Spring til Indhold

Fem tendenser, som vil gøre plantebaserede fødevarer til ”normalen” i 2023

Publiceret:

Skrevet af Fatma Tek, Maxim Yermolayev

Nutrition Strategy Director, Maxim Yermolayev og Ice Cream Innovation Lead, Fatma Tek deler deres ekspertviden om fem forbruger- og fødevaretrends, som vil få flere mennesker til at spise plantebaseret på daglig basis i 2023.

Woman browsing the fruit and veg in a supermarket

Den første dag i januar år tilmeldte en person sig hvert 2,4 sekund udfordringen om at spise plantebaseret mad i 31 dage. Af dem, der gennemfører den årlige ”Veganuary” udfordring, vil 36% forblive veganske, men de fleste vil også sige, at de planlægger at reducere deres kødindtag med mere end 50% på langt sigt.

"En ud af fire personer identificerer sig nu som flexitar," siger Unilevers Ice Cream Innovation Lead, Fatma Tek.

Plantebaseret er et godt sted mellem mange trends... det er godt for menneskers helbred og det er godt for planeten

Nutrition Strategy Director, Maxim Yermolayev

”Kun hver tiende af os spiser den anbefalede daglige mængde frugt og grøntsager. Næsten 15 % af alle drivhusgasemissioner stammer fra kød- og mejeriindustrien. At spise plantebaseret er godt for folks sundhed, og det er godt for planeten,« siger han.

Den store udfordring er at finde i de trends og vendepunkter for adfærd, der vil gøre det mainstream.

Her er fem trends, som Maxim og Fatma mener vil lægge flere planter på tallerkenerne i 2023.

  1. Enkle plantebaserede løsninger

    Enkle plante-baserede løsninger

    Marley Spoon vegansk måltidskasse med alle vegetabilske og vegetariske slagterprodukter til at lave et vegansk måltid fra bunden. "Bekvemmelighed er en af de vigtigste parametre," siger Maxim. Folk vil have kødfrie måltidsmuligheder, der er smagfulde og enkle at tilberede.

    Vi vil bla. se:

    • Hverdagsinspiration til nemme plantebaserede måltider. Ud over at finde plantebaserede opskrifter på Knorr-produktpakker og Recipedia og i The Vegetarian Butcher kogebogen kan forbrugere søge på Hellmanns side, hvoraf en del er dedikeret til at genskabe måltider, der er gået viralt på TikTok. De kan endda lave mad sammen med Knorrs prisvindende TikTok-kampagne, hvor tyske musikere synger opskrifter for at opmuntre yngre forbrugere til at spise flere grøntsager.
    • Flere grøntsagsmuligheder i abonnementer på opskrifter og måltidskit. Det globale marked for måltidskit vokser med næsten 15 % og dermed også antallet af forbrugere, der aktivt bestiller kasser med flere vegetariske/veganske måltider. The Vegetarian Butcher har samarbejdet med måltidspakkeudbyderen Marley Spoon på adskillige europæiske markeder for at skabe en speciel "kun vegansk" boks til at vise de mange forskellige opskrifter, der kan tilberedes fra bunden ved hjælp af plantebaseret kød, uden at det går ud over smagen.
    • Plantebaserede opfordringer ved kassen i e- handel. Elektronisk dagligvarehandel forventes at tegne sig for mere end 20 % af markedet i 2030, drevet af den betydelige udvidelse af øjeblikkelig levering. "Sidste år lærte vi, at veganske og ikke-mejeriprodukter er næsten tre gange mere relevante i vores virtuelle isbutikker," siger Fatma. "Ved at tilbyde veganske måltider i vores fødevarekæder, i virtuelle butikker og hurtige handelskanaler, får vores hurtige leveringsservice for is (Ice Cream NOW) også forbrugerne til at overveje at tilføje ikke-mejeriprodukter til deres indkøbskurv."
  2. Klimaovervejelser, der påvirker købsbeslutninger

    Klimaovervejelser, der påvirker købsbeslutninger

    To mobiltelefonskærme, der beskriver, hvilken påvirkning det har, hvis du skifter til at spise plantebaseret kød, udviklet af The Vegetarian Butcher.

    Vegetarian Butcher Impact Report beskriver den klimapåvirkning, der kan opnås ved at skifte fra animalsk til plantebaseret kød. Du kan også finde en 'påvirkningsberegner', der giver forbrugerne mulighed for at beregne, hvad der sker, hvis de skifter fra plantebaseret til animalsk kød. Download rapporten her.

    Forbrugerne er i stigende grad opmærksomme på fødevaresystemets klimapåvirkning og ser det som del af deres købsbeslutning.

    Vi vil bla. se:

    • Ingrediens gennemsigtighed. Globale og lokale mærker vil søge at tilbyde fuld gennemsigtighed om, hvilke ingredienser de bruger og hvorfor. Du kan se dette demonstreret globalt af The Vegetarian Butcher og lokalt i Holland i Unox' nye serie af plantebaserede supper kaldet 'Goedgevuld' (betyder 'godt fyldt').
    • Mærker, der kommunikerer klimapåvirkningen af plantebaserede valg. I 2022 blev The Vegetarian Butcher kåret som Most Sustainable Brand af Sustainable Brand Index (Europas største uafhængige brandundersøgelse om bæredygtighed) for den måde, varemærket kommunikerer sin mission og indflydelse på. Det omfattede en konsekvensrapport og en 'påvirkningsberegner', der giver forbrugerne mulighed for at beregne deres egen positive påvirkning, når de anvender plantebaseret i stedet for animalsk kød.
  3. Innovative smagsvarianter og formater

    Innovative smagsvarianter og formater

    50%50% af flexitarerne ønsker at følge de nyeste fødevaretrends. Kilde: Insites Consulting

    Ifølge forskning fra Insites Consulting ønsker 50 % af flexitarerne at følge med i de seneste madtrends. "Det interessante er, hvordan de ser deres kostvaner," siger Fatma. »De ser det ikke som at skære ned. Det handler mere om at udforske og prøve nye ting”.

    ”For os er det en opfordring til at blive ved med at lancere plantebaserede is med ingredienser af høj kvalitet og spændende smag.”

    Vi vil bla. se:

    • Frugt- og nøddeagtig smag i is. "Vores ikke-mejeri-konkurrenter er måske begyndt at blive aktive inden for udvikling af chokolade-, karamel- og nøddesmag. Men Magnum er der allerede og har fået priser af organisationer som PETA, der anerkender vores ingrediens- og smagsekspertise," siger Fatma. "Vores Magnum-team viste, at de havde arbejdet på at fortsætte med at glæde vores kunder. De fleste produkter gennemgår omkring tre smagstests, men for plantebaserede produkter udfører vi mere end 30 for at sikre den bedste smag i vores produkter som fx dette års veganske innovation, Magnum Vegan Raspberry Swirl.”
    • Mini-formater, der muliggør acceptabel nydelse Forbrugerne vil stadig have forkælelse, men de kan godt lide hjælp til mådehold. "I vores Ice Cream forretning er 'minification' en af vores nøgleprioriteter," siger Fatma. "Det spænder fra Magnum Vegan Minis, som var vores ”helte-lancering” i Veganuary 2022 til Wall's Mini Bites, som giver folk flere muligheder for at nyde en is som snack-format."
    • Produkter med 'skjulte' grøntsager såsom wraps og pasta. “Knorrs gulerods- og spinatwraps indeholder mikro- og makronæringsstoffer og er en god base for en kød- eller bønneburrito. Og mærkets farverige spinat- og tomatpastaer ser godt ud på en tallerken og leverer også et skjult vegetabilsk hit,” siger Maxim. "The Vegetarian Butcher vil fortsætte med at skabe innovative formater såsom deres nyligt lancerede veganske kyllingebryst kaldet Impeckable, der giver saftigheden og teksturen af kyllingebryst, men er fuldt plantebaseret.
  4. Spændende muligheder udenfor hjemmet

    Spændende muligheder udenfor hjemmet

    ”Madtrends fødes i restauranter. Det er her, forbrugerne prøver nye fødevarer, køkkener og smagsvarianter," siger Maxim.

    Vi vil bl.a. se:

    • Professionelle køkkener der udvider plantebaserede menuer. Sidste år udviklede ismærket Carte D'Or en vegansk dessertserie for at hjælpe køkkener med at tage højde for stigningen i antallet af forbrugere, der vælger at spise plantebaseret. Desserter såsom mærkets chokolademousse powermix blev omformuleret for at give kokke friheden til at blande den med havre- eller sojamælk uden at gå på kompromis med smag eller tekstur.
    • Øget valg i fast food restauranter. I Belgien er hver tredje Whopper købt i Burger King plantebaseret og drevet af The Vegetarian Butcher. Og brandets partnerskab med Burger King er vokset og er blevet skaleret op i takt med efterspørgslen. Dette samarbejde har skabt fire plantebaserede kødfrikadeller og nuggetprodukter solgt af Burger King til at skabe forskellige varianter af virksomhedens Whopper, Junior Whopper, Chicken Royale og Nuggets på tværs af forskellige markeder.
  5. Yndlingsmærker tilbydes i plantebaserede varianter

    Yndlingsmærker tilbydes i plantebaserede varianter

    Forbrugerne forventer i stigende grad – som en selvfølge - at blive tilbudt mejeri- og ikke-mejeri varianter af produkter, så fokus er på.… smag, produktoplevelse og nydelse.

    Fatma Tek, Ice Cream Innovation Lead

    På verdensplan tror 42 % af forbrugerne, at de fleste mennesker vil spise plantebaseret mad i stedet for kød i det næste årti.

    Vi vil bla. se:

    • Plante- og ikke-plantebaserede muligheder lanceres i tandem. "Tidligere, hvis vi lancerede en mejeri- og en ikke-mejerivariant af en is, ville vi køre en separat kampagne for hver variant. Nu føles det naturligt at lancere dem sammen,” siger Fatma. "Lanceringen af Ben & Jerry's kampagne for deres nye sundaes i Europa og de produkter, der blev lanceret i samarbejde med Tony Chocolonely, brugte denne tilgang. Forbrugerne forventer i stigende grad at blive tilbudt både mejeriprodukter og ikke-mejeriprodukter på samme tid, så deres fokus er på det, de altid har elsket og ledt efter i vores is – smag, produktoplevelse og nydelse.”
Tilbage til toppen