Spring til Indhold

CIRCLE Alliance: Skalering af emballage-genanvendelse for at reducere plastaffald

Publiceret:

Unilever har sluttet sig til USAID og EY for at lancere CIRCLE Alliance, et nyt offentligt-privat initiativ, der skal reducere plastikforurening. Læs, hvordan sådanne samarbejder er afgørende for en løsning på det presserende behov for kollektiv handling.

Skalering af emballage-genanvendelse for at reducere plastaffald

Emballage er afgørende for vores forretning. Det hjælper os med at opfylde behovene hos mennesker over hele verden. Det gør os i stand til at transportere og holde vores produkter sikre og i top stand. Og det er centralt for vores forbrugeres oplevelse og for leveringen af kvalitets-brands.

Sammenhængen mellem emballage og plastikforurening er dog ubestridelig. Det er en af ​​de største og mest synlige miljøudfordringer. Og derfor har vi identificeret plast som en af ​​vores fire bæredygtighedsprioriteter i vores væksthandlingsplan.

Vi har fordoblet vores indsats inden for nøgleområder såsom reduktion af brugen af ny plast og løsninger til svært genanvendelige fleksible plastemballagematerialer, inklusive poser.

Vi har gjort betydelige fremskridt. Vi har reduceret vores forbrug af virgin-plast med 18 % i forhold til en 2019-baseline. Vi har øget vores brug af genbrugsplast til 22 % af vores globale portefølje. Og vi har testet en række genbrugs- og genopfyldningsmodeller rundt om i verden.

Vores ambition er at stoppe plastforurening gennem reduktion, cirkulation og samarbejde.

CIRCLE Alliance – et nyt 21 millioner dollar offentligt-privat samarbejde, stiftet af Unilever, USAID og EY – har til formål at støtte iværksættere og små virksomheder på tværs af plastværdikæden. Målet er at skalere løsninger, der reducerer plastforbruget, tackler plastikaffald og opbygger blomstrende cirkulære økonomier. Særligt fokus er på kvinder, som udgør størstedelen af ​​affaldsindsamlere, der arbejder i den uformelle sektor i det globale syd.

Rebecca Marmot, Unilevers Chief Sustainability Officer, siger: "CIRCLEs samarbejdsmodel for virksomheder - der er en blanding af tilskudsfinansiering og skræddersyet virksomhedsstøtte - vil hjælpe med at skalere både nye og eksisterende løsninger til emballagegenanvendelse, både inden for indsamling og genbrug, og udvikling af genbrug-refill modeller.

"Det vil støtte mange små og mellemstore virksomheder (SMV'er) og iværksættere, der tilbyder effektive, markedsbaserede løsninger, men som i øjeblikket er for små til at arbejde i den skala, vi har brug for."

Mens CIRCLEs første fokus er på Indien, Indonesien, Vietnam og Filippinerne, er planen at udvide til andre markeder ved at tilføre nye organisationer med yderligere midler til at investere.

Programmet bygger på de succesrige tilgange udviklet af TRANSFORM, som ledes af Unilever, UK’s Foreign, Commonwealth & Development.

Støtte til iværksættere på tværs af plastværdikæden

Investering i projekter, der driver systemisk forandring

Vores investering i CIRCLE inkluderer et kontant bidrag fra vores Climate & Nature Fund, en effektstyret investeringsplatform, hvorigennem vi investerer 1 mia. EUR (1,1 mia. USD) inden 2030 for at levere positiv effekt og forretningsmæssige fordele. Vi sigter mod at transformere den måde, vores produkter fremstilles på ved at investere i projekter, der driver systemisk forandring, og samarbejder med partnere og medfinansiererer for at skalere løsninger.

Vi bidrager også til Circulate Capitals Ocean Fund for at støtte bedre investeringer og infrastruktur i Syd- og Sydøstasien samt Latinamerika, hvor havets plastforurening er særlig akut.

Ved lanceringen under Capitol Hill Ocean Week i juni sagde USAID-administrator Samantha Power: "CIRCLE Alliance samler USAIDs erfaring med at styrke kvinder i plastaffaldsværdikæder og vores langvarige forhold til nationale og lokale myndigheder - og selvfølgelig med civilsamfundet. Unilever har uovertruffen viden om og en uovertruffen rolle i plastforsyningskæder. EY bringer erfaring med at yde professionel support for at hjælpe virksomheder med at vokse og trives. Dette er et utroligt grundlag for CIRCLE Alliance.”

Gillian Hinde, EY Global Corporate Responsibility Leader, tilføjer: "Som svar på det presserende behov for kollektiv handling for at muliggøre en cirkulær økonomi for plast i hele det globale syd, repræsenterer CIRCLE Alliance en dristig model for offentligt-privat samarbejde. Sammen sigter vi mod at støtte iværksættere, som har indflydelse, når de inkuberer innovation og skalerer markedsbaserede løsninger på problemet med plastikforurening, samtidig med at de skaber job, der respekterer affaldsarbejderes menneskerettigheder, især kvinder."

For at læse mere om vores opdaterede forpligtelser om klima, natur, plastik og levebrød, besøg vores Sustainability Hub.

Tilbage til toppen