I september sidste år lancerede vi vores €1 mia. Clean Future innovations- strategi med målet om at gennemføre en fundamental ændring af den måde, som vores rengørings- og vaskemidler udvikles, produceres og emballeres på. Og kernen i denne strategi er ambitionen om at erstatte ingredienser udvundet af fossile brændstoffer med alternativer fra genbrugelige eller genanvendelige kilder inden 2030.
Som Peter ter Kulve, leder af vores Home Care division, sagde ifm. lanceringen: “Clean Future er vores vision om en radikal nytænkning af vores virksomhed. Som branche må vi bryde vores afhængighed af fossile brændstoffer, også som råmateriale i vores produkter. Vi må stoppe med at pumpe kulstofop af undergrunden, når der er rigeligt kulstof på og over jorden - hvis vi kan lære at udnytte det i større målestok.”
At fjerne fossile brændstoffer fra vores opskrifter er bedre for planeten, bedre for forbrugerne og bedre for vores virksomhed. Og vi ser allerede stærke beviser på, at hvordan dette fokus på bæredygtighed skaber resultater på alle tre områder.
Vores reneste, grønneste vaskemidler
I forbindelse med vores Clean Future annoncering, relancerede vi vores største vaske brand OMO - også kendt som som Persil, Skip, Breeze, Ala, Surf Excel og Rinso, afhængigt af hvor du lever i verden – med de reneste, grønneste produkter hidtil. Opskrifterne omfatter nu plantebaserede pletfjernere, som vi kalder ‘green carbon’. Derudover er flaskerne fremstillet af et minimum af 50% genanvendt plastic og er 100% rgenanvendelige. I nogle markeder har vi reduceret vores plastic anvendelse med 75%. Desuden arbejder OMO for at bevæge branchen væk fra dyreforsøg og har udviklet digitale programmer, der skal uddanne unge menensker til at arbejde for en bedre verden.
Lanceringen vil blive rullet ud i alle vores “Dirt Is Good” brands – som er tilgængelige i over 80 markeder på verdensplan – og produkterne er allerede blevet populære valg for kunderne med rekordhøje record brand power ratings. Initiativet er også blevet anerkendt af WARC som vinder af WARC Gold and Sustainability Awards for Most Effective Purposeful Campaign.
Fortyndelige vaskemidler hitter i Latin Amerika
OMO har også lanceret vores første fortyndelige vaskemidler til hjemmebrug. Gennem brug af det samme koncept som Cif ecorefill, er den seks-dobbelte koncentrerede formulering designet til at blive hældt på en standard 3 liters flaske. I emballagen bruger vi 70% mindre plastic end i en 3 liters flaske, den er fuldtud genanvendelig og indeholder 50% genanvendt plastic.
Da den blev lanceret i Brasilien som det første marked, var innovationen et øjeblikkeligt hit blandt forbrugerne. I en sådan grad at vi nu har udrullet den i andre lande i Latin Amerika, herunder Argentina og Chile. Alt sammen mens vi har reduceret vores plastic anvendelse med 1.400 tons og vores transport CO2 udledning med 83%.
OMO leder kapsel -markedet i Kina
Forbrugere ønsker produkter, der bade er mere bæredygtige og mere enkle at anvende. Og det er årsagen til, at vores vaskekapsler fortsætter med at vokse i popularitet. I 2018 lancerede vi dette format i Kina. Lanceringen var en success, og i år blev OMO kapsler rated som nr. 1 I detailhandelen og nr. 2 i e-handel i Kina.
Tidligere i år lancerede vi også verdens første vaske-kapsel lavet ved hjælp af genanvendte kulstofemissioner. Gennem en banebrydende ny proces opfanger vi spildgasser fra et stålværk - før det når atmosfæren - og gør det til en renseingrediens.
Kapslerne blev i begrænset oplag først lanceret på JD og Tmall – som er Kinas to førende e-handelssider – efterfulgt af en Clean Future-kampagne, som resulterede i over 300 millioner medie-visninger, hvor OMO-kapsler også havde en exceptionel salgsvækst på begge sider .