, skal Unilever og andre virksomheder som os med en så omfattende værdikæde kunne sætte vores lid til, at der indføres politikker og lovgivning, der vil skabe ensartede konkurrencevilkår for virksomhederne og fremskynde opskaleringen af løsninger.
Unilevers fem centrale retningslinjer for en kommende klimapolitik
Vi har identificeret fem aktionsområder, hvor regeringer kan hjælpe os med at leve op til vores klimaplan:
1. Fastsætte skærpede NDC'er
Unilever opfordrer regeringerne til at indføre skærpede og effektive NDC'er, som indeholder klare finansielle planer for at nå begrænsningen af den globale opvarmning til 1,5 °C. Det vil sende et vigtigt signal til virksomhederne om, at de vil blive støttet, såfremt de investerer i klimaløsninger i det pågældende land.
For eksempel er Unilever gennem vores Klima- og naturfond forpligtet til at investere 1 mia. EUR i projekter for klima og natur og affaldsreduktion globalt senest i 2030. Det er vigtigt, at de lande, vi investerer i, deler vores klimaambition og samarbejder med erhvervslivet om at fremskynde omstillingen til energineutralitet. Derfor følger vi nøje med i de forskellige landes indlæg til NDC'er.
2. Bidrag til en hurtigere omstilling til vedvarende energi
På COP28 sidste år blev mere end 100 lande enige om at tredoble deres kapacitet inden for vedvarende energi senest i 2030. Dette kan potentielt nedbringe udledningerne med næsten 7 mia. ton CO2 inden udgangen af årtiet.[d] På COP29 i år skal regeringerne vise, hvordan de i deres nationale strategier planlægger at leve op til disse forpligtelser med specifikke mål for vedvarende energi.
Hvis de vælger at fremskynde den globale omstilling til vedvarende energi, vil det gøre det nemmere for virksomhederne at dekarbonisere deres aktiviteter, uanset hvor i verden de er baseret. For Unilever er en reduktion af vores leverandørers emissioner afgørende for, at vi kan nå vores anvendelsesmål 3 (værdikæde) på kort sigt og gøre fremskridt mod energineutralitet. Vi opfordrer derfor dem, der bidrager mest til klimapåvirkningen, til at skifte til vedvarende energi sammen med os. Det vil være meget nemmere at gøre dette, hvis de opererer på markeder, hvor vedvarende energi er let tilgængelig.
3. Beskytte skovene og hjælpe de mindre landbrugere
Vi har i de seneste uger opfordret regeringerne, der deltager på FN’s topmøde om biodiversitet, COP16, til at implementere stærkere politikker for at støtte erhvervslivets indsats for at standse og vende tabet af vores naturressourcer senest i 2030. Nu slår vi til lyd for indskrivelsen af forpligtelser i NDC'er, der bevarer og genopretter skove og etablerer mere retfærdige markedsvilkår for certificerede råvarer produceret af mindre landbrugere.
Ved udgangen af2023 var 97,5 % af vores ordremængde af palmeolie, papir og pap, te, soja og kakao skovrydningsfri, og vi er fast besluttet på også fremadrettet at fastholde vores "skovrydningsfri" holdning ”ingen skovrydning” for disse råvarer. Men manglen på konsensus om skovrydningsfrie råvarer kan hindre bestræbelserne på at skabe skovrydningsfrie forsyningskæder. Vi mener, at vedtagelsen af ensartede standarder for disse råvarer vil være med til at skabe mere lige konkurrencevilkår for virksomheder globalt.
Få mere at vide om vores arbejde for at skabe en skovrydningsfri forsyningskæde.
4. Tilskynde til investeringer i regenerativt landbrug
Landbruget bidrager med en betydelig mængde til verdens drivhusgasudledninger.[e] Implementeringen af regenerativ landbrugspraksis har potentialet til at hjælpe med at reducere disse udledninger, samtidig med at det er med til at forbedre vores fødevaresystemers modstandsdygtighed over for de forværrende klimaforandringer – såsom oversvømmelser og tørke.
Unilever opfordrer regeringerne til at fremskynde omstillingen til regenerativt landbrug gennem klare mål og planer. Initiativer til at støtte landmænd kunne omfatte tilbud om adgang til finansiering, udvikling af storskalaprogrammer til opbygning af kapacitet og hjælp til at øge adgangen til innovativ teknologi.
5. Hjælpe med at flytte den kemiske industri væk fra råvarer baseret på fossile brændstoffer
Den kemiske industri er den tredjestørste delsektor målt på direkte CO2-udledning. Unilever og mange andre virksomheder er i øjeblikket afhængige af kemikalier baseret på fossile brændstoffer, som er vigtige ingredienser i fremstillingen af vores produkter. For eksempel består den aktive pletfjerner i mange rengøringsmidler som sulfo og vaskepulver normalt af et overfladeaktivt stof, der fremstilles af råmaterialer baseret på fossile brændstoffer.
Det er i dag dyrt at bruge biobaserede råmaterialer eller genanvendte kulstofalternativer til fremstilling af rengøringsprodukter, og der findes ikke tilgængelige løsninger i stor skala. Unilever opfordrer regeringerne til at vedtage integrerede nationale politikker, der tilskynder til produktion og brug af kemikalier med lavere udledninger af drivhusgasser. Branchedækkende strategier, der fremmer dette, vil medvirke til at udligne konkurrencefordelen ved brug af billigere fossile brændstoffer og fremskynde innovation samt omstillingen til energineutralitet.
Hos Unilever fokuserer vi på innovation og partnerskaber med det formål markant at reducere udledningen på tværs af vores værdikæde senest i2030. For at fremskynde dette har vi også brug for systemiske forandringer. Det er derfor, at vi på COP29 opfordrer de deltagende regeringer til at styrke deres NDC'er, så de udmønter sig i klare, investerbare køreplaner for dekarbonisering og hjælper med at skabe arbejdspladser og fremmer den bæredygtige vækst.
Rebecca Marmot, Unilevers chef for bæredygtighed
Erhvervslivet har magten til at presse på for stærkere klimapolitikker
En effektiv klimaindsats kan kun ske med en effektiv samarbejdsindsats, og erhvervslivets og regeringernes evne til at opfylde deres respektive klimamål er tydeligt indbyrdes forbundet. Det er grunden til, at vi ud over vores krav til regeringerne også opfordrer erhvervsledere til at demonstrere deres egen vilje til at foretage dybe nedskæringer i udledningen på tværs af deres værdikæder gennem handlinger og investeringer. Og det er grunden til, at vi opfordrer brancheorganer til at støtte politikker, der er tilpasset Paris-aftalen for at give regeringerne den nødvendige tillid, de har brug for til at forpligte sig til mere ambitiøse klimaplaner her og nu.
Du kan få mere at vide om vores opdaterede forpligtelser i forhold til klima, natur, plastik og levevilkår på vores Sustainability Hub.