Som del af indsatsen for at hjælpe individer med at handle aktivt imod stereotyper arbejdede Unstereotype Alliance med adfærdsforskere for at skabe Unstereotype 101 Guiden. En guide, der blev lanceret som del af den nye kampagne.
Guiden er fuld af praktiske tips og ”samtalestartere”, der skal hjælpe folk med at udfordre stereotyp adfærd og trygt gå fra at være tilskuere til at være aktive modstandere.
Undersøgelsen viste, at 73 % af mennesker regelmæssigt ser eller hører stereotyper. Og alligevel rapporterer kun 30 % af dem, der ser eller hører dem, at der sker noget eller griber ind.
To overordnede årsager dukkede op for folks tavshed – 50 % ønsker ikke at eskalere situationen og 41 % ved simpelthen ikke, hvad de skal sige.
Som et resultat har Unstereotype Alliance lanceret en ny kampagne kaldet 'Say Nothing, Change Nothing', co-piloteret af Unilever.
Kampagnen fremhæver den kollektive magt ved at stå frem og udtale sig mod stereotyper og er blevet ledet af Black Panther-stjerne, skuespiller, dramatiker, kvinderettighedsaktivist og FN's Goodwill-ambassadør, Danai Gurira.
Unstereotype 101 Guide: Sådan taler vi imod stereotyper
"Sig ingenting, forandre ingenting, tavshed er en form for accept."
Aline Santos, Chief Brand Officer and Chief Equity, Diversity & Inclusion Officer
Som del af indsatsen for at hjælpe individer med at handle aktivt imod stereotyper arbejdede Unstereotype Alliance med adfærdsforskere for at skabe Unstereotype 101 Guiden. En guide, der blev lanceret som del af den nye kampagne.
Guiden er fuld af praktiske tips og ”samtalestartere”, der skal hjælpe folk med at udfordre stereotyp adfærd og trygt gå fra at være tilskuere til at være aktive modstandere.
"Det kan være en hård ting for folk at høre, men hvis du ikke siger noget, ændrer du ingenting, og tavshed er en form for accept og medvirken", siger Aline Santos, Chief Brand Officer og Chief Equity, Diversity & Inclusion Officer hos Unilever, og næstformand for Unstereotype Alliance.
"Det er derfor, vi følte, at det var så vigtigt for Unilever at være ”co-pilot” på denne kampagne - for at vise, at vi alle har magten til at udfordre stereotyper," tilføjer Aline.
Da folks personlige tryghed er nøglen, beder Unstereotype 101 Guiden os om at overveje en tre-trins tilgang – ”STOP, SEE & SUGGEST”. Her er nogle vigtige, handlingsrettede råd og tips.
Sådan modarbejder man effektivt stereotyper på en målbar og kontrolleret måde:
STOP
Når du møder nogen, der bruger en a stereotyp, hold en pause, tag et par dybe indåndinger, og træf et aktivt valg for at udfordre stereotypen.
SEE
- Undlad at udfordre personen, der bruger en stereotyp.
- Mærk efter, om du føler dig mentalt sikker, før du foretager dig noget.
- Hvis situationen sker online, gælder det samme råd. Se om du kan ændre temaet og få den person, der blivet gjort til en stereotyp, til at føle sig velkommen og inkluderet.
SUGGEST
Fokuser på det, der er blevet sagt. Tal fra dit hjerte og ud fra det, du observerer. Prøv at udfordre stereotypen og ikke personen. Overvej nogle af disse eksempler på, hvordan du risikofrit kan udfordre:
- "Jeg undrer mig over, hvordan andre kan føle sig, når de hører dig sige det."
- "Her er en anden måde, du kan sige det på."
- "Hvis jeg var i den situation, tror jeg, jeg ville føle [beskriv, hvad du føler]."
Sammen kan vores stemmer gøre en forskel
"Ved at dele praktiske værktøjer og opmuntre til samtale omkring dette emne, kan vi give folk selvtillid til at gå fra at være en medløber til en aktiv modstander," forklarer Aline.
"Hvis du siger fra, så kan din ven også sige fra. Og én efter én kan folk omkring dig få modet til at sige fra,” tilføjer hun.
"Sammen kan vores stemmer gøre en fundamental forskel ift. at nedbryde og udrydde stereotyper og skabe en mere lige verden," tilføjer Aline, "én person, én situation og ét ord ad gangen."
Du kan downloade Unstereotype 101 Guiden og læse mere om kampagnen her. Vis din støtte på sociale medier ved at bruge hashtag #SayNothingChangeNothing.