Manglende lighed er kernen i mange globale spørgsmål omkring race, køn, seksuel orientering, handicap, uddannelse og økonomisk status. Hos Unilever mener vi, at det er vigtigt at arbejde med retfærdighed for at opnå mere lighed.
For at opbygge en arbejdsplads, hvor mulighederne er jævnbyrdige, retfærdige og lige, må vi kigge på de forskellige behov, kulturelle hindringer og den potentielle diskrimination, som specifikke grupper kan blive udsat for i vores virksomhed.
Nitin Paranjpe, chef for Transformation og HR.

Hvad er lighed?
Lighed har længe været forbundet med retfærdighed på arbejdspladser. Begrebet dækker over at behandle mennesker på samme måde ved at give dem lige muligheder og ressourcer.
Men denne ensartede tilgang er kun effektiv, hvis alle har nøjagtigt de samme behov, fordi den forudsætter lige vilkår, hvor alle har de samme fordele eller forhindringer. Men i virkelighedens verden er dette sjældent tilfældet.
Så mens initiativer på arbejdspladsen, der tilbyder alle ’lige muligheder’ synes at fremme lighed, så overser sådanne initiativer, at folk har forskellige behov.
Hvad er retfærdighed?
Retfærdighedsbegrebet indebærer en erkendelse af, at vi ikke alle kommer fra samme udgangspunkt og står over for forskellige hindringer. Nitin Paranjpe, der er chef for Transformation og HR, udtaler: "For at opnå en arbejdsplads, hvor mulighederne er jævnbyrdige, retfærdige og lige, må vi kigge på de forskellige behov, kulturelle hindringer og den potentielle diskrimination, som specifikke grupper kan blive udsat for i vores virksomhed.”
At skabe retfærdighed involverer, at vi griber ind, og iværksætter foranstaltninger til at kompensere for systemiske skævheder eller hindringer for, at enkeltpersoner har lige muligheder for at nå deres fulde potentiale.
For eksempel involverer retfærdighed at sikre, at alle medarbejdere har samme adgang til en computer, et skrivebord, en stol samt uddannelse og hjælp til det job, de er blevet ansat til at udføre. Retfærdighed indebærer en erkendelse af, at en person med synsnedsættelse kan have brug for anden teknologi, eller at en person i en kørestol kan have brug for en anden adgang til en elevator i forhold til andre kolleger.
Hvor vi er, og hvor vi gerne vil være
Hos Unilever er vores prioritet at få ’fejet for egen dør’.
I sidste ende ønsker vi, at Unilevers arbejdsstyrke repræsenterer mangfoldigheden i de samfund, vi servicerer. Derfor har vi lanceret en global strategi med fokus på fire forhold : Køn, race og etnicitet, LGBTQI+ og mennesker med handicap.
"Vores drivkraft mod retfærdighed betyder, at vi meget bevidst vælger en tilgang, hvor vi udnytter indsigt til at identificere politikker og praksis for at skabe betingelser, hvor individer og teams støttes og kan trives. Vores Strategi for retfærdighed, diversitet og inklusion skal gavne alle for at opnå en retfærdig og inklusiv kultur,” siger Nitin.
Selvom vi erkender, at vi stadig har et stykke vej at gå endnu, er her nogle eksempler på, hvor vi i øjeblikket ligger fokuseret for at nå dette mål på tværs af vores arbejdsstyrke, forsyningskæde og brands:
Talentrekruttering
Vores talentrekrutteringsproces arbejder på at sikre, at der ikke er nogen ubevidst skævhed i vores samtaleproces eller vores vurderinger af præstationer og potentiale.
Ligestilling i senioransættelser
Vi har eksperimenteret med innovative værktøjer og praksisser, såsom Gender Appointment Ratio (GAR), der er udviklet i samarbejde med Harvard Business School, for at skabe mere bevidsthed om ubevidst skævhed i senioransættelser.
Ligestilling i forsyningskæden
Vi opsøger proaktivt virksomheder, der ledes af kvindelige stiftere og underrepræsenterede grupper for at hjælpe med at diversificere vores forsyningskæde. Og vi tilbyder familieorlovspolitikker, der tillader en øget balance mellem arbejds- og privatliv samt fortsatte karriereforløb for alle forældre og værger.
Fleksibelt arbejde
Vores markeder udvikler og implementerer løbende nye politikker, der understøtter specifikke medarbejderes behov. Unilever har længe støttet fleksibelt arbejde – også før COVID. Og vi fortsætter med at give vores medarbejdere mulighed for at tilpasse arbejdstiden til deres behov.
Menstruationsorlovs- og fertilitetspolitikker
Vores nationale teams har udviklet politikker, der understøtter deres arbejdsstyrkes velbefindende. For eksempel tillader vores menstruationsorlov kvinder i Nordafrika og Mellemøsten en dags betalt orlov, hvis de oplever smerter eller komplikationer i deres månedlige cyklus. I Storbritannien omfatter vores fertilitetspolitik retten til at deltage i lægeaftaler og behandlinger ved forløb med kunstig befrugtning, herunder også surrogati.
Brands, der er drevet af retfærdighed
Brands som Dove og Vaseline stræber efter at understøtte retfærdighed : Dove arbejder på at hjælpe med at fremme racelighed, mens Vaseline har gjort det til sin mission at arbejde med lighed ifm. hudplejeprodukter til folk med mørkere hud.
Arbejdsgruppe for racelighed
I 2020 etablerede vi en arbejdsgruppe for racelighed med det formål at fremme repræsentationen af talenter af afrikansk, sydamerikansk og mellemøstlig herkomst på vores fire førende markeder: Brasilien, Sydafrika, Storbritannien og USA.Vores globale og lokale HR-teams arbejder sammen for at udjævne skævheder fra vores talentrekrutteringspraksis og -processer, så vi, mens vi udvikler alle vores medarbejdere, på retfærdig vis kan fokusere på støtte til folk fra underrepræsenterede samfund.
Vi sigter på at lade vores medarbejderes individuelle behov være drivkraften bag vores arbejde for at fremme mangfoldighed, inklusion og følelsen af at høre til. Målet er både at give dem mulighed for at maksimere deres potentiale, og at bringe deres ægte jeg frem på arbejdspladsen. Og i sidste ende skal alt dette gavne hele vores arbejdsstyrke OG gøre os til en bedre virksomhed.