Spring til Indhold

Vores Compass organisation: Her er Unilevers fem nye forretningsområder

Publiceret:

Gennemsnitlig læsetid: 6 Minutter

Den nye struktur hjælper Unilever med at navigere i bæredygtig vækst, hurtigere innovation og en profitabel fremtid.

An illustration of a woman with blue hair eating an ice cream while looking at Unilever products on a laptop.

I juli 2022 gennemførte vi nogle væsentlige forandringer mhp. at positionere Unilever til vækst nu og i fremtiden.

Vi skiftede til en driftsmodel organiseret omkring fem forretningsområder:

  • Beauty & Wellbeing
  • Personal Care
  • Nutrition
  • Home Care
  • Ice Cream

Hvert forretningsområde er fokuseret på specifikke kategorier og brands og er fuldtud ansvarligt for sin egen strategi, vækst og sine økonomiske resultater på globalt plan.

Vores mål? At gøre Unilever hurtigere og mere enkel

Den nye model vil understøtte en forbedret ydeevne ved at reducere kompleksiteten og sikre, at vi kan reagere hurtigere på forbruger- og kanaltrends end nogensinde før.

Vi kalder dette vores Compass Organisation. En model designet til at levere på vores Compass Strategi (PDF 3.47 MB) (Åbner i et nyt vindue) og til at navigere vores formålsstyrede, fremtidssikrede virksomhed til at være den globale leder inden for bæredygtig forretning.

Unilevers forretningsområder

De finansielle resultater, der er anført nedenfor, viser Unilevers økonomiske resultater siden 2019 – set gennem den nye Compass organisationsstruktur og baseret på historiske data for hvert forretningsområde. Du kan se en mere detaljeret finansiel rapport her.

Beauty & Wellbeing

Bottles of Dove shampoo, conditioner and body wash in silver pump dispensers on a white tiled bathroom wall.

€10.1 mia.

Omsætning i 2021

Største brands:

  • Dove
  • Sunsilk
  • Clear
  • Vaseline
  • TRESemmé
  • Liquid I.V.
  • Dermalogica

Kategorier:

  • Hair Care
  • Skin Care
  • Prestige Beauty
  • Health & Wellbeing (incl. Vitamins, Minerals and Supplements forretningen)

President: Fernando Fernandez

I tal:

  • I første kvartal af 2022 rapporterede Unilever Beauty & Wellbeing en salgsvækst (USG) på 7.4%
  • I andet kvartal, var USG på 9.5%
  • Asia Pacific/Africa regionen stod for 54% af væksten i 2021

Fremtidssikrede innovationer:

Vaseline brandet er over 150 år gammelt, men er stadig et af Unilevers hurtigst voksende mærker. Dets Pro Derma-linje, som indeholder avancerede ingredienser såsom hyaluronsyre og niacinamid, udgør nu 20 % af Vaselines forretning i Kina. Læs mere om Vaselines væksthistorie her.

Strategien kort fortalt:

Flere end 1 milliard mennesker bruger produkter fra Unilever Beauty & Wellbeing hver dag – hvilket giver dette forretningsområde en utrolig mulighed for at bruge sin størrelse til noget godt.

Og det er grunden til, at vi omfavner en ny æra af skønhed og velvære. En der er inkluderende. Retfærdig. Regenerativ. Positiv. Så mennesker og planeten kan trives sammen, og brands ikke kun gør mindre skade, men også mere gavn for verden.

Udover kendte navne som Vaseline, Dove og Sunsilk er Unilever Beauty & Wellbeing også hjemsted for vores Prestige-portefølje af luksusmærker som Dermalogica, Hourglass og Living Proof; og Health & Wellbeing, en omhyggeligt udformet samling af vitaminer, mineraler og kosttilskudsmærker, herunder Liquid I.V. og OLLY.

Læs mere om Unilever Beauty & Wellbeing

Personal Care

A photo from Rexona’s advertising campaign featuring a woman exercising

€11.7 mia.

Omsætning i 2021

Største brands:

  • Dove
  • Rexona
  • Lux
  • Axe
  • Signal
  • Lifebuoy
  • Closeup

Kategorier:

  • Skin Cleansing
  • Deodorants
  • Oral Care
  • Elida Beauty

President: Fabian Garcia

I tal:

  • I fjerde kvartal af 2022, rapporterede Unilever Personal Care USG på 6.7%
  • Americas regionen stod for 43% af omsætningen i 2021
  • Asia Pacific/Africa regionen var nr. 2 for Personal Care i 2021, og stod for 40% af omsætningen

Fremtidssikrede innovationer:

I år har Rexona deodorant brandet (også solgt som Degree, Sure, Shield og Rexona) revitaliseret sit kernesortiment og tilføjet ny teknologi for at kunne tilbyde 72 timers non-stop beskyttelse mod sved og svedlugt. Læs mere om videnskaben bag lanceringen her.

Strategien kort fortalt:

Unilever Personal Care har verdensledende kategori-positioner inden for Deodorants og Skin Cleansing og er nr. 1 eller nr. 2 indenfor Oral Care i de lande, hvor vores brands er tilstede.

Det gælder også Unilever International, som når ud til forbrugere i fjerntliggende områder i verden.

Vores Personal Care brands handler for at drive positiv forandring, og advokerer for politikker, lovgivning og sociale normer, der vil fremme inklusion, sundhed og livskvalitet for alle.

Læs mere om Unilever Personal Care

Home Care

Home care bottles

€10.6 mia.

Omsætning i 2021

Største brands:

  • Omo
  • Sunlight
  • Comfort
  • Rin
  • Surf
  • Cif
  • Domestos

Kategorier:

  • Fabric Cleaning
  • Fabric Enhancers
  • Home & Hygiene
  • Water & Air Wellness

President: Peter ter Kulve

I tal:

  • I andet kvartal af 2022 rapporterede Unilever Home Care USG på 12.2%, en stigning fra 9.2% i første kvartal
  • Asia Pacific/Africa regionen stod for 60% af omsætningen i 2021
  • Americas regionen stod for 21% og Europa for 19% af omsætningen i samme år

Fremtidssikrede innovationer:

Sunlight opvaskemiddel har netop lanceret en ny formula beriget med bio enzymer – naturlige proteiner der kan nedbryde fastgroet mad på snavset service 10 gange hurtigere end almindelige produkter. Det nye produkt, der nu er tilgængeligt i Thailand, inkluderer også plantebaserede overfladeaktive stoffer og er 99% biologisk nedbrydelig. Find ud af mere om Sunlights nye teknologi her.

Strategioversigt:

Vores Home Care skaber en ny fremtid for rengøring.

Milliarder af mennesker rundt om i verden efterspørger produkter, der er effektive mod bakterier og pletter og praktiske at bruge. Men nu ønsker folk også, at disse produkter skal være mere venlige overfor planeten.

Rent hjem. Ren planet. Ren fremtid. Vi bruger videnskab og teknologi til at få det til at ske.

Læs mere om Unilever Home Care

Nutrition

A box of Knorr Zero Salt veggie stock cubes and one cube in an open wrapper.

€13.1 mia.

Omsætning i 2021

Største brands:

  • Knorr
  • Hellmann’s
  • Red Label
  • Horlicks
  • Unox
  • Bango
  • Maille

Kategorier:

  • Scratch Cooking Aids
  • Dressings
  • Beverages
  • Functional Nutrition (inkluderer Horlicks og Boost)

President: Hanneke Faber

I tal:

  • I andet kvartal af 2022 rapporterede Unilever Nutrition en USG på 7%
  • 55% af omsætningen i 2021 kom fra nye markeder
  • 44% kom fra Asia Pacific/Africa regionen med Europa som Unilever Nutritions næststørste region

Fremtidssikrede innovationer:

I 2021 lancerede Knorr sine Zero Salt Bouillon terninger, fremstillet af en unik blanding af grøntsager, krydderurter og krydderier, der giver en kraftfuld smag. Produkterne er baseret på en omfattende indsats fra kokke og forskere i vores Global Foods Innovation Centre. Læs mere om udviklingen af vores Zero Salt Bouillon terning her.

Strategien kort fortalt:

Fra det globale mærke Knorr til lokale juveler som Maille-sennep og næringsstoffyldte Horlicks-drikke har vores Nutrition forretningsområde forpligtet sig til at klare sig godt ved at gøre noget godt.

Boldly Healthier-strategien stræber efter en fremtid, hvor vi kan få god mad ud til 10 milliarder tallerkener for at brødføde verden, samtidig med at vi passer på planeten.

Det er det iboende formål i Unilever Nutritions forretningsmål. Gennem programmer for regenerativt landbrug, fremhævelse af næringsstoffokuserede fødevarer, en styrkelse af vores plantebaserede portefølje og bekæmpelse af madspild vil vi sikre innovation og bæredygtighed fra jord til bord.

Læs mere om Unilever Nutrition

Ice Cream

Twister Cosmix at the edge of the earth’s atmosphere

€6.9 mia.

Omsætning i 2021

Største brands:

  • Heart Brand (kendt som Wall's, Ola, Algida, Frigo m. fl.)
  • Magnum
  • Ben & Jerry’s
  • Cornetto
  • Breyers
  • Carte D’Or
  • Talenti

Kategorier:

  • In-home
  • Out-of-home

President: Matt Close

I tal:

  • Vores Ice Cream forretning skabte en USG på 7.1% i første kvartal i 2022 og 9.5% i andet kvartal
  • 38% af omsætningen i 2021 kom fra Europa med Americas regionen som den anden største, ansvarlig for 32% of omsætningen
  • Asia Pacific/Africa regionen er den tredie største målt i 2021 omsætning og ansvarlig for 30%

Fremtidssikrede innovationer:

Vores Ice Cream Now forretning giver forbrugerne mulighed for at forkæle deres sanser hvor som helst. Nye apps og online interfaces i gaming universet og metaverset gør det muligt for iselskere at få leveret produkter lige til døren hvor og når som helst. Læs mere her.

Strategien i korthed:

Unilever har over 100 års erfaring med at levere smil – og planlægger at fortsætte dette i mange år endnu.

Vores Ice Cream forretning omfatter 35 mærker, herunder tre mærker med en mia. omsætning, der når ud til forbrugere i flere end 60 lande.

Favoritsmag kan variere rundt om i verden, men en ting, der er konsekvent på tværs af dette forretningsområde, er vores forpligtelse til at sprede lykke gennem produkter, der giver nydelse men samtidigt er fremstillet og markedsført ansvarligt.

Læs mere om Unilever Ice Cream

Tilbage til toppen