Innovation er kernen i vores vækst. Måden, hvorpå vi designer, producerer og markedsfører vores produkter, er det, der gør en afgørende forskel for folk ift. reelle behov og udfordringer. Og det, der skaber mere bæredygtige løsninger uden at at gå på kompromis med de forretningsmæssige resultater.
Vi har nyligt transformeret vores innovationsarbejde. Vi ændrer vores tilgang til til at arbejde på færre, større innovationsaktiviteter – eksekveret med højere disciplin –og med fokus på de hurtigst voksende forbruger-ormåder og kanaler.
Det resulterer i en stærkere innovations-tragt for vores største brands, ift. at transformere kernen, styrke ydelsen og få adgang til områder med høj vækst . Her bare et par af mange eksempler.
Vores mest effektive deodorant til dato
80 % af forbrugerne bliver svigtet af deres deodorant, fordi almindelige antiperspiranter ikke altid kan følge med i et travlt liv. For at tackle dette problem lancerede vi vores hidtil mest effektive deodorant. Rexonas patenterede teknologi giver 72 timers sved- og lugtbeskyttelse - en mikroteknologisk innovation skabt af over 50 eksperter. Vi er den globale kategorileder inden for deodoranter, og Rexona - også kendt som Degree and Sure - er verdens nr. 1 deo-mærke.
En nul-salt bouillon terning
Med mange mennesker der spiser mere end det dobbelte af den anbefalede daglige mængde salt, vokser forbrugernes interesse for reducerede salt- eller natriumprodukter hurtigt. På vores Foods Innovation Center i Holland fandt vores eksperter frem til verdens første nul-salt-serie af bouillonterninger. Traditionelt bruges salt til at danne terningens struktur, der holder alle de andre ingredienser sammen.
For at skabe Knorr nul-salt bouillonterningen kørte R&D-teamet tusindvis af virtuelle eksperimenter parallelt med flere kombinationer af ingredienser for at finde den optimale balance mellem smag, tekstur og ernæring. Lanceret i 2020 og nu skaleret til ti markeder, er det blot et af de mange skridt, som vores største fødevaremærke tager for at hjælpe forbrugerne med at skifte til sundere kostvaner.
Fordelene fra leave-on hudpleje i afvaskelige produkter
Tidligt i 2022 lancerede Dove sin største formelforbedring i seks år: Vores nye Dove Body Wash, med klinisk dokumenteret overlegen fugtighedsgivende og pleje. Den har en patenteret teknologi i sin kerne, sammen med en ultramild, mikrobiom-venlig formulering, der giver leave-on hudplejefordele i et afvaskeligt produkt. Ved at levere bedre ydelse i vores største brand og på nøglemarkeder – og med bæredygtighed indbygget gennem dens 98 % biologisk nedbrydelige formulering – viser lanceringen sig at være en af vores mest succesfulde nogensinde.
Det voksende behov for plantebaserede ingredienser
Hvis verdens fødevaresystem skal klare befolkningstilvækst og klimaforandringer, skal plantebaserede fødevarer højere op på menuen. Mælkefrie og veganske produkter og kødalternativer er højvækst og premiumsegmenter og et centralt fokus. En særlig succesfuld innovation på dette område er Hellmanns Vegan Mayonnaise, som nu er tilgængelig på 33 markeder og nr. 1 veganske mayonnaise i Storbritannien, Canada, Tyskland, Spanien, Sverige, Grækenland, Tjekkiet og Holland. Og mad er ikke den eneste anvendelse for plantebaserede ingredienser. Vi introducerer også 100 % vedvarende og bionedbrydelige plantebaserede polymerer i vores vaskemidler.
Avanceret teknologi bag en skønhedsrevolution
I løbet af de seneste år har vi udviklet mere end 40 teknologier til vores Prestige Beauty-forretning, som vokser hurtigt med en omsætning på €1 mia. i 2021. En af vores seneste er Hourglass Red 0. Dette er det første veganske alternativ til det mest almindeligt anvendte røde pigment i farvekosmetik – rød karmin, som stammer fra hunbiller og kan kræve 1.000 biller til en læbestift. Dette var en flerårig udvikling, stærkt afhængig af digitale, virtuelle eksperimenter.
En nøglelancering i et hurtigt voksende segment
Dove Hair Therapy er en nøglelancering for os i et segment – premium hår – som vokser med 30 %.Formlen inkluderer avancerede hudplejeingredienser (såsom hyaluronsyre og vitamin B3) for at levere en produktydelse, der er overlegen i forhold til dyrere luksusmærker, med 97 % mindre brud efter blot én brug. Dette produkt blev først lanceret i USA, og vi er i gang med at rulle det ud til andre markeder.