Spring til Indhold

COP16: Erhvervslivet og regeringer bør samarbejde om naturbevarelse

Publiceret:

En fortsat ødelæggelse af naturen er en trussel for både erhvervslivet og samfundet. Thomas Lingard, Unilever’s Head of Sustainability (Environment), og Eva Zabey, CEO, Business for Nature, opfordrer regeringer og virksomheder på COP16 til omgående handling for naturbevarelsen.

En flod snor sig gennem træer og bakker.
Foto af Eva Zabey
Eva Zabey, CEO, Business for Nature
Foto af Thomas Lingard
Thomas Lingard, Unilever’s Head of Sustainability (Environment)

En nylig videnskabelig undersøgelse viste, at i 2023 absorberede træer og jord næsten ingen netto CO2[a] Alt for længe har vi stille og roligt stolet på naturens evne til at regulere jordens klima. Erkendelsen af at naturens modstandskraft viser tegn på sammenbrud, har rejst alarm blandt både videnskabsmænd, politikere og forretningsfolk. Dette er en rød alarm, der burde ringe i politikernes ører, når de samles i Cali, Colombia, til COP16 for at udarbejde en plan for at beskytte og genoprette naturen.

Vi er fuldtud opmærksomme på de betydelige økonomiske og socioøkonomiske risici forbundet med naturens nedbrydning, som kræver vores øjeblikkelige opmærksomhed. Uden en hurtig ændring med koordineret handling vil naturens nedadgående bane påvirke den globale økonomis modstandskraft, vores klimas stabilitet og menneskehedens trivsel.

Det er grunden til, at Unilever og Business for Nature på COP16 vil arbejde sammen for at advokere for fælles politikker. Disse skal kræve, at regeringer og virksomheder beskytter, genopbygger og sikrer bæredygtig anvendelse af naturen og fremmer regenerative landbrugspraksisser.

Unilever har arbejdet aktivt for nature agendaen i mere end to årtier. Selvom vi har set en vis succes inden for specifikke fokusområder, er den fortsatte nedgang i biodiversiteten og naturlige økosystemer en alvorlig og voksende grund til bekymring. Som følge heraf fordobler Unilever – og de andre medlemmer af Business for Nature-koalitionen – naturdagsordenen. Ambitionen er at vende denne tendens for at beskytte den planet, der er grundlaget for vores virksomheder og vores forbrugeres sundhed.

Behov for kollektiv handling

Beskyttelse af naturen er kun muligt gennem partnerskaber, som fx tackling af skovrydning i samarbejde med leverandører og landmænd, fremme af implementering af regenerative landbrugspraksisser sammen med vores partnere - og samarbejder med ambitiøse virksomheder og koalitioner for at sikre, at naturens værdi afspejles bedre i vores økonomiske system.

Virksomheder forstår i stigende grad, at modstandsdygtige naturlige og landbrugsmæssige økosystemer er afgørende for deres drift. Men individuelle virksomhedshandlinger og værdikæder danner indbyrdes forbundne landbrugssystemer og er en del af bredere landskaber. Hvis vi virkelig ønsker at forhindre uopretteligt naturtab og opskalere pro-natur praksis, så er mere samarbejde på tværs af industrier og offentlig-private sektorer afgørende.

Frivillig handling er ikke nok

Selvom frivillige initiativer fra progressive virksomheder er afgørende, er de ikke nok. COP16 skal lægge grunden til robuste, nationale reguleringsrammer, der hæver barren for alle virksomheder.

På den baggrund har Business for Nature koalitionen udstedt en call to action på vegne af flere end 230 virksomheder – herunder Unilever – til regeringer på FN´s Biodiversity COP16. Regeringerne opfordres til at adoptere, implementere eller styrke politikker, lovgivning og regulativer, der er nødvendige for at at drive erhvervslivets handlinger for at stoppe og vende naturtabet inden 2030.

På COP16 bør regeringerne også blive enige om, hvordan de skal mobilisere finansielle ressourcer. Dette er en kritisk komponent i støtten til bevarelse, genopretning og bæredygtig brug af naturlige, herunder genetiske, ressourcer. Det skal sikre, at lokalsamfund ligestilles i fordelingen af de biodiversitetsressourcer, som de har forvaltet i århundreder.

Dette er store udfordringer, som kræver omgående handling. Som beskrevet i virksomhedens Climate Transition Action plan, anvender Unilever en blanding af løsninger til at fastholde sin position uden skovrydning på tværs af sine primære skovrydningsrelaterede råvarer. Dette omfatter grundlæggende transformationer inden for forsyningskæden og direkte investeringer i infrastruktur, teknologi og innovation for at forbedre sporbarheden og forbedre arealanvendelsen. Unilever arbejder også med landmænd og småbønder for at øge den lokale støtte til regenerative og skovrydningsfrie metoder og give alternative indkomststrømme.

Men for virkelig at være bæredygtig skal enhver industri transformeres, og vi har ikke råd til at overlade det til en minoritetskoalition.

Gule sommerfugle bevæger sig på jorden foran en pind

Skalering af effekt og fortalervirksomhed

Et befordrende politisk miljø kombineret med lovgivningsmæssig sikkerhed vil skabe vilkår for industrien, der bidrager til at fremme innovation, transformere forretningsmodeller, mobilisere investeringer og sikre, at alle virksomheder holdes ansvarlige for deres handlinger og resultater.

Til gengæld kan virksomheder udvise lederskab ved at gå foran reglerne og stoppe skadelig praksis, der driver uacceptable niveauer af ofte uoprettelige naturtab.

På COP16 opfordrer vi indtrængende til vedtagelse og håndhævelse af naturpolitikker og -regler, der sikrer, at erhvervslivet og finansielle aktører kan beskytte naturen og genoprette forringede økosystemer gennem:

  • fremme af bæredygtig ressourceanvendelse og -forvaltning for at reducere negative miljøpåvirkninger;
  • værdsættelse og og indlejring af naturen i beslutningstagning og offentliggørelse;
  • tilpasning af finansielle strømme til overgang til en naturpositiv, netto-nul og retfærdig økonomi.

Naturen er grundlaget for vores økonomier og samfund, og vi er nødt til at finansiere og skalere de teknologier og praksisser, der aktivt regenererer og beskytter de naturaktiver, der opretholder livet på denne planet.

Tilbage til toppen