Ifølge SAP-forskning er mere end 70% af os villige til at dele vores data med varemærker, når fordelene og værdien ved at indsamle data bliver gjort klart for forbrugerne. Men hvis denne tillid brydes, hvis mærker viser sig at have indsamlet data uden vores viden, vil 79% aldrig bruge dette mærke igen.
I de sidste par år har højt profilerede sager som Cambridge Analytica ført til, at tilsynsmyndigheder har undersøgt store teknologivirksomheder og deres forhold til forbrugerdata. Og vi har set love vedtaget, der betyder, at organisationer, der indsamler data til forretningsformål, skal overholde strenge regler om privatlivets fred. Love, der inkluderer Europas General Data Protection Regulation og the Californian Consumer Privacy Act.
For Jamie Barnard er overholdelse af lovgivning ikke nok. "En overholdelse af lovgivningen beskytter folks grundlæggende menneskerettigheder på den ene side og beskytter virksomheder mod den skarpe ende af loven på den anden," sagde han til Googles vicepræsident for Global Client & Agency Solutions, Pedro Pina i et interview til Think with Google.
”Men det er af begrænset værdi ift. den offentlige meningsdannelse: Hvis folk mener, at en virksomheds datapraksis er uetisk, vil en overholdelse af loven alene ikke beskytte virksomhedens omdømme. Det er grunden til, at varemærker skal indføre og følge et etisk kodeks”, siger han.
Tiden kræver mod, ikke bare lovlydighed
Virksomhederne er begyndt at vågne op til ideen om, at de har et moralsk ansvar såvel som et juridisk, at de har et ansvar for at respektere folks rettigheder og forventninger.
Som formand for Data Ethics Board i World Federation of Advertisers (WFA) har Jamie iværksat verdens første guide til brands inden for dataetik - et brancheomfattende kodeks for marketingfolk, der har som formål at “designe en digital fremtid, der forbedrer folks liv og beskytter dem i lige mål ”. Guiden er baseret på fire nøgleprincipper.
1. Respekt
Når du downloader en pizzaleverings- eller kørsels-app og accepterer betingelserne, lærer appen meget om dig: Det faktum, at du f.eks. har den nyeste iPhone, hvilken bank du bruger, dit netværk af venner og familie, hvor du bor og muligvis også hvor du arbejder.
Med hver interaktion lærer algoritmen dig lidt bedre at kende; det varer ikke længe, før den lærer, at du kan lide at gå ud at spise, eller hvornår du kommer hjem. Når du bestiller en taxa, ved den, at klokken er 02:00. Med adgang til andre data kan den regne ud, at du befinder dig i en farlig del af byen, langt hjemmefra og i regnen.
Det er virksomhedens tilgang til data-etik, der bestemmer, hvordan den vælger at bruge disse oplysninger. I ovennævnte situation kan virksomheden - hvis dens prioritet er sikkerhed, bruge disse data til at beskytte dig (sørge for at du bliver blive hentet først). På den anden side kan den i stedet hæve sin pris for din transport, da algoritmen ved, at man i situationer som denne er statistisk mere tilbøjelig til at betale mere.
I dette henseende er guideens første princip, at dataforbrug skal respektere menneskerne bag data. Den opfordrer virksomheder til at stræbe efter at forstå alle parters interesser og bruge forbrugerdata til at forbedre folks liv.
2. Retfærdighed
Data har samme kapacitet til at gøre godt og ondt. De kan bruges til at fremme inklusion, skabe mangfoldighed og eliminere diskrimination, men de kan også bruges til at udelukke, opdele og stigmatisere. At inddele folk i brugerdefinerede målgrupper mhp. mere præcision i marketing kan for eksempel bruges til at undgå at vise hamburger annoncer til veganere eller casinospil til børn.
Det kan dog også bruges uetisk, såsom når en udlejer afskærer bestemte etniske grupper fra at se sine annoncer, eller når en arbejdsgiver begrænser jobtilbud til et mandligt publikum.
Det er også et tveægget sværd. Et eksempel: Blokering af markedsføring ud fra seksuel orientering forhindrer folk i at ekskludere LGBT + -samfundet. Men det hindrer også udbud af ydelser henvendt direkte til LGBT + -gruppen.
Retfærdighedsprincippet bør sikre, at dataforbrug sigter mod at være inkluderende, anerkender mangfoldighed og eliminerer diskrimination snarere end at opdele grupper. Dette princip i vejledningen tilskynder brands til at undersøge deres data, deres tankegang og deres ledelse – og til at undgå skadelig diskrimination som et delt ansvar mellem annoncører, platforme og medier.
3. Ansvarlighed
Folk kræver i stigende grad at blive vist, hvordan deres data bruges, og hvordan de bliver passet på. De vil vide, at deres personlige data er i sikre hænder, og at organisationer har indført mekanismer til at beskytte deres personlige informationer.
Undersøgelsen The Consumer Goods Forum Futerra study beskriver Gen Z som den 'ærlige generation', der ikke forventer, at mærker er perfekte, men forventer, at de er sandfærdige. Forventninger som dette fører til større efterspørgsel efter åbenhed, da virksomheder ikke kun holdes ansvarlige for deres brug af data, men også for deres brug af leverandører og partnere.
”Vi skal betragte etik på samme måde, som vi tænker på sportsånd. En god sportsmand har samvittighed - han vil gøre det rigtige, selvom det kræver ofre. Opbygning af tillid til en virksomhed eller et varemærke er også en teamsport, ”siger Jamie. "Vi er alle ansvarlige for at indsamle og bruge data på en sikker, etisk og gennemsigtig måde," fortæller han Think with Google-nyhedsbrevet. ”Indlejring af dataetik i hele branchen kræver engagement, samarbejde og ansvarligt lederskab fra annoncører, teknologiplatforme, medier, udviklere og teknologileverandører. Hvis vi arbejder sammen, vinder vi alle sammen. ”
4. Gennemsigtighed
Det er nøglen til gennemsigtighed at sikre, hvad og hvordan data indsamles og behandles. Og det samme gælder hensyntagen til sociale, etiske og samfundsmæssige konsekvenser.
”For nogle år siden downloadede jeg en app til sociale medier. Ved tilmeldingen dukkede der en ”pop op” op, der bad om adgang til mine kontakter,” forklarer Jamie. ”Normalt ville alarmklokken ringe, men de gjorde deres intentioner krystalklare - mine kontakter ville være krypteret og kun brugt til at forbinde mig til eksisterende venner ved hjælp af appen. Derefter ville mine data blive slettet permanent. Dette var al den forsikring, jeg havde brug for. Jeg har aldrig glemt deres respekt for privatlivets fred og deres åbne, gennemsigtige tilgang, ”siger han.
Gennemsigtighed er også yderst vigtig inden for AI. I nogle tilfælde kan maskinlærte beslutninger have en betydelig indvirkning på en persons liv (diagnosticering af sygdom, sikring af kredit eller erhvervelse af beskæftigelse).
Fra fokus på data til fokus på mennesker: “I en verden, hvor privatlivets fred er blevet et ord for det nøjagtige modsatte, giver data-etik os mulighed for at indånde det friske pust af højere formål og for at tænke, handle og opføre os på måder, der genopliver tilliden til data og teknologi,” siger Jamie. "Guidens fire principper giver en ramme for at tilskynde mærker og organisationer til at flytte fokus fra data til mennesker og skabe en digital tidsalder, som vi alle sammen er glade for at være en del af."