Facebook-grundlægger Mark Zuckerberg tror så meget på metaverset, at han ændrede navnet på sin virksomhed for at afspejle det. Og det er ikke underligt, at han er begejstret over, hvad denne nye virtuelle verden har at tilbyde.
Den administrerende direktør for det, der nu er kendt som Meta, beskriver den næste iteration af internettet som det tætteste på teleportation. "Metaversets definerende kvalitet vil være en følelse af nærvær – som om man er lige der sammen med et andet menneske et andet sted," forklarer han.
"Du vil være i stand til at gøre næsten alt, hvad du kan forestille dig. Være sammen med venner og familie. Arbejde, lære, lege, shoppe, skabe – samt få helt nye oplevelser, der ikke rigtig passer til, hvordan vi tænker på computere eller telefoner i dag."
Så hvad betyder det for Unilever?
Det er tidlige dage for Web3 og metaverset, men vi er også begejstrede – og vi tager allerede strategiske skridt ind i disse virtuelle rum.
I det forløbne år er nogle af vores brands begyndt at udforske metaverset gennem partnerskaber, spil og oplevelser.
Og bag kulisserne arbejder vi på at sikre, at vi spiller en rolle i at gøre denne udviklende arena repræsentativ, inkluderende og sikker for alle, der bruger den.
Der skal etableres robust styring omkring spørgsmål som databeskyttelse, sikkerhed, retfærdighed, mangfoldighed og inklusion, bæredygtighed og etik, og vi bruger vores størrelse og globale profil til at hjælpe med at skabe nogle fremtidssikrede fundamenter for vores forretning og videre.
Emily O'Brien er en af programdirektørerne for Unilevers interne Web3 Collective, en tværfunktionel gruppe af fageksperter, der repræsenterer områder som marketing, økonomi, jura, medier, indkøb, licens og meget mere. Støttet af kolleger fra vores brands, kategorier og markeder og bureaupartnere hjælper de Unilever med at navigere i denne nye verden.
Vi står i øjeblikket på tærsklen til et seismisk skift: Den største ændring af det digitale landskab og kulturen siden de sociale mediers begyndelse i begyndelsen af 2000'erne.
Emily O'Brien, program direktør, Unilever Web3 Collective
"Vi står i øjeblikket på tærsklen til et seismisk skift: den største ændring i det digitale landskab og kulturen siden begyndelsen af sociale medier i begyndelsen af 2000'erne med Web2," siger Emily. " Vi ved, at vores forbrugere allerede fordyber sig i disse rum og bruger mere af deres tid med virtuelle oplevelser, der gør det muligt for dem at udforske deres passioner, deltage i kulturelle begivenheder og engagere sig i ligesindede samfund.
"Dette er en fantastisk mulighed for brands, men de skal tilbyde ægte nytteværdi til forbrugerne og ikke bare hoppe med på vognen. Vi former vores tilgang i Unilever for at sikre, at vores brands vises autentisk i metaverset, og at folk føler sig trygge og værdsatte i vores rum."
Emily tilføjer: "Vi har oprettet Web3 Collective for at tackle de risici og bekymringer, der omgiver Web3 og metaverset, som vi ønsker at afbøde og løse. Som Unilever har vi en mulighed – og et ansvar – for at påvirke branchen og lede fra fronten.
"Tingene ændrer sig hurtigt, men én ting, vi er sikre på, er, at det nye virtuelle landskab skal være mere retfærdigt end internettet – og faktisk den fysiske verden – er i dag. Det skal være mere repræsentativt og mere inkluderende for alle – fra de avatarer, vi kan opbygge, til holdninger, vi legemliggør, og oplevelser, vi nyder. Og det skal være bæredygtigt. Fra vores arbejde i dette rum indtil videre er det klart, at ligesom formål forbinder med mennesker i den virkelige verden, betyder det også noget i metaverset.
Sådan omsætter fire af vores brands deres formål til praksis i metaverset
Rexona er vært for verdens første metaverse maraton
Vores Rexona deodorantmærke, også kendt som Degree og Sure, er på en mission for at give alle selvtillid til at bevæge sig mere. I 2021 annoncerede mærket verdens første adaptive deodorant designet til handicappede og lancerede programmer for at udstyre unge med selvtillid og mulighed for at bevæge sig, som de vil. I april 2022 udvidede det også sit arbejde til den virtuelle verden.
Rexona samarbejdede med den populære metaverse-platform Decentraland om at være vært for Degree Metathon. Ruten omfattede 42 km af platformens mest spektakulære natur, komplet med tilgængelig arkitektur for at afspejle et mere inkluderende landskab.
De første adaptive wearables nogensinde blev introduceret, herunder kørestole og running blades, for at give større repræsentation for personer med handicap og gøre det muligt for deltagerne at skabe avatarer, der repræsenterer deres unikke identiteter.
Kathryn Swallow, Global Brand Vice President of Degree, sagde ved lanceringen: "Vi håber, at Degree Metathon vil udløse samtaler om, hvorfor repræsentation betyder noget - i både metaverset og den fysiske verden - og dens magt til at udfordre samfundsmæssige normer. Vi er begejstrede for vores partnerskab med Decentraland og for potentialet for at påvirke den virtuelle verden, efterhånden som den bygges og i bredere grad vedtages af forbrugerne."
Kom tæt på og bliv personlig i Decentraland
Mange par nægtes stadig retten til at gifte sig med den person, de elsker. Men i metaverset er alt muligt – og tandplejemærket Closeup bruger kraften i Web 3.0 til at hjælpe par med at udtrykke og anerkende deres kærlighed.
CloseUp har længe kæmpet for kærlighed af enhver art, og i marts 2022 lancerede det Closeup City Hall of Love i Decentraland.
Det er et helt inkluderende miljø, hvor brugerne kan få en NFT-ægteskabsattest, udødeliggøre deres kærlighed på blockchain og fejre med venner og familie.
"Closeup har altid været en udfordrer og en trendsætter. Vores formål er dybt meningsfuldt for de mennesker, vi betjener, og meget relevant i den løbende samtale omkring mangfoldighed og inklusion," siger Gaurav Datta, brandets Global Vice President.
"Med City Hall of Love i metaverset er vi glade for at tilføje endnu en håndgribelig måde, hvorpå folk kan opleve vores formål ved hjælp af blockchain-teknologien til at bryde de stereotyper, mange par stadig står over for," tilføjer han.
Magnums museum i metaverset
I juni 2022 inviterede Magnum delegerede på MET AMS metaversefestivalen i Amsterdam til at besøge en virtuel udstilling. Magnum Pleasure Museum var vært i Decentraland og fremviste originale kunstværker fra Magnums samarbejde med malere, designere og billedhuggere.
Gæsterne nød galleriet og fik mulighed for at bestille en Magnum fra en automat i metaverset – og få et glimt af, hvordan der kan bestilles is i fremtiden. Isen simulerede en udvikling af et eksisterende partnerskab mellem Unilever og Deliveroo og blev derefter leveret til dem i slutningen af deres oplevelse, hvilket bragte den virtuelle verden til virkelighed - og gav brugerne en smag af ultrafuturistisk madindkøb.
"Du kan gøre meget i metaverset, men vores formål handler om at give folk glæde, og du kan ikke smage en is via virtual reality – i hvert fald ikke endnu!" siger marketingchef Matteo Trichilo.
"Gennem vores Ice Cream Now-forretning bringer vi folk is on-demand. Vi har gjort det gennem spil med stor succes. Dette var en unik måde at afprøve det på i et nyt, spirende rum og inspirere andre mærker og brancheledere."
"For Magnum muliggør metaverset innovativ kreativitet og nye forbrugerinteraktioner," tilføjer Federico Russo, Global eCommerce Lead hos Magnum.
"Vores første skridt ind i metaverset kombinerer formålet med Magnum pleasure og viser brandets rige historie med kunstsamarbejder med fremtidens forbrugerrejse, der slutter med en Magnum-is i det virkelige liv."
Sunsilks sikre rum for pigespillere på Roblox
Sunsilks mission er at åbne muligheder for piger overalt, og med spil som et klart passionspunkt for unge kvinder i Generation Z tilbyder indgangen til metaverset mærket den perfekte måde at komme i kontakt med nøglepublikum, der hvor de spiller.
Unilevers første strejftog ind i den virtuelle verden i Roblox, Sunsilk City, er et sted, hvor piger kan føle sig inkluderet, engagere sig i en rollemodel fra det virkelige liv og lære om Sunsilks udvalg af træningsprogrammer for færdigheder i den virkelige verden. Der er også en række minispil, hvor brugerne kan designe kreative frisurer til deres avatarer og endda sprænge negativitet væk med en magisk hårtørrer.
"Vi ved, at spil er en voksende passion for piger over hele verden, og alligevel står kvinder i mange spil over for de samme forældede kønsstereotyper, som de står over for i det daglige liv," siger Barbara Scala, Global Brand Director hos Sunsilk.
"Hos Sunsilk er vi dedikerede til at give piger over hele verden mulighed for at følge deres egne veje, når det kommer til deres fremtid,. Og vi håber, at Sunsilk City vil hjælpe med at udvide repræsentationen for piger, og inspirere og uddanne dem ift. de mange forskellige måder, de kan nå deres drømme på."