Spring til Indhold

27 brands går sammen i kampen for at beskytte Europas forbud mod dyretestning

Publiceret:

Unilevers PETA-godkendte brands står sammen med Dove, The Body Shop og partnere om at hjælpe med at bevare kosmetik uden dyreforsøg i EU.

A purple background with a line-drawn rabbit and mouse in white.

Sidste uge gik Dove, der er vores største skønhedsbrand, sammen med The Body Shop og flere end 100 dyreværnsorganisationer om at protestere mod en politik, der bringer EU’s mangeårige forbud mod dyretestning til kosmetik i fare. Nu bakker Unilevers 27 andre PETA-godkendte brands også op om opfordringen.

Alle vores PETA-godkendte brands, som bl.a. TRESemmé, Simple, Love Beauty and Planet, Sunsilk og mange andre opfordrer forbrugerne til at gribe ind og indtrængende anmode Europa-Kommissionen om at fastholde forbuddet.Sådan kan EU-borgere hjælpe med at redde forbuddet

Til trods for, at EU’s forbud mod dyretestning til kosmetik har ført til lignende forbud i andre lande rundt om i verden, så ansøger European Chemicals Agency (ECHA) nu om nye dyreforsøg til ingredienser, der har været anvendt sikkert i forbrugerprodukter og håndteret sikkert i fabrikker i mange år.

Vores PETA-godkendte brands, sammen med Dove, The Body Shop og partnere som bl.a. People for the Ethical Treatment of Animals (PETA), Cruelty Free Europe, Humane Society International, Eurogroup for Animals og European Coalition to End Animal Experiments opfordrer forbrugerne til at gribe til handling. Sammen har de lanceret et borgerinitiativ, som opfordrer EU-lovgivere til at beskytte forbuddet og give tilsagn om etablering af et roadmap til fuldstændig udfasning af dyretestning i EU.

Borgerinitiativet er åbent for alle EU-borgere, og en formel mekanisme, som forbrugere kan bruge til at hjælpe med at forme lovene i EU. Målet er at nå de nødvendige 1 million underskrifter på den hurtigste tid nogensinde.

Når der er indhentet 1 million underskrifter, vil det sende en tydelig besked til EU om, at ECHA’s anmodning om nye tests bryder med Europa-Kommissionens egen politik om dyretestning som en sidste udvej, og strider mod EU-borgernes ønsker.

Alene i den seneste uge har borgerinitiativet indsamlet 83,000 underskrifter, og det tal stiger dag for dag. Rul ned til sidst på denne side, hvor der er et link til borgerinitiativet, hvis du er berettiget til at underskrive det.

Brug videnskab, ikke dyr

Vores videnskabsfolk har været banebrydende med metoder til vurdering af produktsikkerhed - uden brug af dyreforsøg - i mere end 40 år. Vi arbejder sammen med flere end 70 førende videnskabelige teams globalt om at accelerere udviklingen, brugen og den lovgivningsmæssig accept af alternativer til dyretestning. Vi samarbejder med kolleger, NGO’er og regeringer om at dele vores sikkerhedsvidenskab og vise, hvordan vi anvender den til at garantere, at vores produkter er sikre. Som resultat er Unilever én af blot fem koncerner, der er listet af PETA, som en ‘virksomhed der arbejder hen imod ændringer i lovgivningen’.

“Der er ingen grund til at teste kosmetikprodukter eller deres ingredienser på dyr. ECHA’s forslag udgør en betydelig trussel mod fremskridt, som vores branche har opnået hen mod at gøre en ende på dyretestning for at garantere sikkerheden ved kosmetik og andre forbrugerprodukter,” udtaler Julia Fentem, chef for Unilevers Safety and Environmental Assurance Centre.

Julia tilføjer: “Hvis disse forslag vedtages, kan hundrede tusinder af dyr blive udsat for unødvendige tests, selvom innovative tilgange uden dyreforsøg, der er baseret på avanceret videnskab og teknologi, byder på pålidelige alternativer til dyretestning. Vi siger: Brug videnskab, ikke dyr.”

Denne ændring kan potentielt påvirke alle brands uden dyreforsøg på tværs af branchen – herunder mange forbrugeres ønsker om mærkning med ”0 dyretestning” og ”egnet til veganere”. Tre fjerdedele af de voksne borgere i EU-medlemslandende mener, at dyretestning til kosmetikprodukter og deres ingredienser er uacceptabelt uanset omstændighederne*.

Vi omsætter vores tilsagn om positiv skønhed til handling

Tidligere i år lancerede viUnilevers positive skønhedsvision, hvor vi gav tilsagn om at gøre mere godt, ikke blot mindre skade, for mennesker og vores Jord. Som en del af vores tilsagn intensiverede vi vores arbejde for og partnerskaber omkring støtte til at forlange et globalt forbud mod dyretestning til kosmetik inden 2023 – krav, der første gang blev fremsat af Europa-Parlamentet i 2018.

“Unilevers banebrydende arbejde med metoder uden dyreforsøg har været altafgørende for den udvikling, som verden har gennemgået hen imod et globalt forbud mod dyretestning til kosmetik,” udtaler PETA- talspersonen Mimi Bekhechi.

“Det er kun med fælles handling fra virksomheder, forbrugere, NGO’er og regeringer, at vi kan fremtvinge de ændringer, som borgerne så gerne vil have. Det er trist, at vi endnu engang er nødt til at kæmpe en kamp, som Europas borgere troede, at de allerede havde vundet. Men med et succesrigt borgerinitiativ kan vi få beslutningstagerne til at lytte, beskytte de banebrydende forbud og sikre koordineret handling, der kan gøre en ende på dyrelidelser i EU-laboratorier for altid.”

*En undersøgelse fra Savanta ComRes på vegne af Cruelty Free Europe afslører, at tre fjerdedele af voksne i EU-medlemslandene er enige i, at dyretestning til kosmetikprodukter og deres ingredienser er uacceptabelt uanset omstændighederne.

Clouds and blue sky

EU-borgere: Grib til handling

Underskriv det europæiske borgerinitiativ, og vær med til at opfordre Europa-Kommissionen til at fastholde forbuddet mod dyretestning til kosmetik.

Tilbage til toppen