Spring til Indhold

Sådan får vi skrevet Verdens ’to-do-liste’

Publiceret:

Sult. Fattigdom. Klimaforandringer. Ulighed. Hvordan skal man starte på at løse problemer som disse? En ny verdensomspændende kampagne foreslår, at den bedste start er at skrive en ærlig ’to-do-liste’

Banner with wind turbines image and then a green sticky note on the right-hand side  #WorldsToDoList

Hvad står øverst på din ’to-do-liste’?

At afslutte sult i verden, stoppe klimaforandringer og kæmpe for lighed mellem kønnene står øverst på vores.

De kan lyde som umulige målsætninger, men en ny kampagne, som sættes igang idag, foreslår, at hvis vi sammen begynder at agere i forhold til FN’s Bæredygtige Udviklingsmål (også kaldet Global Goals) og arbejder for dem, så kan vi gøre det, der synes uopnåeligt, opnåeligt.

Ideen bag Project Everyone, et ”not for profit” kreativt kommunikationsbureau, ledet af manuskriptforfatteren til Love Actually Ricard Curtis, er, at The World’s To Do List kampagnen beder virksomheder i hele verden om at stille en del af deres forretningsplatform til rådighed det kan være online eller fysisk, og dedikerer det til at skabe opmærksomhed om vigtigheden af Global Goals.

Derfor vil man i næste uge se plakater på Unilevers websider og sociale medier såvel som på vores hovedkvarter i London, som viser Global Goals. De kommer til at dække vores varemærkelogoer online og være inkluderet i vores ansattes sociale posts... altsammen som en påmindelse om, at planeten og dens befolkning kommer i første række.

Således er global goals kernen i vores forretning

Selvom vi fremhæver de syv Global Goals nedenfor i denne uge, så er virkeligheden, at vores virksomhedsplan, Unilevers kompas, rummer en forpligtelse til at arbejde for at opnå alle 17.

For eksempel blev vores €1 milliard Climate and Nature fond, sat i værk for at hjælpe vores mærker med at køre naturpositive projekter, der hjælper med at bekæmpe klimaforandringer over de næste ti år. Og vores Positive Beauty vision har som målsætning at udnytte styrken af vores mærker inden for skønhed og personlig pleje til at hjælpe med at forbedre sundhed og trivsel og fremme lighed og inklusion.

På samme måde arbejder vi gennem vores Future Foods forpligtelser på at transformere globale fødevaresystemer, så de bliver mere retfærdige, med mindre spild og bedre for menneskers og planetens sundhed. Og vores Clean Future initiativ er forpligtet til at erstatte 100 % af det kulstof, der stammer fra fossile brændstoffer i vores rengøringsmidler, med vedvarende eller genbrugte alternativer i 2030.

”Verden står over for enorme udfordringer, lige fra ukontrollable klimaforandringer til sult og alvorlig fattigdom. Disse problemer er forbundet med hinanden og kan ikke løses, med mindre vi handler sammen - på tværs af virksomheder, regeringer og civilsamfundet,” forklarer Rebecca Marmot, Unilevers direktør for bæredygtighed.

”Global Goals giver os en klar ramme til tacklingen af disse udfordringer og sikringen af en blomstrende planet og et velfungerende samfund i 2030. Vi er alle forpligtet til at gøre vores del, og vi håber, at vi sammen kan krydse problemer af på den yderst vigtige ’to-do-liste.”

Opdag de mærker, der gør en forskel

Orange sticky note with End world hunger written on it

Ingen sult: Knorr

Alle fortjener at have adgang til mad. Derfor arbejder vores mærker på at skabe et globalt fødevaresystem, der skaber mindre spild og er sundere og mere bæredygtigt.

  • Et skift til plantebaserede fødevarer – Knorr arbejder på at gøre plantebaserede Future 50 Foods rer, der er bedre for mennesker og planeten, til et tilgængeligt og attraktivt valg for alle.

  • Få daglige fødevarer til at arbejde hårdere – Ved at berige daglige fødevarer med vitale vitaminerog mineraler sikrer Horlicks, at hver portion indeholder maksimal næring.

Green sticky note with Deliver good health for alll written on it

God sundhed og trivsel: Rexona/Signal/Vaseline

Uligheder i forhold til sundhed og social eksklusion bør ikke finde sted verden. Vores sæber, tandpasta og rengøringsmidler arbejder på at tackle de barrierer, der hæmmer mennesker.

  • Skab mere inkluderende produkter – Ved at skabe produkter, der giver folk selvtillid til at bevæge sig mere – uanset om det drejer sig om deres fysiske eller mentale evner – så sikrer Rexona lige vilkår for alle.
  • Gør tandhygiejne sjovt for børn – Dårlig tandhygiejne udelukker børn fra muligheder og begrænser deres potentiale og selvværd. Signals Big Brush, Little Brush kampagne gør det let at holde tænderne sunde takket være dens smarte app, hæfte og klistermærker.
  • Giv vigtig hudpleje til de sårbare – Vaseline giver vigtig helbredende hudpleje til millioner af mennesker, der lever i fattigdom og nødsituationer rundt omkring i verden.
Red sticky note with Achieve gender equality written on it
Pink stick note with Fight inequality written on it

Lighed mellem kønnene og SDG 10 Reduceret ulighed Dove/Sunsilk

Diversitet og inklusion har været kernen i vores forretning igennem mange år. Vi tager nu det momentum og går videre - i vores stræben efter lighed. Vi vil skabe fair behandling og fair adgang til muligheder, information og ressourcer for alle, så alle kan trives i reelt inkluderende samfund.

  • Drøm mere dristigt og større – Sunsilk’s Explore More! undervisningsprogram i samarbejde med NGO Girl Rising, arbejder med unge piger og giver dem færdigheder til at identificere deres styrker, så de kan gentænke deres mål og udøve deres handlefrihed til at opnå dem.

  • Champion Real Beauty – Dove’s kampagne, fortsætter med at kæmpe for kvinders ret til at være sig selv -fra bekæmpelsen af digital fordrejning til accepten af naturligt hår.

    Champion Real Beauty – Dove’s kampagne, fortsætter med at kæmpe for kvinders ret til at være sig selv -fra bekæmpelsen af digital fordrejning til accepten af naturligt hår.

    Champion Real Beauty – Dove’s kampagne, fortsætter med at kæmpe for kvinders ret til at være sig selv -fra bekæmpelsen af digital fordrejning til accepten af naturligt hår.

    Champion Real Beauty – Dove’s kampagne, fortsætter med at kæmpe for kvinders ret til at være sig selv -fra bekæmpelsen af digital fordrejning til accepten af naturligt hår.

    Champion Real Beauty – Dove’s kampagne, fortsætter med at kæmpe for kvinders ret til at være sig selv -fra bekæmpelsen af digital fordrejning til accepten af naturligt hår.

    Champion Real Beauty – Dove’s kampagne, fortsætter med at kæmpe for kvinders ret til at være sig selv -fra bekæmpelsen af digital fordrejning til accepten af naturligt hår.

Blue sticky note with Ensure clean water and canitation for all written on it

Rent vand og sanitet Lifebuoy/Domestos

Vi bekæmper farerne ved dårlig sanitet og hygiejne ved at hjælpe millioner af mennesker med at få adgang til rene toiletter, holde deres hjem rene og forbedre hygiejneadfærden.

  • Rene toiletter: Domestos formål er at vinde kampen mod dårlig og hygiejne. Med programmet Cleaner Toilets, Brigther Futures sikrer vi, at børn ikke går glip af at lære og booster deres selvværd.

  • Bedre Hygiejne: Lifebuoys nyeste kampagne #H for Handwashing slår til lyd for større opmærksomhed på undervisning i håndvask i skoleprogrammer ved fundamentalt at ændre den måde, som bogstavet H formidles til millioner af børn rundt omkring i verden.

Green sticky note with Tackle the climate crisis written on it

Klimaindsats: B&J /DiG

En CO2-neutral verden er mulig, og vi har en ambitiøs plan til at gøre Unilever CO2-neutral i 2039. Vi er igang med at overgå til vedvarende energi på tværs af vores drift og finde nye lav-kulstofholdige ingredienser og udvikle fossilfri rengørings- og vaskeprodukter. Vi udnytter vores styrke til at opfordre til forandring langt ud over vores egen virksomhed.

  • Inspirerer en ny generation –Dirt is Good projektet styrker unge mennesker vha. udfordringer, værktøjer og ideer til handle og hjælpe med at skabe en bedre verden. At få rent tøj bør ikke være på bekostning af vores verden, og derfor er vi med DiG projektet meget forpligtede til at finde nye måder at beskytte vores klima, miljøet og den fine naturlige balance, der opretholder liv på Jorden.

    Inspirerer en ny generation –Dirt is Good projektet styrker unge mennesker vha. udfordringer, værktøjer og ideer til handle og hjælpe med at skabe en bedre verden. At få rent tøj bør ikke være på bekostning af vores verden, og derfor er vi med DiG projektet meget forpligtede til at finde nye måder at beskytte vores klima, miljøet og den fine naturlige balance, der opretholder liv på Jorden.

  • Handling: Aktivist-mærket Ben & Jerry’s har støttet medarbejdere og opfordret kunder til at deltage i Global Climate Strike- og ungdoms klimastrejke-bevægelsen.
  • Ændring af Adfærd: Pukka Herbs opfordrer kunder til at skifte til vedvarende energi hjemme og reducere kogning af vand i kedel, hvilket har den største indflydelse fra ’afgrøde til kop’.
Mustard coloured sticky note with Create a waste free world written on it

Ansvarligt forbrug og produktion: Hellmann’s/LBP/Comfort

Prisen for nutidens smid-væk kultur er Jorden. Derfor arbejder vi på at beholde affaldet i økonomien og væk fra miljøet.

  • Reduktion af fødevarespild: I samarbejde med fødevareeksperter, kendte personer og NGO’er inspirerer og gør Hellman’s det muligt for mennesker i hele verden at være mere opfindsomme mht. fødevarer og lade mindre gå til spilde.

  • Bekæmpelse af flygtig mode – Comfort’s nye blødgøringsmiddel får tøj til at se bedre ud i længere tid og reducerer behovet for køb af af nyt tøj og dermed CO2-fodaftrykket fra vores garderober.

  • Reduktion, Genbrug, Genanvendelse: Love Beauty og Planet har forpligtet sig til at reducere emballageaffald, og pakker genanvendelige flasker i 100 % genbrugsplastik og tilbyder alternativer med mindre plastik, og som kan genopfyldes.

Tilbage til toppen